Reality check: een abnormale 964 C4 restauratie

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 964 Reality check: een abnormale 964 C4 restauratie

  • Maker
    Discussie
  • Al enige tijd loop ik rond met het gedacht een Porsche 964 Carrera 4 te kopen en om te zetten naar mijn eigen zieke beeld van wat een zandrally 964 zou kunnen zijn, om vervolgens te gebruiken als daily driver (dus ook in de winter, vandaar specifiek ook C4). Niet meteen wat jullie wellicht gewoon zijn op dit forum, maar eens het P-virus bijt, tja… *porsche Het blijft je achtervolgen. *luv

    Ik had dus graag even de ruwe plannen uit de doeken gedaan en vraag bij deze aan jullie een kleine reality check uit te voeren. Ik ben immers geen Porsche kenner en al zeker geen ervaren greasemonkey.
    Ik heb het nodige budget, maar ik zou liever een bodemloze geldput uit de weg gaan. Het is dan ook niet de bedoeling om met deze visie van de auto uiteindelijk op een kost uit te komen die hoger ligt dan als ik gewoon voor 25-30k euro een C4 in goede staat gekocht had!

    De reden om een 964 C4 te kiezen is de klassieke look. Ik zou geen probleem hebben met een watergekoelde 996 C4 vermits de prijs tegenwoordig behoorlijk ‘schappelijk’ wordt, maar spijtig genoeg mis ik daar toch de oude koplampen.

    Ik ben er me van bewust dat zelfs als alle puzzelstukjes mooi in elkaar vallen, het op zijn minst een project van 1-3 jaar zal zijn.
    (Van puzzlestukjes gesproken, ik heb hieronder wat fotos ter inspiratie gezet.)

    Doelstelling:

    • Een echte daily driver 964 C4 terug tot leven te wekken door het laten opknappen van een verwaarloosd exemplaar. :driver:
    • Een bescheiden eerbetoon aan René Metge, Jacky Ickx & Michèle Mouton; evenals de rally/Paris-Dakar Porsche 953 & 959, door een 964 C4 op te zetten als een meer bescheiden eigen versie van de 953. :respekt:
    • Een kleine herinnering aan de militaristische roots van de Porsche door het geheel in zandkleur (flat dark earth/desert tan) te spuiten met enkele details in het zwart. :salut:

    Wat er moet gebeuren:

    • Een geschikt examplaar op de kop tikken.
    • De auto volledig roestvrij maken en ervoor zorgen dat ie ook tegen winterweer & strooizout kan.
    • De auto mechanisch volledig terug op orde stellen.
    • Indien het interieur van de auto er heel slecht aan toe is, alles eruit en vervangen door heel basic alternatieven (achterste zetels etc kunnen er volledig uit bvb en de originele zetels kunnen vervangen worden). De bekleding kan simpel gehouden worden, maar geluidsisolatie etc moet wel deftig zijn.
    • (Licht) verhogen van de ophanging & aggressievere allroad banden erop.
    • Heel basic MOMO stuur ipv het dikke/brede standaard stuur.
    • Oude “flag mirrors” gebruiken indien deze er standaard niet op zitten.

    Waar ik momenteel niet mee inzit:

    • Vermits het een daily driver gaat worden, moet het helemaal geen racebeest te zijn. Ik zou zelf zeggen dat het misschien best geen racebeest is. Ik zou er helemaal niet mee inzitten om een aanzienlijk minder krachtige motor dan de 250pk te hebben.
    • Velgen mogen zo basic als het maar kan. Liefst zelf zo simpel mogelijk om te passen in de strakke retro stijl die ik probeer te benaderen.
    • Een grote turbo spoiler is niet aan mij besteed en de slanke lijn is voor mij meer dan genoeg.

    Wat leuk zou zijn:

    • Vervangen van de vering zodat ie inderdaad tegen een stootje kan bij beetje offroad. Of bij het iets te hard nemen van een verkeersdrempel.
    • Goed werkende airco (ik weet niet wat ik van het oude model moet verwachten).
    • Geventileerde metalen bumpers, maar hoe legaal is dat?
    • Minimalistische rally bullbar vanvoor (zoals op sommige Tuthills), maar ik vrees dat je daarmee niet door de keuring raakt?
    • Beschermende bodemplaat (zoals de Dakar/rally wagens).

    Welke feedback had ik graag van jullie gehad:

    1. Wie kan me helpen de juiste auto te vinden?
    2. Wie kan me best helpen deze auto mechanisch terug in orde te krijgen en te restaureren waar nodig (want het zou schande zijn een 964 C4 die in behoorlijk goede staat is hiervoor te gebruiken)?
    3. Wie kan me best helpen de auto zoals beschreven te configureren?
    4. Waarom het helemaal geen goed idee is een 964 C4 te proberen gebruiken als een daily driver?

    Als iemand zich wilt wagen aan een ruwe schatting van de kost van aankoop & restauratie, mag dat uiteraard altijd.
    Ik woon niet ver van Evolution Motors in Berlare, maar naar wat ik hoor hebben ze daar hun handen meer dan vol met normale werken zonder aan bargain bin speciallekes te moeten werken zoals dit project.

    Een beetje inspiratie:
    [IMG]http://img.photobucket.com/albums/v233/SuAside/Porsche/FDE2_zpsc823c4f7.jpg[/IMG]
    (fake) Woestijn machine. Ik zou alvast niet voor de “extra’s” gaan, maar lijkt wel leuk concept.

    [IMG]http://img.photobucket.com/albums/v233/SuAside/Porsche/FDE1_zps4625f3f0.jpg[/IMG]
    Let ook op de bumpers en oldschool achteruitkijkspiegels.

    [IMG]http://img.photobucket.com/albums/v233/SuAside/Porsche/Paris-Dakar_zpscfb3e5c4.jpg[/IMG]
    Paris-Dakar Porsches.

    [IMG]http://img.photobucket.com/albums/v233/SuAside/Porsche/84-Porsche-911-Type-953-DV_13-AI_01_zps11189e77.jpg[/IMG]
    Meer Porsches.

    [IMG]http://img.photobucket.com/albums/v233/SuAside/Porsche/Tuthill-Porsche-911_zps8ca49184.jpg[/IMG]
    Voorbeeld van de kleine bullbar die oa Tuthill gebruikt.

7 reacties aan het bekijken - 16 tot 22 (van in totaal 22)
    • Volledig mee eens wat ze hierboven schrijven ,en hoe zou je deze hier in Belgie door de keuring krijgen .

      Ik weet toevallig een Cayenne te koop staan in goede staat enkel wat lakschade op carrosserie met +- 110000 km en deze moet € 7500.00 kosten .Ik heb er mee gereden en die rijd prima , zou dat niets zijn om een projectje van te maken ? Ik laat je dit maar weten omdat ik dit een gekke prijs vindt voor zo een *porsche .
      Succes

        in een RS magazine van een tijd geleden stond zo’n rallye project op basis van een 911, door een specialist opgebouwd, was gebouwd om met 175 km/u door het woestijnzand te ploegen denk ik … was wel iets speciaal en stond te koop maar zal wel klein fortuin kosten

        DAKAR-EXPERT BOUWT FOOL PROOF RALLY-911

        trouwens in mijn reparatie alleen zit al de waarde van een 996, en dan heb ik héél veel zelf gedaan, dus het is niet om mensen hun dromen te doorprikken maar om te waarschuwen, als je er eenmaal in zit dan kan een tegenvaller serieus doorwegen hoor. Ik heb bij CCR al genoeg gezien … mooi van ver tot je begint te demonteren en te strippen dan zakt je broek af van wat je soms ziet :engeltje:

          Mijn eerste gedacht zou zijn koop ne Cayenne als het ne *porsche moet zijn .
          Veel meer off road geschikt ,beter als daily inzetbaar en je kan ze voor een 1/3 van de prijs kopen :think:

          Maar dan weer geschiedenis schrijvende pioniers zijn ook ooit voor gek verklaard dus respect voor je mogelijk project :respect2:

            [quote=”Rocco” post=160542]een goedkope verwaarloosde 964 opknappen kost meer dan een goed net exemplaar kopen … versleten interieur is synoniem voor vele gereden km’s verwacht dus eventuele motorrevisie, roestproblemen op plekken die je niet verwacht, achterstallig onderhoud, dure wisselstukken enz

            porsche, opknapper en bodemloze put gaan perfect samen in 1 zin tenzij je alles zelf kan, spijtig maar dat is de realiteit vandaag[/quote]
            Het forum lijkt unaniem te zijn dan. Slecht idee.

            Bedankt voor de feedback.

              een goedkope verwaarloosde 964 opknappen kost meer dan een goed net exemplaar kopen … versleten interieur is synoniem voor vele gereden km’s verwacht dus eventuele motorrevisie, roestproblemen op plekken die je niet verwacht, achterstallig onderhoud, dure wisselstukken enz

              porsche, opknapper en bodemloze put gaan perfect samen in 1 zin tenzij je alles zelf kan, spijtig maar dat is de realiteit vandaag

                Ook nie echt mijn ding, en budget zal ook beetje meer moeten zijn denk ik :salut: :salut: :salut:

                  les gouts et les couleurs…
                  :puke:
                  Niet mijn ding en ik vrees dat je vanuit een 964 basis toch wel op +20.000€ bijkomende kosten zal kunnen rekenen.
                  Of je zo’n creatie door de keuring krijgt is een andere vraag.

                7 reacties aan het bekijken - 16 tot 22 (van in totaal 22)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.