Home › Forum › Porscheforum Technisch › Luchtgekoelde Porsches › 911 › Rechter ruitenwisser blijft verticaal staan
- Dit onderwerp bevat 17 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 16 jaren geleden door BC911.
-
MakerDiscussie
-
4 oktober 2008 om 18:46
Hallo,
Ik moet binnenkort naar de keuring met de 911 (3.2 ’84). Heb heel het jaar zonder al te grote problemen kunnen rijden, en je kan het al raden, tot nu natuurlijk. Tijdens m’n laatste ritje begon het te regenen en de ruitenwisser langs de passagierszijde blijft verticaal staan. Héél sporti natuurlijk, maar op de keuring zullen ze hier niet mee lachen. Het linker exemplaar doet nog wel gewoon z’n werk. Heb dus al even in het handboek gekeken, maar het lijkt me een aardige klus, het hele ventilatiesysteem moet er blijkbaar uit! Is dit te doen voor een leek? Of iemand nog een andere tip?
Alvast bedankt.
-
MakerDiscussie
-
Ondertussen naar herkeuring geweest, en kan er weer een jaartje tegen.
Heb echter nog een aantal vraagjes:
– bij het demonteren van het ventilatiesysteem zag ik dat de “rubber” tussen de twee delen van de plastic bak helemaal verduurt was, vraag is waar ik nu een nieuwe kan vinden (901 571 922 00 = sealing ring als ik me niet vergis)
– ten tweede wou ik het motortje van het systeem even uitkuisen omdat het de laatste tijd enorm begon te fluiten wanneer ik het aanzette. Heb het even met contactcleaner onder handen genomen en het fluiten is verholpen, maar nu merk ik dat het nog enkel aan of uit kan, en niet meer in de verschillende standen. Hoe kan ik dit oplossen, of is het beter om het motortje te vervangen? En zo ja, waar te vinden + wat kost dit ongeveer?Niet vergeten dit met een lakstiftje weer af te dichten om roestvorming te voorkomen.
Ja, ik lag al met m’n hoofd in de kofferruimte toen ik het hoorde kraken, en toen kon ik natuurlijk niet meer terug met heel het ding in m’n hand 🙁 . Schade is gelukkig beperkt en zit onder het afdekkapje. Al doende leert men bij hé.
[quote=”BC911″:kg753ri5]Nog dit voor de mensen die ook het systeen moeten vervangen: pas een beetje op wanneer je het er probeer uit te halen. ‘T is allemaal nog krap en voor je het weet is de lak rond de bouten van de ruitenwissers beschadigd (spreek nu uit ervaring). Iemand soms een tip om dit te voorkomen?[/quote]
Jammer dat ik dit nu pas lees, ik plak meestal papier of textiel plakband rond de asjes, op die manier voorkom je dat de schroefdraad je lak schuurt bij het uithalen…
Gisteren uiteindelijk het hele systeem eruit gekregen en het andere geplaatst. Was best wel een heel klusje, is niet direct de meest comfortabele plaats van de auto om iets te vervangen. (met twee handjes door de tellers 😆 ) Heb het nieuwe systeem erin gestoken en alles werkt. Alleen gaan de ruitenwissers nu eerst een klein stukje naar beneden alvorens ze naar boven gaan. Blijkbaar niet goed afgesteld toen ik het motortje erop heb geplaatst, was ook niet zo evident om het op z’n plaats te houden toen ik de moer moest aantrekken. Maar voorlopig zo laten en zien of ik het nog achteraf kan bijregelen.
Ben deze ochtend dan ook maar meteen naar de keuring geweest, en jaja volledige controle van m’n ruitenwissers (ook al had m’n garagist gezegd dat ze dat niet altijd controleren).
Spijtig genoeg stond volgens hen één van m’n lichten niet goed afgesteld, en dus een rode kaart. Bovendien kreeg ik een opmerking dat er geen vloeistof in het sproeisysteem zat!? In de loop van de week even langs de garage gaan en nog eens proberen.Nog dit voor de mensen die ook het systeen moeten vervangen: pas een beetje op wanneer je het er probeer uit te halen. ‘T is allemaal nog krap en voor je het weet is de lak rond de bouten van de ruitenwissers beschadigd (spreek nu uit ervaring). Iemand soms een tip om dit te voorkomen?
Ja was deze middag even langs m’n garagist geweest en die zei hetzelfde. Blijkbaar is het één van de pinnen die los is gekomen. Deze worden er blijkbaar doorgestoken en dan langs de andere kant open geslagen / geperst? Niet mogelijk om dit dus te herstellen als je het systeem in de wagen laat steken. Heb voor alle zekerheid ook maar een nieuw systeem meegenomen, moest ik het andere niet hersteld krijgen. Morgen even wat tijd zien te vinden om verder te demonteren.
Het beste en makkelijkste om te werken is het gehele mechanisme verwijderen, kun je alles even goed nakijken c.q. vervangen, en weet je dat je verlopig geen problemen meer met hebt/krijgt.
Bedankt Wim voor de tip. Dacht dat ik dat er achteraf wel af zou krijgen als ik de bak los had, maar blijkbaar toch beter om dit eerst te doen. Hierdoor kan je de bak naar onder trekken en kwam de rubber langzaam los. Bij mij echter geen tape te vinden, was de rubber die een beetje plakte.
Toen ik de bak er uit had vond ik direct de losse vijsjes van het ruitenwissersysteem. Hierbij een foto:
Dit is het exemplaar dat er langs boven in moet, maar heb nu al een uur zitten proberen en het lukt me niet om dit terug op z’n plaats te krijgen. Is dit nota bene mogelijk? Of is het verloren moeite om dit op deze manier te proberen? Je hebt daar ook zo weinig plaats om er eens een ferme tik op te geven.Iemand een tip?
De slang onderaan heb ik nog niet verwijderd (stukje is nogal kort om samen te drukken), maar volgens mij zit hij aan de rooster bovenaan vastgeplakt. Zal straks nog eens proberen.
Heb je aan de onderkant de plastic slang verwijdert die door de carrosserie gaat voor afwatering.
Weet niet of het bij jou ook zo is, maar bij mijn vorige cabrio zat er tweezijdig kleefband op de achterkant.
Ben er vanavond aan begonnen. Eindelijk staat de 911 terug in mijn garage thuis, nadat ie enkele maanden ergens anders heeft moeten overnachten wegens verbouwingswerken. Voelt toch een stuk beter om hem terug in huis te hebben. (pas op ik word er als het ware sentimenteel van 😥 )
Ter zake nu: ben tot het demonteren van het ventilatiesysteen gekomen.
Nu is m’n vraag: hoe krijg ik de onderkant = plastic eruit. Heb de schroeven in de verluchtingsrooster reeds verwijderd. In m’n boek staat gewoon verwijderen, maar het lijkt me wel vastgekleefd! Is dit normaal? En hoe krijg ik dit het beste eruit? Als ik een beetje trek zie ik heel de carrosserie meegaan, een beetje angstaanjagend.Nog een tip en een link.
Zet alle kleppen op gesloten toestand voor je gaat demonteren, is straks makkelijker afstellen als je gaat opbouwen.Hier kun je het werkplaats handboek downloaden.
Bedankt Wim, even zien of ik de moed vind om er zelf aan te beginnen. Had gisteren de bescherming in de kofferruimte er al eens afgehaald, en was toen een beetje teleurgesteld dat ik er niet meteen aan kon …
Dat is idd de moer die ik bedoel.
Ik hoop dat het enkel dit is .
Door de veer op de arm drukt deze de arm uit ribbels waardoor de arm niet beweegt met het mechanisme maar je idd ook de arm los kunt bewegen .
Arm omhoogklikken , plasticje loshalen en moer vastdraaienIk denk dat het korte gebogen armpje wat de ruitenwisser op en neer laat gaan, los gekomen is dan.
Kun je dit zelf, 🙄 ligt eraan hoe handig je bent, en als je geen airco in de auto hebt is het best te doen, unit is een groot geheel, en als je een beetje oplet en bepaalde dingen merkt, zal het best wel lukken. 💡
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.