Home › Forum › Porsche Talk › Rekeningrijden… interessant of toch niet ?
- Dit onderwerp bevat 30 reacties, 20 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 10 jaren, 9 maanden geleden door patrickvb.
-
MakerDiscussie
-
10 februari 2014 om 15:22
Wat denken jullie over het rekeningrijden met een Porsche… interessant of toch maar niet ? Als ze de BIV en de jaarlijkse taks afschaffen kan dit mss een interessant gegeven worden of zie ik dit verkeerd ? Zal uiteraard verschillen van persoon tot persoon, al naargelang de kilometers die je aflegt per jaar en het type Porsche… volgens mij wordt het dan toch interessanter om de Cayman te ruilen voor bv een 997s als ik jaarlijks zo’n 15.000 km afmaal :driver:
Attachments: -
MakerDiscussie
-
[quote=”Porsche911lover” post=159032] Maar ik denk nu toch dat de belastingdruk voldoende hoog is in ons belgenland, en dat ze met hun poten van de autobelastingen blijven.[/quote]
– De ‘nieuwe’ BIV legt (meer) het accent op CO2 uitstoot ipv op cilinderinhoud. Dat is niet enkel in Vlaanderen het geval.
– Rekeningrijden zou minder het bezit van een auto dan wel het gebruik belasten. Zoals in een eerdere post al vermeld, de pendelaar met modaal inkomen zal daar mogelijk het grootste slachtoffer van zijn.Wie in het huidige systeem van verkeersbelasting een Porsche heeft om er recreatief mee te rijden op vrije dagen is de pineut: de verkeersbelasting houdt geen rekening met het beperkte gebruik van de wagen. Ook dat is een element in de discussie.
Overigens, wie het fiscale systeem wil sturen moet dringend de politiek in. De wagens met bijhorende chauffeur staan in Brussel al klaar. 😉 Goed ‘personeel’ is bij alle partijen welkom.
En ondertussen laten diegenen die zulke kloterijen uitvinden zich in hun zware bakken met chauffeur op ons aller kosten rondrijden. En ja, het schijnt dat fietsende ribbeljuf Crevits dat met de zwaarste BMW laat gebeuren…
[quote=”deepee” post=158996]Daarmee is de cirkel rond en weet je wie de rekening uiteindelijk betaalt.[/quote]
En zo werkt het nu altijd.
Product gaat duurder worden, dit wordt doorberekend dus alles gaat duurder worden voor consument, lonen gaan weer naar boven om koopkracht te houden, dus leverancier/baas moet de prijzen weer verhogen van zijn producten om het bedrijf te laten overleven en personeel kosten en belasting te betalen.
Dus product wordt weer duurder, dit……………………..en we zijn weer aan het begin. :think: 😉[quote=”cabrio wim” post=158805]Die 600 km leg ik bijna 3 dagelijks af :happy:
Ik weet het ook niet, maar druk ga ik mij er niet om maken, geld moeten ze toch herbben, dus zullen elke keer wel wat anders verzinnen.
En daar kun je nu elk topic met gaan vullen, net als met de andere auto belastingen, maar volgens mij maak je er alleen het jezelf maar moeilijk mee. 😉Ik denk dat wij er verder allemaal weinig om moeten laten, en dat we het allemaal redelijk goed hebben.
Anders reden we allen wel een gesubsidieerd merk auto. :think:[/quote]…zei de wijze man, en respect voor je mening (ik maak er mij niet druk in maar geef mijn ongezouten onststuimige mening :geek: ). Maar ik denk nu toch dat de belastingsdruk voldoende hoog is in ons belgenland, en dat ze met hun poten van de autobelastingen blijven. Analyseer elke politieke move… : verkiezingen komen er aan dus eerst een rooksignaal ivm rekeningrijden om effe het terrein af te tasten. Eens aan de macht zullen we zien hoe ze het aan boord zullen leggen om het idee in een politiek akkoord – uiteraard achter het oog van de hun “kiezer” bekokstoofd – zal versmolten zitten. Ik hekel dit soort taktiek, of het nu de auto is of een andere extra belasting…En nu ga k mn minnares liefelijk aanschouwen.
Ik had me voorgenomen om hier niet op te reageren om cabriowim geen wind in de zeilen te geven … maar toegegeven, het vlees is zwak.
Het is hoogstonwaarschijnlijk, maar stel nu dat rekeningrijden een pure herverdeling wordt van de taksen zoals die vandaag geheven worden. Dan gaat het professioneel verkeer fors meer moeten betalen en gaat dit doorrekenen in de prijs van het product (+21% btw). Daarmee is de cirkel rond en weet je wie de rekening uiteindelijk betaalt.
Bovendien is de kans klein dat de overheid zo’n kans laat links liggen om extra inkomsten te garen. Een klein foutje in de berekeningen laten sluipen in eigen voordeel en we passeren nogmaals langs de kassa.
(hoe ging dat alweer bij dat spelletje: u gaat direct naar de #, u gaat niet langs ‘start’ en ontvangt geen geld, …)
Als ge met €’s voor de neus van een soc zwaait, wordt hij “instant-liberaal”
Dedju Bladerunner ge hebt gelijk. Lap ik kan fluiten achter mijn korting 😀
Mooi uitleg Igor. :first:
Wat een apeland hier en wij doen niets. 🙁
Heb laatst Urbanus zich horen verdedigen in Terzake waar hij op de rooster gelegd werd door de rode VRT omdat hij een optreden had gegeven op het NVA congres.
“Neen, ik ben geen NVA’er” zei hij “Ik ben gewoon tegen al de andere partijen die er een gewoonte van gemaakt hebben om mij en de rest van de werkende gemeenschap uit te melken en dit doodnormaal vinden.” Ook een mooi citaat was “Die vooraanstaande socialistische politiekers zijn gewoon een bende rechtse zakken met een rooi vlaggeske in hun hand.” :what: :what:@Igor: het is mooi dat jij vegetarier bent en hiermee het broeikaseffect ontlast, maar als ik zie hoe jij de Stella’s achterover kapt denk ik dat ‘s anderendaagssmorgens dat uitgespaarde broeikasgas snel terug aangevuld wordt. :happy: 😉
Ik kan als Antwerpenaar deze discussie niet los zien van de huidige malaise rond de Antwerpse ring. Voornamelijk ten gevolge van de aanleg van het Deurganckdok
Lees al maar eens na wat dat grapje al heeft gekost mede door het volgende dat ik even uit het artikel licht. Bekijk dan meteen hoe ze het opgelost hebben.“Bij de wijziging van de gewestplannen had de Vlaamse regering procedurefouten gemaakt en de Raad van State schorste tot twee keer toe (op 6 juni 2000 en op 8 maart 2001) de bouwvergunningen die steunden op de gewestplanwijziging. Na de tweede schorsing lagen de werken maandenlang stil.
Volgens parlementaire kringen kostte de stillegging van de werken circa 18 miljoen BEF per dag door onder andere schadeclaims, onderhoudswerken, het derven van inkomsten en het afbetalen van leningen. Om nieuwe veroordelingen door de Raad van State te vermijden stemde het Vlaams parlement op 14 december 2001 voor het zogenoemde Nooddecreet of Validatiedecreet: voor de werken aan het Deurganckdok is tegen de normale regelgeving in geen verwijzing naar het gewestplan nodig en de bouwvergunningen van de minister van Openbare Werken worden door het Vlaams parlement bekrachtigd, zodat geen beroep meer bij de Raad van State mogelijk is. Op basis van de in het parlement goedgekeurde bouwvergunningen werden de werken hervat op 13 april 2002.”Simpelweg crapuleus! Dat alleen al is voldoende om te weigeren om nog 1€ bij te dragen.
6 a 7 miljoen containers passeren daar maar hoho we zijn vergeten dat die over de ring moeten.
Maar weet je wat, we slaan de burger nog wat centen uit hun zak want steeds is dat de oplossing waar onze politici problemen mee oplossen. Ik vraag mij af wat er zal gebeuren als morgen iedere Belg zijn wagen is in de garage laat staan.
Gigantisch gat in de begroting en paniek aan de bushalte.Bijkomende vraag die ik mij stel ivm. de vervuiler betaald.
Krijg ik korting voor het feit dat ik al 20 jaar geen vlees eet? Hierdoor lever ik al een positieve bijdrage aan het broeikasgas effect. (voor alle duidelijkheid ik eet effectief geen vlees en nee ik sta niet op de barricade dat andere dit ook moeten doen dus laat de pro’s en contra’s over vegetarisme maar achterwege dat repertoire heb ik al gehad)
Gaan deze “milieutaksen” aangewend worden zoals de taksen op PET-flessen? Daar is een tijd lang, of het nog zo is weet ik niet, een deel van het Waals onderwijs mee gefinancierd. Kan mij niet boeien maar noemt het dan Waals onderwijstaks.
Rare jongens die groenen.Geweldig om zien trouwens hoe de nieuwe groeilanden, China, India ed. rustig mogen vervuilen én,in het geval van China, mensenrechten mogen schenden. We spreken dan niet over gaybashing maar over het uitroeien van één van de oudste culturen op aarde, de Tibetaanse) Doch dit geheel terzijde :engeltje: Sterker nog we gaan er naartoe om te sporten (Beijing 2008)
Ik ben trouwens best een groene jongen (Vegetarisch en lid van het WWF 😀 , ik stem niet op de groenen, ook niet op een andere partij. IK GA NIET! Doe ik ook al 20 jaar ) maar ik moet kotsen als ik zie hoe politici bepaalde thema’s misbruiken om de reeds goed gevulde kas, of zo zou het moeten zijn, nog wat aan te vullen op kap van de mensen die iets presteren onder het mom ” de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten”. Ik dacht dat die dat al deden. De socialist uithangen met andermans geld is gemakkelijk natuurlijk.
Ik heb als beroepsmuzikant geen andere keus dan mijn wagen te gebruiken ivm. de onregelmatige uren en het materiaal dat ik dien te transporteren. Als morgen het rekening rijden ingevoerd gaat worden dat kan ik het vergeten met mijn 25.000 km per jaar. Merci om mijn job, waar ik gedurende 30 jaar ondertussen continue in investeer (in muziek is m’n nooit uitgeleerd) en waar ik toch n extra bijdrage lever aan de maatschappij (cultuur én gitaarles aan personen; ja mezelf even bewieroken) even op de helling te zetten. Mijn ganse leven draait rond de gitaar en m’n muziek, ja is nog belangrijker dan de *porsche .
Ik wil niet weten,zoals hier al eerder aan gehaald, welke impact dit gaat hebben op de rest van het bedrijfsleven. Maar dat zal net zoals onze loonhandicap vergeten worden door de heren politici om zich daarna in de haren te krabben “Tiens, der gaan zo veel bedrijven over kop. Trek het U niet aan Elio; de sfeer is koed”
Gegen die … dedju!
Zo ik heb mijn gal even uitgekotst en ga nu achter mijne krop sla, ik ben verantwoordelijk voor het avondeten vandaag, met mijn vervuilende *porsche . Ah nee das just die heeft geen achteruit maar das voor na ander draadje.
[quote=”Ghost” post=158874]
Nen dopper doet nu eenmaal minder km’s.[/quote]Nen gepensionneerde ook. Als die nu, omdat het voor hen goedkoper rijden wordt, hun vehikel meer van stal halen, wordt het nog veel gezelliger op de baan
viva le revolution, zo erg als ik Cuba moet het nu ook niet worden, al rijden daar veeeeel old timers, je moet er juist tegen kunnen dat er onbekend volk meerijdt als je ergens naartoe gaat
Voor mij persoonlijk liefst zo snel mogelijk ❗
Ik rij met mijn P max 3 dkm per jaar.
Mijn DD voor gaan te werken waarschijnlijk max 8 dkm.
Dus ik zal misschien goedkoper rijden.Aan de andere kant zal het rekening rijden weeral de werkende burger treffen :bounce:
Nen dopper doet nu eenmaal minder km’s.tja, het zijn degenen die beslisten om van vier rijvakken naar twee te gaan en daarin nog een busbaan en, terecht, fietspaden. Zij moeten nu een beetje verdoezelen dat zij mede verantwoordelijk zijn voor de ochtendfiles. Files die bedrijven handenvol geld kosten en mensen stressen. Neem het openbare vervoer is hun moto, heb nog geen enkele burgemeester of politieker zien aankomen in een bus of tram of whatever op het parlement of gemeentehuis. Bovendien moeten ze ‘s avonds nog kinderen nog even naar de supermarkt of naar de sportclub. Hoe dom kan je zijn om met het openbaar vervoer naar je werk gaan, terug naar huis om dan je wagen te moeten nemen om je kids of boodschappen te gaan halen. En dan staat diezelfde bus in diezelfde file als er geen busbaan is en die stopt ook meestal na een paar honderden meters.
Auto is en blijft de ideale melkkoe want niemand wil dat kleine beetje vrijheid opgeven, ik toch niet dus moet ik maar in de file staan ook al is het maar voor enkele kilometers, waarvoor ik geen openbaar vervoer heb op het uur dat ik het nodig heb, die dan nog eens doorrijdt om de zoon te gaan halen en nog eens snel naar de Delhaize te gaan, dat allemaal voor toch te kunnen eten voor 20h ‘s avonds.Het zal altijd kosten en er zullen altijd belastingen nodig zijn om het te bekostigen. En een mens moet toch als volwassene de gevolgen van eigen beslissingen dragen. Je woont afgelegen en je hebt 3 of 4 wagens nodig, fijn, jouw keuze. Ik kan mijn vastgoed verkopen en een woonst kopen vlak naast mijn werk, maar ik blijf liever dicht bij de ouderlijke kerktoren wonen. Maar hey, ik ben een grote jongen, ik schrei niet.
°°°°°°
Edit, hee Wim. Je was me voor, denk ik. :applaus:Misschien is er wel een beweging nodig, die met alle partijen praat en zich ver van partijpoliitiek houdt. Om de belangen van de autoliefhebber politiek in wetgeving om te zetten. Lobbyen dus.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.