Relais nodig voor 928

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 928 Relais nodig voor 928

  • Maker
    Discussie
  • Ik heb enkele kapotte relais gevonden in mijn 928 zekeringenbordje en ben op zoek naar nieuwe exemplaren.
    Nu zie ik even door het bos de bomen niet meer. De originelen zijn niet meer leverbaar, of worden aan woekerprijzen gebruikt aangeboden (en gaan dan op korte termijn waarschijnlijk ook kapot).

    Nu is het mij niet geheel duidelijk welke de juiste vervangende exemplaren zijn, en wat voor merken te verkiezen zijn (hella, bosch, wehrle, mahle).
    Daarnaast komen de schakelschema’s vaak overeen, maar bestaan er binnen elk merk verschillende onderdeelnummers die schijnbaar dezelfde schema’s en wattages hebben.

    Ik zie met andere woorden door het bos de bomen niet meer en heb geen idee wat en waar ik best inkoop.
    Mijn paneeltje hieronder. Ik heb al zeker een kapotte ’24’, en die met rode stip.
    Onderdeelnummers:
    ’24’: 171 937 503
    ’53’: 141 951 253B
    ‘rode stip’: 928 615 116 00

    Als ik gewoon replacements google voor die onderdeelnummers, dan vind ik soms dezelfde vervangende relais voor zowel ’24’ als ’53’. Goed, die doen ongeveer dezelfde functie, buiten dat er op ’53’ nog een weerstandje over de polen 85/86 zit. Maar het feit dat ze beiden in de auto zitten zal wel betekenen dat ze weldegelijk verschillend bedoeld zijn en niet onderling uitwisselbaar zijn. Ik ben met andere woorden niet helemaal overtuigd door de voorgestelde replacements.

    Hebben de carwizards hier meer inzicht in de materie?
    + voorkeuren voor vervangende merken?

     

8 reacties aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
    • Ja, ik kan inderdaad generische relais vinden voor de “standaard” zaken. De defroster relais werkt grotendeels. Ik kan de achterruitverwarming aanzetten door aan de knop te draaien, maar er is blijkbaar nog een tweede functie wanneer je op de knop duwt. Dan zou er tijdelijk extra stroom naar de ruit moeten gaan voor snelle ontdooiing. 
      Dat doet de mijne niet, maar ik ga geen €€€ spenderen aan een andere “oude” relais, om op korte termijn opnieuw hetzelfde ‘probleem’ te hebben. Zoveel komt de auto niet buiten in vriestemperaturen, en de gewone ontdooiing werkt zoals het hoort…

      Die schema’s van Alan heb ik ook gezien. Misschien is er een verschil tussen de US en ROW versie, want mijn layout is inderdaad anders. Mijn paneel komt wel overeen met wat er in mijn handleiding staat (origineel Spaans), én ook met deze printout uit een troubleshoot guide.
       

       

      ASI

        de “rode stip” relais is een beetje overal te vinden op het net, is een relais met één wisselcontact ipv één normaal open contact, onder andere hier:
        KLIK

        De Defrost zal een andere zaak zijn daar specifiek voor de 928.

        Wat ik wel een beetje eigenaardig vind is dat de lay out niet volledig overeenstemt met het overzicht van Alan Moore. 
        Iemand anders die een foto van een ’84 elektrisch paneel kan delen?

        ASI

          Dit is de vervanging voor de gewone  “53” relais…
          Leoni Wiring Systems France – RELAIS 40 A ROSE a diode (connectic.pro)

          Maar eender welke auto onderdelen verkoper in België moet je hieraan kunnen helpen
          Waar je op moet letten
          12V
          40A
          met vrijloopdiode
          pinaansluiting zoals op de tekening van een “53” (85/86 is de spoel, 30/87 is het contact, maar dat is automobiel standaard, kan dus niet verkeerd zijn)

          voor die andere zal het een zoektocht worden… …

            Ik heb een (Euro) 1984 928S (a.k.a. S2, de 310pk versie).

            Ik moet nog relais kopen, niet enkel deze, heb er ook nog wat andere die moeten vervangen worden.
            Die met oranje stip: 928.615.116.00
            En een defroster relay: 928.615.115.00

            Heb je deze toevallig ook liggen?

            ASI

              Is je probleem opgelost of het je nog relais nodig?
              Ik heb alle “53” in mijn S4 een aantal jaren terug vervangen.
              Ik had er toen 242 besteld voor de Franse 928 club.
              Indien nodig snor ik die info terug op… …
              En zoals de_koen reeds zei, “53” = “24” 
              Van welk jaar is je wagen?

                die 53 en 24 kan je gewoon wisselen,
                die relais zijn universeel en zitten in veel vw audi van de jaren 80…

                  Ik vind wel een aantal vervangers met hetzelfde schema en ampèrage, maar zelfs binnen 1 merk zijn er dan nog verschillende versies. Waarschijnlijk maakt het dan niet zoveel meer uit, maar better safe than sorry. Vandaar dat ik het liever nog eens vraag.

                  Dit zijn 53 (links) en 24 (rechts):

                    Hoi,
                    Volgens mij moet je gewoon zien aan het schema die op de relais ,gewoon over een komen met de nieuwe.
                    Juist zien de spoel op de zelfde plaats ziet ,en dan kijken naar de schakeling ,dubbel ,enkel of wissel.
                    Ik rij zelf met 928 s ,maar heb er nog geen moeten vervangen.
                    Groeten Mike en goede kerst daar nog

                  8 reacties aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.