Remmen ontluchten Carrera 3.2 G50

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 Remmen ontluchten Carrera 3.2 G50

• Maker
    Discussie
  • Vandaag bij een bevriende garagist de remmen (pogen) te ontluchten middels een druktoestel.
    Drama ; bij het onder druk zetten van het systeem liep de remolie rijkelijk onder de auto uit ter hoogte van de voorbumper. :bounce:

Bij controle bleek de olie van onder de batterybak te komen, verder nergens lekkage te bespeuren.
    Uiteindelijk denk ik dat de enige verklaring kan zijn een scheur in de rubber toevoerleiding naar de hydraulische pomp van de koppeling aan het pedalenkluster. Die leiding verdwijnt in de kofferbodem ter hoogte van de zekeringskast en is pas terug zichtbaar aan dat kluster.
    Ik ga eerstdaags deze leiding vervangen, dan weet ik het pas zeker :think:

Iemand al een dergelijke ervaring meegemaakt ? En wat me overigens ook zorgen baart is het feit dat ik niet bij het traject kan wat die olie heeft afgelegd van het lek naar de afwateringsgaatjes aan de voorbumper.
    Hoe kan ik best tewerk gaan om de (agressieve remolie) te neutraliseren ? Tips zijn meer dan welkom.

koppelin.gif

slang.jpg

Het gaat dus over die blauwe slang:

pedal+cluster+21223699917.jpg

blauwleiding.jpg

10 reacties aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
    • het werkt perfect zo’n druktoestel, je moet er alleen aan denken om de slang van de overloop af te klemmen 💡

964pressureBrakeBleeding.jpg
      .

0

Het mysterie is opgelost met dank aan Ghost die mij uiteindelijk naar de mogelijke overloop leidde :up:

Het slangetje op voorgaande foto is effectief een overloop en gaat ter hoogte van de zekeringkast over in een doorzichtige tube die uiteindelijk uitmondt in: Jawel de batterybak 💡

Het traject dat de remvloeistof heeft afgelegd is dus gelukkig erg beperkt en makkelijk te spoelen met remreiniger en daarna te behandelen met transparante Tectyl zoals Wim aanbeveelt .

Moraal van het verhaal: het remsysteem van de auto is absoluut niet geschikt om onder druk te ontluchten of te

spoelen :bounce:

Van mij mag hier een slotje op :salut:

0

Ontlucht rem steeds met drukapparaat van goede kwaliteit maw waarvan je de druk kan regelen voor al dan niet ABS-remsijsteem
          De overloopleiding moet je natuurlijk dichtknijpen met een daarvoor bestemde klem,anders loopt de remvloeistof weg onder de auto en kun je het systeem niet op druk zetten om te ontluchten.Volg overloopleiding vanaf reservoir,zo ken je het afgelegde traject van de remvloeistof

0

Overloop ? Je zegt daar zoal iets Ghost :think:

Weet er trouwens iemand waar dit buisje naartoe gaat en is dat geen overloop misschien 💡

blauwleiding-2.jpg

0

Ben je zeker dat er iets stuk is?
              Ik dacht dat er een overloop was op de rem reservoir :think: misschien heb je gewoon teveel gevuld.
              Ben niet helemaal zeker. Maar als die er wel is is de leiding daarop hoor te zitten misschien niet op de juiste plaats bevestigd.
              Dacht dat de olie normaal dan in de linker wielkast terecht kwam.

0
              Wim

Als het door die verstevigin koker gelopen is ligt daar geen bedrading in. 😉

Ik weet het wat jij schrijft, maar die 2 die je vernoemd zijn wel extra dun en reageren gelijk daarop. 😉
                Maar bij bedrading loopt dit wel los hoor, en ligt er ook niet constant in en is maar om de rem olie weg te krijgen.
                Vandaar dat ik ook schreef dat hij erna nog wat wax moet inspuiten voor de de coating ook weer te beschermen.

0

opletten met remmenreiniger in de buurt van elektra-bedrading ❗
                  dit bevat perchloorethyleen en is agressief op plastics en rubber. het gaat op termijn z’n flex verliezen, verdrogen en verharden.
                  spuit als testje maar eens wat remmenreiniger op een plastic zak of vershoudfolie 😯
                  je wil als volgende probleem, over een paar jaren, geen kortsluitingen.

0
                  Wim

:up: dan is alles eruit van remvloeistof.
                    En dan voor alle zekerheid na een dag als alles droog is een even met de transparant wax erdoor, want remmenreiniger heeft ng al een zeer goede ontvetting.
                    Deze kun je van Tectyl kopen en zit een lange transparante slang bij van ong. 75cm dus kun je die er lekker doortrekken. 😉

0

Bedankt Wim :respect2:

Ik had een artikel gelezen op Pelican Parts Technical waarin men onomwonden stelde de de enige manier om zonder problemen en met succes te “bleeden” de drukmethode was, vandaar :bounce:

Op deze foto is te zien waar de leiding in de kofferbodem verdwijnt en waar de olie uitkwam. Bovenop is alles droog zo ook op en rond het pedalenkluster ? Best is denk ik een spuitbus remmenreiniger te ledigen in de opening waar de leiding in verdwijnt ?

Ik zal de leiding best maar vervangen zeker ? In ieder geval zal het ” bleeden ” op de old fassion way gebeuren daarna :bounce:

koffer-2.jpg

0
                      Wim

Remolie kun je beste neutraliseren en verwijderen met remreiniger.
                        Dus deze proberen op de plek te waar de olie in verdween (waarschijnlijk verstevigingsbalk) en onder tevoorschijn kwam.

Maar waarom ontluchten met drukpomp, geeft altijd bij oudjes meer miserie dan bij moderne.
                        Deze slang zorgt enkel voor toevoer en niet meer, dus kan totaal geen druk verdragen.
                        Verder geeft de druk een verkeerde werking op de rubbers, want moet ergens doorheen gaan.

Gewoon eentje op de stoel zetten en laten pompen en onder eentje voor nippel te bedienen.
                        Wel beginnen met langst leiding en naar de korte toewerken.
                        Is hooguit 15 minuten werk met zijn 2tjes.

0
                      10 reacties aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.