Home › Forum › Porscheforum Technisch › Algemeen › Re:Motorolie MOBIL 1
- Dit onderwerp bevat 21 reacties, 9 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 14 jaren, 2 maanden geleden door 924carreragt.
-
MakerDiscussie
-
20 juli 2010 om 11:11
Of er in de buurt van Geel een Makro is weet ik niet, maar ik zag ze daar al.
Ik koop mijn olie hier: http://stores.ebay.de/MAPODO-Motoroil-Onlineshop__W0QQ_fsubZ20574948QQ_scZ1QQ_sopZ1
Maar ik zie net dat ze (op het ogenblik) geen MOBIL hebben
-
MakerDiscussie
-
Voor het onderhoud van standaard 993 modellen gebruiken wij Castrol 5w40.
Geen problemen mee.😆
Anoniem24 november 2010 om 12:33Voor de mensen die ook moeilijk MOBIL 1 10w40 kunnen vinden.
http://oil-center.de/index_eng.html
Zij hebben ze aan een zeer interessante prijs.Anoniem5 augustus 2010 om 12:56Ok, dank voor de info en geruststelling. Dan ook maar een litertje Mobil1 0W40 in de 993 gegoten.
Had zelf ook moeilijkheden om de 10W40 te vinden.Groeten
Wim
Anoniem5 augustus 2010 om 10:49Ik ben gisteren bij Porsche center Verellen in Geel geweest.
Zij doen ook steeds 0W40 in de oudere modellen, zonder problemen.
Op het antwoord van MH Peize zit ik nog te wachten, misschien is Michael op (verdiend) verlof.Het is inderdaad zo dat gebruik van 0W40 zeker en vast geen liter olie meer verbruiken, zoals gezegd kan dit misschien onder bepaalde koude omstandigheden een klein beetje verhogen.
Indien dit wel zo is zal er wel iets anders aan de hand zijn.
In theorie zijn de twee soorten ongeveer gelijkwaardig voor gebruik in onze streken en zeker als men van een gekende olieproducent neemt.Bij mij is er al altijd mobil1 0 w 40 op mijn 993 zonder dat deze olie verbruikt of lekt.Ik ben er heel tevreden van . 😀 Deze olie hebben ze me aangeraden bij onderhoud.
Het verschil tussen 0W40 en 10W40 is dat de 0W40 olie bij koude (in theorie bij -18°C)temperatuur iets vloeibaarder zal zijn.
Dit geeft een betere smering bij winterstart als het vriest omdat de olie iets beter zal circuleren.
Bij warme motor is de viscositeit of vloeibaarheid gelijk bij beide olien.
De 0 of 10 is de viscositeit in de winter waarbij 0 vloeibaarder is dan 10 en de 40 is de viscositeit bij 100°C, dus bij warme motor
Ik denk dat het olieverbruik er wel een beetje mee kan te maken hebben gezien de lange en zeer koude winter, hierdoor was de olie iets (niet veel) vloeibaarder tijdens het opwarmen en komt daarbij dat de motor ook veel langer koud bleef door de negatieve buitentemperatuur.
Als de olie vloeibaarder is zal er misschien ook een beetje meer olieverbruik zijn maar met deze beide olien enkel bij koude motor.Ik geef wel een goede raad, bespaar niet op de olie want dit is een van de belangrijkste elementen in een motor die slijtage kunnen tegengaan, koop steeds een eersteklas merk want die kunnen zich research en ontwikkeling betalen.
de “olie” is maar een bestanddeel de zeer dure aditieven die een goede producent er bijzal voegen zijn veel belangrijker voor een sportieve motor.Anoniem4 augustus 2010 om 17:54Als ik me hierbij mag aansluiten, heb ik daarover nog een vraagje voor de specialisten.
Het is nu de eerste keer na mijn 1e onderhoud van mijn 993 (1996) dat ik olie moet bijvullen. Ik constateerde op de factuur dat het Porsche Center Antwerpen Mobil1 0W40 olie gebruikt heeft.
Als ik vervolgens in de handleiding kijk, wordt 10W40 aangeraden.
Ook andere olieproducenten (vb. Castrol) adviseren voor de 993 met viscositeit 10W40.
Waarom gooit Porsche er dan 0W40 in? En welk effect heeft dat?Is mijn vermoeden juist dat ze dat gewoon gebruiken omdat PC’s slechts 1 type olie voorradig hebben en dat omwille van de meerderheid aan modernere motoren die ze servicen?
Dank voor elk professioneel advies.
Groeten
Wim
Anoniem28 juli 2010 om 16:40Ik ga MH in Peize even mailen.
Hij weet best wat ik erin moet gieten.
Ik heb daar mijn porsche gekocht, hij heeft de motor gereviseerd.klopt grotendeels, maar ik heb vorige maand een oldtimermagazine gekocht, en daar stond net een klein publiciteitsartikeltje in over een fabrikant die een geheel synthetische olie voor oldtimers gemaakt heeft… De techniek staat voor niets zeker? 😉
William,
Sorry dat ik je voor niets naar Auto5 gestuurd heb.
Heb de site van Mobil nog eens bekeken: Mobil 1 is volsynth. en er bestaat een soort 10w40 High Mileage – Mobil S is halfsynth. (heb wel eens discussie gelezen over feit dat halfsynth. beter zou zijn voor oudere motoren)Anoniem27 juli 2010 om 22:30Ben in auto5 geweest.
10w40 is enkel te krijgen in mobilS, geen mobil1.
Volgens de verkoper niet dezelfde olie, wat ikzelf ook al dacht.
Hij heeft de mobil1 10W40 niet in zijn computer om te bestellen???????
Zal dus nog een beetje verder moeten zoeken.
Ik heb nog wel wat tijd, mijn auto is toch nog niet ingeschreven.vawilliam2003 schrijft:
Klopt Eddy.
Zal eens gaan kijken bij auto5, is kortbij.Let wel even op de prijzen… die van Mapodo staat hier boven: EUR 38,90 voor 5 Liter
PS: ik koop daar enkel mijn olie, heb daar geen aandelen 🙄
Norauto (ik zit hier wel tegen Franse grens), maar werken die ook niet samen met Auto5 ?
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.