Remschijf Afdraai Apparaat

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Remschijf Afdraai Apparaat

  • Maker
    Discussie
  • Onlangs was ik in Duitsland en daar zag ik in de werkplaats van een Porsche garage dat men er remschijven behandelde met een toestel.
    Nog nooit gezien en daarom vroeg ik wat dat voor een apparaat het was.

    Bleek dit een toestel te zijn voor remschijven die niet meer vlak zijn, groeven vertonen of andere oneffenheden, zelfs bij trillingen.
    Na behandeling waren de remschijven als nieuw. Het ging snel en nauwkeurig. Grote voordeel was de prijs t.o.v. nieuwe remschijven die maar een fractie bedroeg.

    Vermits ik dergelijk toestel nog nooit gezien had laat staan van gehoord heb ik wat gezocht en rondgebeld in België maar blijkbaar zonder reactie.

    Daarom mijn vraag of er iemand op dit forum al bekend is met dergelijk toestel en weet waar men dit toepast.

    Het enige dat ik heb gevonden is een website van Toolspecial waar men dergelijk toestel verkoopt voor de prijs van 3699 euro excl.btw.
    Ik heb hen een e-mail gestuurd met de vraag wie met hun toestel werkt maar nog geen antwoord gekregen.

    Het filmpje kan je hier bekijken:
    http://www.toolspecial.com/videoplayer.php?movie=canvik_afdraai_98-2004.wmv&title=Canvik%20Remschijfafdraaiapparaat

7 reacties aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
    • Denk dat het vrij courant is. heb het ooit eesgezien op een opendeur dag van het PTI in Boom afdeling automechanica. als demo.

      mar dat kan je niet blijven doen, op de schijf staat een minimum breedte waar je niet onder mag. dan moet je vervangen 🙂 )

        [quote=”911-lover”:3bk22dst]Ik heb al een paar keer remschijven laten afdraaien .
        Gewoon naar een bedrijf gaan die metaal freesen / afdraaien.
        Laatste waar ik was , was een het industrieterein in Houthalen .
        Voorheen ook eens naar eentje geweest in Aarschot en eentje in Hamont .
        Die in houthalen beweerde dat voor de remschijven idd een speciaal machine nodig was die zij hadden .
        Of het zo echt is of dat gewone draai en freesmachine dit ook kan weet ik niet .
        Kan zijn voor klanten te ronselen .[/quote]

        nee, kan perfect op een draaibank, alleen is iets bewerkelijker, je moet de schijven uitklokken dat ze mooi lopen voor je ze kunt afdraaien. Maar eigenlijk zijn schijven die krom getrokken zijn(schudden, onregelmatig remmen) of “las doorns” hebben (verplaatsingen van materiaal) of plaatselijke verhardingen(blauwe plekken) of flinke randen (indicatie van slijt) voor de vuilbak, ja weet het, is niet leuk, kost weer geld….. je kunt ze vlakken, het is tijdelijk en als er plaatselijke verharding heeft opgetreden(bijna altijd) blijf je dat voelen met remmen of je moet ze zo ver afdraaien dat je onder de verharding komt en dan zit je waarschijnlijk al aan minimum dikte als het lukt….. vergeet niet dat de remmen tussen jou en een plots opduikend object staan….als die het dan niet doen…..kan heel vervelend worden. kromtrekken, slecht remmen, te heet worden gebeurt meestal als je geen aangepaste remblok/schijf combinatie hebt die bij je rijstijl past 😉 of de motor heeft teveel vermogen voor de remmen die eronder zitten….. De meeste standaard remblokken zijn zo ontworpen dat ze direct remkracht leveren bij koude remmen maar hebben ook als nadeel dat ze snel opwarmen en bij hogere temperaturen een stuk minder remmen of het zelfs helemaal opgeven. echte raceblokken daarentegen hebben hitte nodig voordat ze gaan presteren en remmen bijna niet als die koud zijn. maar er zitten ook nog gradaties tussenin… en vergeet niet dat de meest schijven een min tolerantie hebben van +/-2 mm op de dikte = 1 mm aan elke zijde, flinke slijtage en dan afdraaien zit je er al onder als je pech hebt… als ze alleen maar lichte slijtage vertonen maar verder goed remmen kun je ze eventueel wat afdraaien voor je nieuwe remblokken erop zet. maakt het inrijden van de blokken gemakkelijker.

          Hallo,
          In het porsche centrum in drogenbos hebben ze ook zulk toestel dat op de as gemonteerd wordt.De schijven kunnen afgevlakt worden in functie van de resterende dikte.Het resultaat is tijdelijk…Mijn probleem was dat de remschijven niet overal dezelfde samenstelling hadden waardoor de slijtage niet overal egaal was met als gevolg een .pulserend remmen dat vooral voelbaar was bij lagere snelheden (onder de 30 km/h ).Ongeveer 1000 km na het afvlakken is dit probleem teruggekomen juist wegens de ongelijke densiteit ook in de diepere laag van de remschijf.Ik moet wel zeggen dat dit toestel een mooi resultaat geeft voor een lage prijs.

            Wij hebben bij ons in de garage zo een toestel, Zal morgen eens kijken van welk merk deze is.

            Gr Bert

              Idd ik demonteerde de schijf .
              Op de wagen afdraaien heb ik ook nog niet gezien
              Dat kon ik niet uit je post halen dat het op de wagen gebeurde .
              Bij het openen van het linkje zie ik enkel een rood kruisje .

                911-Lover, voor hetgeen jij beschrijft moet de schijf van de wagen en dat maakt het allemaal weer omslachtig en duur aan werkuren.

                Hetgeen ik gezien heb is dat het toestel op de schijf wordt gemonteerd en afgesteld.
                Geen ingewikkelde ingrepen, alles gebeurd op de wagen, gewoon wiel verwijderen en toestel op de schijf.

                In Duitsland vermelde men mij ook vanaf het moment dat er aan de schijven randjes kwamen men dit al toepast. Anders moet men bij het vervangen van de remblokjes de randen wegvijlen om max. contact te behouden met de schijf, daarom opteerde men daar om de schijf te vlakken.

                Ik denk dat vele garages nog remblokjes plaatsen zonder te vijlen.

                  Ik heb al een paar keer remschijven laten afdraaien .
                  Gewoon naar een bedrijf gaan die metaal freesen / afdraaien.
                  Laatste waar ik was , was een het industrieterein in Houthalen .
                  Voorheen ook eens naar eentje geweest in Aarschot en eentje in Hamont .
                  Die in houthalen beweerde dat voor de remschijven idd een speciaal machine nodig was die zij hadden .
                  Of het zo echt is of dat gewone draai en freesmachine dit ook kan weet ik niet .
                  Kan zijn voor klanten te ronselen .

                7 reacties aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.