Resto start 944 Type1 1984 2.5 163pk

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 944 Resto start 944 Type1 1984 2.5 163pk

  • Maker
    Discussie
  • Gisteren is uiteindelijk de 944 geleverd. Laatste keuringsbewijs dateert van 09/2000.

    Direct vuile kleren aan en de zoektocht gestart naar het niet aanslaan van de motor.

    – zekeringen uitgemeten >> OK
    – DME relais getest >> OK (toch maar alle soldeerpunten opnieuw gesoldeerd)
    – De 2 relais van het DME relais worden aangetrokken en geven hun spanning door naar de benzinepomp en DME (Pin 4 & 8)

    27-08-20158-10-06.jpg

    Achterkant van de wagen opgekrikt > spanning gemeten aan de benzinepomp >> geen spanning !!
    Waarschijnlijk een onderbreking veroorzaakt door het aftermarket alarm (Merk Cobra)
    Dit probleem zal morgen verder nagekeken worden.

    Daar de wagen waarschijnlijk zijn laatste km’s gereden heeft in 2001 zal ik preventief de volgende onderdelen vervangen.
    Reeds besteld :
    – Oliefilter
    – Benzinefilter
    – Luchtfilter
    – Extra DME Relais
    – Doosje met varia aan torpedozekeringen
    – ruitenwisserbladen voor en achter
    – gaspompjes vooraan en achteraan
    – 5 Liter Motorolie Helix HX7 10w40

    indien er nog tips zijn ivm het preventief vervangen van onderdelen >> let me know !!!
    – riemen worden zeker allemaal vervangen!

    Darm tussen benzinepomp en benzinetank losgekoppeld om de oude benzine uit de benzintank te verwijderen.
    Benzinepomp getest door lokaal 12V aan te sluiten >> OK

    Werken gestopt daar de regensluizen werden opengezet. Voorlopig al tevreden met de geconstateerde zaken en werken.

    Vraagje >> met welk middel spoel ik de benzinetank uit?

    Nog geen foto’s genomen, vanavond zal ik er wat plaatsen.

15 reacties aan het bekijken - 136 tot 150 (van in totaal 468)
    • Motorcompartiment grotendeels leeggemaakt :
      – kabelboom naar binnen getrokken

      Gedemonteerd :
      – remleidingen
      – vacuümpomp (niet de gemakkelijkste klus bij nen 944)
      – mechaniek ruitenwisser
      – blower verwarming
      – master cilinder koppeling
      – beugels
      – benzinepomp en filter
      – middenconsole
      – hitteschild
      – …

      Morgen starten we aan het demonteren van het dashboard.

      27-12-201517-09-46.jpg

      27-12-201517-08-55.jpg

      27-12-201517-10-06.jpg

      27-12-201517-10-34.jpg

      27-12-201517-09-22.jpg

        En ik altijd maar zagen dat mijn garage te klein is :what:

        Oneindig veel :respekt:

        :up:

          Hè Fab WE en nachtwerk betaalt dubbel zekers :think: ?

            :respect2: je blijft mij verbazen, Fabian!

              Not solid as a rock maar toch heel stevig.
              De 944 vandaag zijn kerst gegeven, nieuwe pootjes om de onderkant beter bereikbaar te maken.
              Als test aan de achter- en voorkant zitten duwen, beweegt nauwelijks. In het midden ook 2 steunen gezet als veiligheid.
              Door gebruik te maken van de ALDI pompjes kan ik de 944 traploos hoger stellen indien nodig. Heb er mij 4 aangeschaft zodat deze bij een verhoging ook nog extra ondersteuning geven. Bij verhoging worden er houten blokken gebruikt om de primaire poten te ondersteunen. De poten zijn ook ideaal om er wielen onder te zetten zodat ik de 944 kan verplaatsen. Dan gaan de 4 poten verbonden worden met dwarsbalken.

              26-12-201517-43-55.jpg

              26-12-201517-43-00.jpg

              26-12-201517-42-12.jpg

              Morgen profiteren van het zomerse weer om de motorruimte volledig leeg te maken.

                geen bang hebben zolang het gebeurt volgens de huidige regels.
                als ze ooit (wie weet wanneer) oldtimers periodiek gaan keuren met gelijkvormigheidsattest, dan krijgen we een ander verhaal.

                  Kan me niet voorstellen dat dat een probleem zou zijn, als ze er al naar kijken zullen ze t toch niet merken me dunkt.

                    Conversie achteras naar Turbo uitvoering.

                    Geeft dit problemen voor de oldtimerkeuring?

                      Hey Fab knap werk :respect2:
                      Moest ik je daar in Vlekkem weten wonen ik kwam eens kijken.

                      XXX

                        Thanks steri2311 – werd gedaan onder garantie door ‘vintage garage’ …
                        En nu terug on topic voor de fab hé :respect2:

                          Met dat olielek zou ik niet te lang wachten, als de riem doorweekt raakt kan het wel eens slecht aflopen. De meeste spannen die riem te hard, je moet rekening houden met het uitzetten van de motorblok. In het begin werd de methode toegepast met een kwartslag draai van de distributieriem, naderhand is het meetinstrument in gebruik genomen dat verschrikkelijk duur is trouwens, om rekening te houden met het uitzetten van de motorblok. Hou er ook rekening bij dat de balansas riem vrij los moet staan, losser als je zou verwachten.

                          Ikzelf heb mijn riemen zonder meettoestel gedaan, best te doen als je de feeling ervoor hebt en rekening houd met het uitzetten van de blok. De meeste die ik hoor draaien zingen redelijk fel wat volgens mij komt doordat ze te strak staan. De span en meelooprollen wanneer versleten kunnen ook wat herrie maken. Ervaring leert dat je de conditie van de riemen en rollen regelmatig moet controleren wil je narigheid vermijden alsook de keerringen ivm olielekken.

                          XXX

                            Merci Wim, dan ben ik al iets geruster :up: :up:

                            Wim

                              Ligt daar pas een nieuwe riem op bij drup. 💡

                              Zo ja, is dit normaal in het begin, gaat vanzelf weg na een tijdje.
                              Deze moeten precies op kracht opgespannen worden en is een apparaatje voor van Porsche, en hoe strakker hoe meer zingen.

                              XXX

                                Mooi project Fab, ik blijf ijverig mee lezen.
                                Op Drup zijn 944 heb ik een andere opmerking. Die ‘zingt’ als hij stationair draait, maar na het bijregelen van de riemspanning werd dit alleen maar erger. Lagerprobleem??? De oliekeerring van de krukas lekt ook gelijk een oud vat…

                                  thx dp.

                                  Misschien ook maar aanschaffen.
                                  http://www.kantelbrug.nl/producten/kantelbrug-basic

                                15 reacties aan het bekijken - 136 tot 150 (van in totaal 468)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.