Resto start 944 Type1 1984 2.5 163pk

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 944 Resto start 944 Type1 1984 2.5 163pk

  • Maker
    Discussie
  • Gisteren is uiteindelijk de 944 geleverd. Laatste keuringsbewijs dateert van 09/2000.

    Direct vuile kleren aan en de zoektocht gestart naar het niet aanslaan van de motor.

    – zekeringen uitgemeten >> OK
    – DME relais getest >> OK (toch maar alle soldeerpunten opnieuw gesoldeerd)
    – De 2 relais van het DME relais worden aangetrokken en geven hun spanning door naar de benzinepomp en DME (Pin 4 & 8)

    27-08-20158-10-06.jpg

    Achterkant van de wagen opgekrikt > spanning gemeten aan de benzinepomp >> geen spanning !!
    Waarschijnlijk een onderbreking veroorzaakt door het aftermarket alarm (Merk Cobra)
    Dit probleem zal morgen verder nagekeken worden.

    Daar de wagen waarschijnlijk zijn laatste km’s gereden heeft in 2001 zal ik preventief de volgende onderdelen vervangen.
    Reeds besteld :
    – Oliefilter
    – Benzinefilter
    – Luchtfilter
    – Extra DME Relais
    – Doosje met varia aan torpedozekeringen
    – ruitenwisserbladen voor en achter
    – gaspompjes vooraan en achteraan
    – 5 Liter Motorolie Helix HX7 10w40

    indien er nog tips zijn ivm het preventief vervangen van onderdelen >> let me know !!!
    – riemen worden zeker allemaal vervangen!

    Darm tussen benzinepomp en benzinetank losgekoppeld om de oude benzine uit de benzintank te verwijderen.
    Benzinepomp getest door lokaal 12V aan te sluiten >> OK

    Werken gestopt daar de regensluizen werden opengezet. Voorlopig al tevreden met de geconstateerde zaken en werken.

    Vraagje >> met welk middel spoel ik de benzinetank uit?

    Nog geen foto’s genomen, vanavond zal ik er wat plaatsen.

15 reacties aan het bekijken - 151 tot 165 (van in totaal 468)
    • een lege kas wordt idd met die punten in een kantelbrug gehangen

      kantelbrug.jpg

        Vraagje aan de specialisten :

        Kan ik de 944 ondersteunen op de bevestigingspunten van de voor- en achterbumper nu de zwaarste onderdelen gedemonteerd zijn.
        Dus verticaal een metalen balk (60x30mm) monteren op de 2 bevestigingsposities van de voor- en achterbumper. foto 1
        Of 2 x een dwarsbalk (voor en achter) met ondersteuning. foto 2

        20-12-201510-01-00.jpg

        20-12-20159-57-00.jpg

          De versnellingsbak ga ik volledig demonteren, eerst wat speurwerk naar wat ik nodig heb van speciale tools.
          De lagers zal ik zeker vervangen. Hopelijk valt de slijtage van de tandwielen en synchro’s mee.

            Ik had minder maar zag hetzelfde eruit, als je het tussen je vingers wrijft voel je dat het zeer fijn is. Nu die van mij heeft tussen de 110000 en 150000 km gelopen weet niet zeker maar zeker niet meer dan dat. Dus normaal dat er minder in zat.

              Mij lijkt het enkel fijn vijlsel en geen brokken, dus denk niet dat je je zorgen moet maken & dat dat normale slijtage is na 250.000 km, al ben k zelf geen specialist natuurlijk.

              Als de lagers slijtage vertonen & niet te duur zijn kun je de bak misschien zelf goedkoop een lichte revisie geven, zeker nu ie toch open ligt.

              En dan opvullen met Swepco versnellingsbakolie, had daar in de tijd met m’n 3.2 heel goeie ervaring mee.

              Knap om t allemaal zo zelf te doen ! :respect2:

                @Steri2311 : +250.000 km, wat zijn jouw bevindingen van foto 1?

                Naaldlagers :
                20-12-20159-17-12.jpg

                  Zolang het fijn ijzervijlsel zou ik nog niet direct panikeren, schilfers metaal is iets anders. Nu die toch zo goed als open ligt controleer de tandwielen en synchro’s op slijtage als dit normaal is zou ik geen revisie doen tenzij ge de centen ervoor hebt. De totale km dat die gelopen heeft kan ook al een indicatie geven over de bak in hoeverre ge die weet. Lagers kunnen alleens lawaai beginnen produceren met veel km achter de kiezen. Niet meteen een ramp want die bakken kunnen wat hebben alleen soms irritant tijdens het rijden.

                    Je moet wel fotootjes maken zekers om um ook weer in mekaar te kunnen zetten … :hail:

                      Planning wat in de war, met de madam gaan shoppen >> gevolg >> budget voor de 944 ineens met wat eurokes gezakt.
                      Dan toch deze namiddag de versnellingsbak gedeeltelijk kunnen demonteren.
                      – lagerhouder
                      – motor/kofferkap
                      – beugel uitgang

                      Aan de magneet hangt er wel wat metaal (zie foto 1), moet ik mij hier zorgen over maken?
                      Zijn er onderdelen die ik zeker moet vervangen?
                      – pakking radiaalas
                      – …

                      De dop (dichting motor/kofferkap) moet ik zeker vervangen, om de m/k te demonteren moet je deze verwijderen door er een schroevendraaier in te slaan en de dop er uit te wringen.

                      Reorganisatie garage en inventarisatie onderdelen.

                      19-12-201520-00-29.jpg

                      19-12-201520-01-21.jpg

                      19-12-201520-00-52.jpg

                      19-12-201520-00-02.jpg

                        Metaal resten gaat ge altijd vinden. Ik heb bij die van mij de vul en aflaatstop moeten vervangen waarbij ik de aflaatstop vervangen heb door een met magneetstaaf (origineel Audi ). Na een paar maand opnieuw olie afgelaten om te zien en er hing fijn ijzervijlsel aan, niet veel maar toch verschoot ik in eerste instantie. Nu op het porsche 944 forum zeiden ze mij dat dit niet abnormaal is zolang het niet grove stukjes zijn. Nu mijn bak schakeld goed en merk niets tijdens rijden. Wel hoor je het typische transaxel geluid maar ook niet overdreven.

                          @steri2311 :

                          Als ik geen metaalresten ontdek zal ik deze zeker niet volledig opengooien, indien wel metaalresten >> volledige demontage.

                            Gaat ge zelf uw versnellingsbak opengooien? Heb dat ook al eens gedaan met een bak van een 914 is niet zo simpel moet ik zeggen. Zeker het terug in elkaar steken. Ben eens benieuwd.

                              Vannacht de website van Clarks Garage overgeheveld naar mijn PC.
                              Indien er forumleden geïnteresseerd zijn in de repair pdf-manuals van Clarks Garage (944).
                              +/- 26Mb aan info.

                              Dropbox :

                              https://www.dropbox.com/s/qcmrei772prn6h6/944%20Clarks%20Garage.rar?dl=0

                              Nog meer info ivm herstellingen 944

                              http://www.944foot2thefloor.blogspot.co.uk/

                                Nu weet ik wat ze bedoelen met FABulous … :first:

                                  :respect2: :respect2:

                                15 reacties aan het bekijken - 151 tot 165 (van in totaal 468)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.