Resto start 944 Type1 1984 2.5 163pk

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 944 Resto start 944 Type1 1984 2.5 163pk

  • Maker
    Discussie
  • Gisteren is uiteindelijk de 944 geleverd. Laatste keuringsbewijs dateert van 09/2000.

    Direct vuile kleren aan en de zoektocht gestart naar het niet aanslaan van de motor.

    – zekeringen uitgemeten >> OK
    – DME relais getest >> OK (toch maar alle soldeerpunten opnieuw gesoldeerd)
    – De 2 relais van het DME relais worden aangetrokken en geven hun spanning door naar de benzinepomp en DME (Pin 4 & 8)

    27-08-20158-10-06.jpg

    Achterkant van de wagen opgekrikt > spanning gemeten aan de benzinepomp >> geen spanning !!
    Waarschijnlijk een onderbreking veroorzaakt door het aftermarket alarm (Merk Cobra)
    Dit probleem zal morgen verder nagekeken worden.

    Daar de wagen waarschijnlijk zijn laatste km’s gereden heeft in 2001 zal ik preventief de volgende onderdelen vervangen.
    Reeds besteld :
    – Oliefilter
    – Benzinefilter
    – Luchtfilter
    – Extra DME Relais
    – Doosje met varia aan torpedozekeringen
    – ruitenwisserbladen voor en achter
    – gaspompjes vooraan en achteraan
    – 5 Liter Motorolie Helix HX7 10w40

    indien er nog tips zijn ivm het preventief vervangen van onderdelen >> let me know !!!
    – riemen worden zeker allemaal vervangen!

    Darm tussen benzinepomp en benzinetank losgekoppeld om de oude benzine uit de benzintank te verwijderen.
    Benzinepomp getest door lokaal 12V aan te sluiten >> OK

    Werken gestopt daar de regensluizen werden opengezet. Voorlopig al tevreden met de geconstateerde zaken en werken.

    Vraagje >> met welk middel spoel ik de benzinetank uit?

    Nog geen foto’s genomen, vanavond zal ik er wat plaatsen.

15 reacties aan het bekijken - 391 tot 405 (van in totaal 468)
    • [quote=”patrickvb” post=217149]

      Binnenkort ben je 944 expert!
      😉 :[/quote]

      Patrick, de stiel leer je tijdens het uitoefenen ervan. Qua automechanica ben ik een leek.
      Dit projectje is een leerschool en een mooi tijdverdrijf. “Bezint eer ge begint” is een gouden stelregel voor mij.
      Voorstudie is heel belangrijk bij het starten van werkzaamheden van deze orde. Joetjoep levert een stroom van informatie en deze gebruik ik dan ook regelmatig. Impulsief te werk gaan levert meestal een teleurstelling op.

      Grote werken zullen er deze week niet gebeuren, verder opkuisen van de cilinderkop en kleppendeksel staan op de agenda.
      Kleppen demonteren en opkuisen, oude pakkingen verwijderen en starten met vlakken van cilinderkop.

      joetjoep filmke hoe ik de kleppen ga opkuisen >>

        En ik gisteren en vandaag ondertussen maar luiken en ramen verven.
        Veeeeel minder spectaculair.

        Binnenkort ben je 944 expert!
        😉

        Maar bovenal: :respect2:

          Knap het gaat vooruit :coolness:

            :respect2: :hail:

              Vandaag de cilinderkop gedemonteerd.
              Dat de 944 14 jaar heeft stilgestaan is nu wel duidelijk.
              Het koelstofcircuit zal vol verharde smurrie (opgedroogde koelvloeistof??), de koppakking zag er uit als kaas met gaatjes. Voor een groot deel opgevreten door de koelvloeistof.
              De alleszuiger van den Aldi bovengehaald en de meeste smurrie losgemaakt en verwijderd, daarna heet water door de ruimtes laten stromen om de meeste restanten te verwijderen.
              Motorsteun besteld om gemakkelijker aan de motor te kunnen werken.

              fotokes (niet verschieten hé mannen)

              IMG_1062-1.jpg

              IMG_1089-1.jpg

              IMG_1072-1.jpg

              IMG_1079-1.jpg

              Na het reinigen >>

              IMG_1085-1.jpg

              Attachments:
              • IMG_1073-1.jpg

                Nice we hebben hier eenzelfde op te maken.
                Motor ga ik er ook uithalen enz…..

                XXX

                  Mooi jobke :up: :up: :up:

                    EINDELIJK !!!

                    Vandaag eindelijk de motor uit de 944 gekregen. Volgens de handleidingen zijn alle moeren en bouten gemakkelijk te bereiken. In werkelijkheid klopt dit voor 90%.

                    Er zijn verschillende manieren om de motor uit de wagen te halen :

                    1. Langs onder (waarschijnlijk de meest toegepaste manier bij de garagisten). Dit was geen optie daar een brug voor deze werkwijze noodzakelijk is.

                    2. Langs boven, startmotor losmaken,behuizing van de Torque tube losschroeven (4 bouten) en de verankering van de torque tube via het inspectiegat losmaken. Daar één van de bouten heel moeilijk te bereiken is >> optie 3 gekozen.

                    3. Langs boven, startmotor demonteren en via deze opening 9 bouten van het vliegwiel verwijderen. Behuizing van de koppeling losmaken.4 bouten, 3 bouten zonder probleem verwijderd, de laatste bout (omgeving stuur) na 2 uur losgekregen. Ringsleutel van 19mm moeten aanpassen zodat er genoeg moment kon gegeven worden om deze los te krijgen. De 2 sensoren aan het vliegwiel moeten ook verwijderd worden om de motor los te krijgen. Natuurlijk was er één sensor die weigerde los te komen, met brute kracht de behuizing van de sensor gebroken >> problem fixed !!!

                    Eénmaal de motor uit de 944 >>> Playtime !!!

                    Maar de madam beslist er anders over, eerst het gras afrijden !!!! Ongeveer 9/10 afgereden >> koord afgetrokken! Dat 1/10 zal kunnen wachten tot volgende week.

                    Eindelijk kan het demonteren beginnen.
                    Behuizing klepstoters en nog wat kleine prullen gedemonteerd.
                    Morgen verder demonteren van de motor.

                    Fotokes >>

                    IMG_1051-1.jpg

                    IMG_1050-1.jpg

                    IMG_1058-1.jpg

                    IMG_1055-1.jpg

                    IMG_1056-1.jpg

                    Attachments:
                    • IMG_1058-1-2.jpg

                      [quote=”TheFab” post=216315]…Gebuur Lieven was zo vriendelijk mij een giraffe te brengen.[/quote]

                      ahwel, een zeer stijlvolle manier om een motorhijs af te leveren :respect2:
                      ik kijk iedere keer met veel bewondering naar de vorderingen die je maakt Fabian :up:

                        @Larsy >> bouten komen niet los. ‘t Zal uitboren worden.

                        @Lennard
                        >> oliekoeling is waarschijnlijk de oorzaak, vandaag de oliekoeler uiteindelijk kunnen demonteren. 2 Bouten van de
                        uitlaatcollector hadden geen zin om los te komen. 4 uur werk voor 2 bouten !!!
                        Motor uit de 944 halen zal voor volgende week zijn.

                        IMG_1046-1.jpg

                        IMG_1047-1.jpg

                        Gebuur Lieven was zo vriendelijk mij een giraffe te brengen.

                        IMG_1045-2.jpg

                          Ja die is echt goe bezig .
                          En zijn de bouten los gekomen ?

                            Succes Fabian goe bezig :up:

                              Wow dat is al een deftig jobke. Succes.

                                Motor al gedeeltelijk gedemonteerd en moeren van uitlaatcollector verwijderd.
                                Morgen uitlaatcollector demonteren en dan kan de motor eruit.

                                IMG_1036-1.jpg

                                IMG_1043-1.jpg

                                  Morgen of overmorgen gaat de motor eruit, volgende week opengooien van de motor.
                                  Zaterdag moeren op de veiligheidsbouten lassen zodat ik aan de remmen kan werken.
                                  Demonteren van de ophanging en wat kuiswerk aan de onderdelen.

                                  Foto’s volgen.

                                15 reacties aan het bekijken - 391 tot 405 (van in totaal 468)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.