Reverse mounted wheels

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 993 Reverse mounted wheels

  • Maker
    Discussie
  • Bij 2- of 3-delige velgen (BBS LM) kan men soms merken dat de “centers” anders geplaatst zijn dan het af fabriek gebeurd is. Het “center” is achter de rand van het “velgbed” geplaatst, i.p.v. ervoor. Dat creëert een heel andere look van de velg. Natuurlijk verandert de ET-waarde hierdoor (-15 bij BBS LM’s). Is dit een courant gebruik ? Heeft iemand hier ervaring mee ?

    Attachments:
    • DSC07281[1].jpg
    • DSC07283[1].jpg
6 reacties aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
    • Das een interessant onderwerp, wat al enige tijd m’n aandacht heeft.

      M.i. is er meer aan hand qua montage van de 3-delige Speedlines en denk ook de BBS.

      A. Montage zoals het hoort:
      1e Het hart door de achterzijde, binnenlangs door de velg halen, zodat de hartrand vanuit aanzicht achter de velgrand valt.
      2e Montage van de chrome sierrand aan de buitenzijde (aanzicht zijde)
      3e Boutjes monteren

      B. Hoe het ook kan:
      1e Montage van het hart tegen de vooraanzicht zijde van de velg
      2e Montage van de chrome sierrand aan de buitenzijde (aanzicht zijde) van de velg
      3e Boutjes monteren

      C. Wat hier gebeurd:
      1e Montage van de chrome sierrand aan de buitenzijde (aanzicht zijde) van de velg
      2e Montage van het hart tegen de vooraanzicht zijde van de velg
      3e Boutjes monteren

      Oplossing A is origineel en het stevigst, doordat het hart feitelijk centrisch gezien geen speling kan hebben.

      Oplossing B geeft een iets bredere velg. Het is bij deze montage zeer belangrijk dat de vlakke delen die tegen elkaar komen te zitten (m.n. de buitenzijde van de velgrand) helemaal glad/schoon zijn (tbv van grip en voorkomen lekkages). Ik rij er zelf zo’n 14 jaar zonder problemen mee rond. De B montage blijkt voldoende solide en sterk genoeg in ieder geval voor gewoon gebruik op de weg. Ik zit al een tijdje te dubben om ze terug te zetten naar de fabrieksmontage, maar dan moeten ook m’n spacers weer worden aangepast en het geheel opnieuw strak worden gelijnd.

      Oplossing C heb ik geen ervaring mee, maar moet blijkbaar ook kunnen. Dan moet je er dus denk ik ervoor zorgen dat zowel de velgrand buitenzijde, de hartrand binnenzijde en de beide zijden van de rand helemaal glad, vlak en schoon zijn. Maar dan ga je toch je chrome randen verlijmen (vloeibare pakking), waar de rand zelf niet van opknapt?

      Ive

        in de “tuning”-wereld zie je dit fenomeen de laatste jaren regelmatig opduiken.
        Maar daar is het vooral voor de “look” te doen en zeker niet voor circuitgebruik of zo

        J

          hart tussen de randen ziet er beter uit en lijkt me een beter montage.
          Maar ik ben zeker geen expert.

            Die van Gette zitten nu onder de mijne 😀

            Klopt inderdaad dat het totaal geen verschil maakt of ze face- of reverse mounted zijn. De harten passen in geen geval “centrisch” in de lip, dus in beide gevallen hangen ze gewoon met de boutjes vast.

              Deepee,

              op de foto’s te zien zijn de velgharten van de BBS’en van Gette wel front- mounted en niet reverse. Die van Gette waren dezelfde als die van Roosenr , en die zijn ook gewoon front mounted.
              Dat de boutjes bij omgekeerde montage “alles voor hun kiezen” krijgen, begrijp ik niet zo goed, maar ja, ik ben een grote “leek” hierin.
              (bij brede velgen met een “diep” velghart, daar staat het velghart toch ook niet centrisch in de hoepel ?? Of ben ik mis ?

                volgens mij heeft deze forummer daar ervaring mee.
                maar in mijn logica verlies je door deze wijze van montage enige stevigheid. normaal past het velghart centrisch in de hoepel en heb je op de boutjes alleen roterende en laterale krachten.
                nu krijgen de twintig M7 boutjes gewoon alles voor hun kiezen 😐

              6 reacties aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.