Das een interessant onderwerp, wat al enige tijd m’n aandacht heeft.
M.i. is er meer aan hand qua montage van de 3-delige Speedlines en denk ook de BBS.
A. Montage zoals het hoort:
1e Het hart door de achterzijde, binnenlangs door de velg halen, zodat de hartrand vanuit aanzicht achter de velgrand valt.
2e Montage van de chrome sierrand aan de buitenzijde (aanzicht zijde)
3e Boutjes monteren
B. Hoe het ook kan:
1e Montage van het hart tegen de vooraanzicht zijde van de velg
2e Montage van de chrome sierrand aan de buitenzijde (aanzicht zijde) van de velg
3e Boutjes monteren
C. Wat hier gebeurd:
1e Montage van de chrome sierrand aan de buitenzijde (aanzicht zijde) van de velg
2e Montage van het hart tegen de vooraanzicht zijde van de velg
3e Boutjes monteren
Oplossing A is origineel en het stevigst, doordat het hart feitelijk centrisch gezien geen speling kan hebben.
Oplossing B geeft een iets bredere velg. Het is bij deze montage zeer belangrijk dat de vlakke delen die tegen elkaar komen te zitten (m.n. de buitenzijde van de velgrand) helemaal glad/schoon zijn (tbv van grip en voorkomen lekkages). Ik rij er zelf zo’n 14 jaar zonder problemen mee rond. De B montage blijkt voldoende solide en sterk genoeg in ieder geval voor gewoon gebruik op de weg. Ik zit al een tijdje te dubben om ze terug te zetten naar de fabrieksmontage, maar dan moeten ook m’n spacers weer worden aangepast en het geheel opnieuw strak worden gelijnd.
Oplossing C heb ik geen ervaring mee, maar moet blijkbaar ook kunnen. Dan moet je er dus denk ik ervoor zorgen dat zowel de velgrand buitenzijde, de hartrand binnenzijde en de beide zijden van de rand helemaal glad, vlak en schoon zijn. Maar dan ga je toch je chrome randen verlijmen (vloeibare pakking), waar de rand zelf niet van opknapt?