Revisie 915

  • Maker
    Discussie
  • Dag Forummers

    Omdat de 1e, 2e en 3e versnelling van mijn 915 bakje niet meer helemaal volgens verwachting werkten heb ik besloten mijn 915 boite zelf te reviseren. Ongeremd door al te veel kennis terzake 😉 heb ik de motor ondertussen al onder mijn wagen uit gehaald.

    De patient:

    Zodra er nieuwe vorderingen in de revisie zijn zal ik ze posten. Stay tuned! :mrgreen:

15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 79)
    • Zo! Klaar! :mrgreen:

      (voor de aandachtigen, ze heeft inderdaad wat plastische chirurgie ondergaan. Grotere spoiler enzo… 😉 )

        Héérlijk als het ook goedkoop kan :respect2:

        Bij mij zal dat niet het geval zijn 😳

          Sorry, maar dit even terzijde.

          Had ook de nodige schakelproblemen met mijn 915 bak, dus was ik begonnen met de goedkoopste en gekende onderdelen te vervangen. De 2 bussen aan de pook en het T verbindingsstuk centraal achteraan. Was beter want de speling was grotendeels verdwenen, maar toch vond ik de beweging van het koppelingspedaal nogal vaag. Dus even naar de verbinding gekeken tussen de vork van de koppelingskabel en de pedaal waar ik dit vond 👿

          De nylon bus totaal uitgesleten en een gat tot ver in de as van de pedaal en de kabel vastgezet met een vijsje ipv. de originele clips….
          Links op de foto de originele bus en clips die ik vervangen heb en rechts het gekloot door de “specialist” van de vorige eigenaar.
          Prijs van de 2 stukjes 3.5 euro in totaal, om stil van te worden !
          Schakelen gaat nu als nieuw 😀

            190 000, en tis de originele boite. 😉

              hoeveel km had de jouwe? geeft ons een idee :p

                Aaaaaha, jammer genoeg zit de ring van de lager waarin de as zit die naar het differentieel loopt los :(.

                Kent iemand een goeie shop die in staat is dit te fixen ?

                Zoals je hieronder kan zien kan ik de (onderste) bus met mijn vingers verwijderen = niet de bedoeling want dan kan de ring meedraaien en zal de lager steeds meer speling krijgen.

                PS: 95% van de 915 bakjes die open gaan zouden dit probleem hebben. Kleine heads up voor de andere 911 ’74 tot ’86 eigenaren hier. :mrgreen:

                  Zo! We zijn weer een stuk verder! Dankzij het inschakelen van 2 versnellingen tegelijk om de bak te blokkeren én de tip van Wim, die slagmoersleutel (of bouleneur/luchtmoersleutel).

                  Alle afgebroken dog teeth waren afkomstig van de 2e versnelling. Ongeveer 1/3 van alle tanden waren afgebroken!! Alle andere componenten zoals langers enzo dragen geen tekenen van slijtage en dat is uiteraard goed nieuws! We moeten ze nog wel even nameten natuurlijk.





                  Hier van links naar rechts: 2e versnelling minus 1/3 van de dog teeth, de naaldlager van 2e versnelling minus 1 rollertje + 2 barsten en de naaldlager van 3e ook klaar om te barsten (zie aan de linkerkant)

                    Voor zij die geen luchtmoersleutel hebben kan het blijkbaar ook door het blokkeren van de versnellingsbak 2 versnellingen (2 & 5). Zo zou het ook in de Haynes manual staan en is een beproefde methode op het Pelicanparts forum.

                    Meer info volgt als ik het zelf geprobeerd heb. Het spreekt voor zich dat als ik de bovenstaande methode nogal ‘funky’ vind wanneer ik het probeer ik iets anders zal doen zoals bv een ‘locking tool’ maken uit een oude koppelingsplaat.

                      James, kom gerust af!

                      Kunnen afspreken via PM als je wil hoor.

                        Knap project !!!! Hoedje af, kzou wel ns kijkje willen komen nemen…
                        All the best.
                        Den James !

                          Nee, geen boloneur maar boulonneuse 😛
                          Van het Franse woordje boulon, wat nog altijd bout betekend.

                          Geert.

                            Even moeten googelen om te weten wat een bolloneur is .Is blijkbaar zo’n schietgerief dat ze gebruiken om de vijzen ,boulons ,van de wielen af te krijgen . 😳

                              Prima!

                              Kga er eens naar op zoek, heb hier toch een compresseur staan. Binnenkort meer hierover!

                              Wim

                                [quote=”tvanbroekhoven” post=95363]Mja, maar ik moet em binnenkort ook ‘op moment’ terug vast zetten en ga ik dat ding weer nodig hebben vrees ik :?[/quote]

                                Een goede bolloneur kun je instellen 💡 op moment.

                                XXX

                                  Heb gisteren bij Stefco Motorsport in Mortsel een 915 bakje kompleet uit elkaar zien liggen, indrukwekkend. Shims waren aan vervanging toe… Is van een 3.0 en gelijk wordt alles opgekuist zodat het motorcompartimentje met bijhorende motor & versnellingsbak er netter bijligt dan uw pas geboende tafel. Die kerel heeft ook een 914 en dat heb ik ook eens mogen bewonderen.
                                  Hopelijk lukt het je om alles terug draaiende te krijgen :respekt:

                                15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 79)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.