Revisie 915

  • Maker
    Discussie
  • Dag Forummers

    Omdat de 1e, 2e en 3e versnelling van mijn 915 bakje niet meer helemaal volgens verwachting werkten heb ik besloten mijn 915 boite zelf te reviseren. Ongeremd door al te veel kennis terzake 😉 heb ik de motor ondertussen al onder mijn wagen uit gehaald.

    De patient:

    Zodra er nieuwe vorderingen in de revisie zijn zal ik ze posten. Stay tuned! :mrgreen:

15 reacties aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 79)
    • Heel leerrijk om dit zo te zien. Bedankt voor de duidelijke foto’s. Hopelijk kan iemand je verder helpen.

        Je project nog eens volledig doorgelezen en de foto’s aandachtig bekeken .Dit alles nog nooit van dicht gezien, wist uiteraard dat het zo in mekaar zat maar is toch indrukwekkend .
        De tanden ,kronen ,hoe noem je zo iets van het tussentandwiel zien er nogal uit Wat ik me afvraag werkte dat nog ,ik zou denken met dat te zien dat pakt niet meer .

          Mja, maar ik moet em binnenkort ook ‘op moment’ terug vast zetten en ga ik dat ding weer nodig hebben vrees ik 😕

          Wim

            Luchtmoer sleutel gebruiken, wacht nun bolloneur heet dat bij jullie geloof ik. 😉

            Dan hoef je hem niet vast te zetten. 💡

              Voila, kop is er af, letterlijk dan :). Hier zien we de 5e versnelling, alsook het tussentandwiel voor achteruit etc. Lagers enzo zagen er nog prima uit, enkel het tussentandwiel voor de achteruit heeft duidelijk wel wat knotsen gehad…

              Zo, zonder tussentandwiel

              En boenk, gedaan met de pret! Om de tandwielen los te maken van de input & output assen moet ik de versnellingsbak vastzetten op de input-as.

              Deze dus:

              Als iemand nog ergens dit heeft liggen (of een oude koppelingsplaat voor een 915), graag! Want ik zit vast :(.

              Het tussentandwiel (denk daar maar eens aan de volgende keer je bakje kraakt als ie niet direct in achteruit gaat) 🙂

              Wim

                En dat bedoelde ik ook met > (niet verkeerd bedoeld)

                Je weet dus nooit hoe er door de vorige eigenaar(s) met de auto omgegaan is.

                  No offence taken, er zijn nl nog andere eigenaars geweest… 😉

                  Wim

                    [quote=”tvanbroekhoven” post=95294]Jup!

                    Ken jij (Wim [of anderen]) eventueel nog andere redenen waarom de dog teeth afbreken ?[/quote]

                    Jawel, en niet verkeerd bedoeld, maar komt door te ruw schakelen, dus zeg maar in de versnelling trekken terwijl alles binnenin de bak nog niet klaar is om te schakelen, dan krijgen die tandjes een serieuze opdonder, met als gevolg breken.

                      Thx!

                      Goh ja, die sleutel heeft me 6 euro gekost. Ik denk dat er uitgaven van een andere grootorde mijn richting uitkomen zodra de bak open is. 😉

                        [quote=”tvanbroekhoven” post=95292]Aaah, na de aankoop van een inbussleutel maat 17 ging het vanzelf[/quote]
                        Die had ik je wel kunnen geven, was er eigenlijk vanuit gegaan dat je het zo al had geprobeerd. Maar goed, het gaat vooruit. Mooi om te zien ;).

                          Jup!

                          Hier leid ik uit af dat de synchromeshringen hun beste tijd gehad hebben. Ken jij (Wim [of anderen]) eventueel nog andere redenen waarom de dog teeth afbreken ?

                          Wim

                            En dat zijn dus de afgebroken honden tandjes. 😥

                            Maar let goed op en laat je geen complete set nieuwe tandwielen aansmeren, want deze ringen met de honden tandjes zijn los verkrijgbaar bij Joma, en kunnen via de krimp en warm techniek er mooi opnieuw opgezet worden.

                              Aaah, na de aankoop van een inbussleutel maat 17 ging het vanzelf (hiervoor probeerde ik met een M10 bout en wat moeren 😳 .

                              Na het aflaten van de olie, al direct een voorproefje van wat er staat aan te komen tandwielgewijs:

                              En al deze pret kan natuurlijk niet zonder Exxon Valdez moment (bakje met olie omgestoten)

                              Ik wil hier zeker nog aan toevoegen dat het verrassend is hoe relatief goed de bak nog schakelde ondanks het ontbreken van een 6-tal dog teeth. (zij hier die dus een nog goed schakelend 915 bakje hebben => check bij gelegenheid de magneet maar eens 😉 )

                              PB

                                [IMG]http://i1251.photobucket.com/albums/hh554/megappletvtwee/smileyslaughing_lol_dielaughing_100-100.gif[/IMG]

                                Die zag ik niet aankomen. :respect2:

                                  Om mezelf het scenario te besparen dat ik mijn zetels, stuur, dashboard enzovoorts van kant moet veranderen neem ik er af en toe een goed boek bij 😉

                                15 reacties aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 79)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.