revisie G50

  • Maker
    Discussie

  • cabrio ’87
    Deelnemer

      Al lang zat ik met de gedachte om mijn transmissie te laten reviseren,de wagen heeft nu 256.000 km en heeft een motor revisie gehad op 222.000 km.
      Daar ik enkele keren per jaar,meestal op zware bergritten of in de “source” op Francorchamps wel eens uit mijn 2de vitesse sprong,heb ik de knoop doorgehakt.
      DE G50 is een zeer betrouwbare transmissie,maar het aantal km en natuurlijk ook het feit dat een transmissie (zelfs bij normaal onderhoud)een zwaar beproefd en het minst onderhouden onderdeel is van een wagen was het de moeite waard.
      Tijdens het reviseren zag men dan al vlug dat er te veel speling op de syncro van mijn 2de zat ,er waren 3 roullementen versleten en door het volledig cleanen van de bak ziet men pas het slijpsel van de slijtage.
      Dit alles vervangen mede alle syncro’s geeft voor mij dan ook een goed resultaat ,zoals veel stillere transmissie (verwonderlijk hoe stil het nu is) en correcter schakelen.
      Voor de eerste G50 met veel of zware km zeker een aanrader (20 JAAR)!
      Word vervolgd….. ➡ [/url]

    5 reacties aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
      • Daar zal ik zeker ook nog eens werk van maken ! 😳

          Maar de banden dus niet 😉

            Zoals reeds gezegd is deze drukplaat 2.5 Kg lichter en geeft ze ook 25 % meer druk (dit om slippen van de koppeling te voorkomen bij meer PK’s)
            Ik creeer daardoor niet meer power ,maar heb veel minder power verlies als voorheen.
            Het resultaat is dan ook geweldig (vind ik).
            Vanaf je aan het gaspedaal komt vetrekt het toerental in de hoogte.
            Veel beter als voorheen ,toen je eigelijk dit effect maar kreeg vanaf 3500
            toeren om dan vanaf 4000 à 4500in de hoogte te vliegen.
            IK ben benieuwd wat het toerental in 5de vesnelling zal doen want een beetje oefening voor een optimaal gebruik van dit rijgedrag is aangeraden.
            Bij het remmen op de motor bevoorbeeld,dit is veel minder.
            Vertrek of filerijden ,geen enkel probleem…..maar nu komt het….het koppelingspedaal is wel wat zwaarder geworden en is even wennen.
            Resultaat : de auto rijd veel heviger ,reageerd zeer snel op het gas en de koppeling doet zijn werk fantastisch.
            Ik ben een gelukkig mens 😉 😆 😀

              Al vele malen had ik mensen gevraagd of ze een oplossing hadden voor het zware vliegwiel van een G50 (toen dacht ik nog dat het vliegwiel het zwaarste onderdeel was van de ganse koppeling )niemand heeft me ooit een sluitend antwoord kunnen geven ,daar de ’87-’89 G50 toch niet zo alledaags is in zijn onderdelen en al zeker niet de afther-market ,
              Moest ik dus zelf op zoek en dat is me dan ook gelukt .
              Eerst en vooral moest ik weten wat nu wel het beste en mogelijk te vervangen was,toen heeft RSR me eens verteld dat niet het vliegwiel dan wel de drukgroep wel wat kilo’s weegt.
              En inderdaad een drukgroep van de G50 weegt ongeveer 7.8 Kg (dit is enkel de drukplaat ,zonder koppelingsplaat en vliegwiel)
              Ik gaan zoeken…tot ik in de USA iemand te pakken kreeg die mij een drukplaat (pressure plate) kon leveren van 2.5Kg minder ,te gebruiken met de standaard (rubber) of 964 RS (veren) cluths.
              Plezant zaken doen met die gasten , op 1 (één) week was dat ding bij me thuis ,nog rapper dan dat ik het ooit in Belgie (zou het hier al te vinden zijn)zou thuis krijgen!
              word vervold…. ➡

                http://foto.zita.be/7880554134
                hier enkele foto’s van de transmissie en “De drukgroep”

                die laatste 2 foto’s heb ik niets mee te maken 😆 😛

              5 reacties aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.