Home › Forum › Porscheforum Technisch › Algemeen › Re:Wijze investering anno 2011?
- Dit onderwerp bevat 41 reacties, 15 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 12 jaren, 12 maanden geleden door porschky.
-
MakerDiscussie
-
14 november 2011 om 19:33
Nee, een Porsche koop je allereerst voor je plezier. Bepaalde types kunnen een positieve investering zijn, maar daar moet je nooit van uitgaan.
Als je het geld eigenlijk niet hebt(wellicht wel voor de aanschaf, maar niet voor het onderhoud), moet je er nooit aan beginnen. Dan kan je dag en nacht wakker liggen of je het wel goed hebt gedaan, een ongezonde bijkomstigheid van een hobby. En hoe de economie er over …. jaar uitziet, kan niemand voorspellen(kon ik het maar 😉 )Maar dat is mijn mening.
-
MakerDiscussie
-
Anoniem15 november 2011 om 02:49
Da’s goed om weten dus, we doen gewoon het omgekeerde van wat jij doet en we worden rijk 😆 😆 😆
What is your next move ?Even de pré-impacts bekeken op mobile.de 😯
Kijk, ik hou wel van een gokje maar geef mijn portie maar aan Fikkie 8)‘t Zal een samenloop van omstandigheden worden moest er bij mij eentje komen en 1 omstandigheid zal toch de prijs zijn. Prijsjes die ik er niet voor over heb momenteel.
Heb het niet meer echt gevolgd ondertussen maar toen ik midden jaren ’90 begon rond te kijken om “iets bij te verdienen” via de pc had ik ook even de goudprijs gevolgd. Zat toen rond de 400 Euro/kg, en zit nu rond de 1500 Euro/kg…
Je hebt er ook geen onderhoud aan 😉
Ben toen op de beurs begonnen en daar een (omgerekend) mooie 964 op stukgeslagen 😳Ik sta wel gekend voor mijn slechte investeringen 😆
Mijn ’78 Targa verkocht voor 11500 Euro om me daarna een Boxster te kopen. Ik had schrik van grote kosten te hebben aan de Targa. De Boxster heeft me op een paar jaar tijd een kleine 10.000 Euro gekost terwijl mijn Targa nu rond de 25.000 zou waard geweest zijn als ik zo eens rondkijk op mobile.deMaar, we hebben plezier gehad 😉
Op de beurs ooit “Goldfields” gekocht aan 3 Euro/share en verkocht aan 3,3 Euro/share. Mijn winst was toen rond de 1000 Euro. Niet slecht want dat was op een paar weken tijd. Een half jaar later ging ik nog eens kijken wat Goldfields stond…
12 Euro/share… 👿
Als er iets te verdienen is ben ik er ook nooit bij 😉Imo valt er in de immo (;)) nog wel iets te verdienen. Als ik zie wat mijn huidig pand gekost heeft en wat het na het opknappen waard is, is dat gemakkelijk prijs x2.
Op een dik jaar stond het zowat in orde, wel een dik jaar elke avond, weekend, vakantiedagen etc voor opgeofferd.EDIT : Neem bovenstaande niet op als een hoop gestoef aub.
Ik schets maar het verhaal van een dromend jongetje die dankzij veel overuren, weekendwerk en bijverdiensten, en ook dankzij het feit dat hij nooit moest opdraaien voor een partner en kinderen, steeds probeerde om coole en mooie dingen te hebben en er ook nog iets probeerde mee te doen of te verdienen.
Tot 3 jaar geleden was ik een technieker die met zijn Astra van de firma in loondienst de magazijnen afreed om kassa’s te repareren. Dat ik nu zelfstandig ben is ook weer zo’n gokje waar je wel veel commentaar op krijgt als je met je Porsche ergens toekomt, maar waar niemand staat voor te springen om het risico erbij te nemen.
De gekste verhalen doen weer de ronde waar ik nu werk en ‘t ziet ernaar uit dat ik eind Maart wel eens mijn beste klant zou kwijt kunnen zijn. Wat er daarna gebeurt?
Stay tuned voor de belevenissen van Mushroom 😉Anoniem15 november 2011 om 01:32@ Gertie, massale reacties komen eraan, maar of ze een antwoord gaan zijn op uw vragen ??? …
Toch een kort antwoord op uw vragen, lees eens wat boeken over porsche (bibliotheek,…). Dat heb ik ook gedaan en daaruit geleerd en ondertussen ondervonden dat een 3,2 een heel stabiele motor is waar je weinig afstelling ed van hebt MAAR waar de kosten kunnen oplopen. Net als bij elke porsche trouwens. Bijv. ooit eens kapotte uitlaatklep gehad, heeft me 2500€ gekost en dan nog veel werk zelf gedaan …
Onlangs kapotte benzineleiding, zelf gerepareerd, leiding kostte bijna 400€ …
Hou een serieus bedrag extra paraat wil je niet onverwacht met een kapotte porsche in uw garage staan, of koop er eentje bij een betrouwbare handelaar waar je garantie krijgt.Succes, post een foto als’t zover is!
ps, hou er mss ook al rekening mee dat ze de leeftijd voor oldtimer willen optrekken naar 30 jaar maar dan kan je wel geen 3,2 meer kopen. In Nl wordt zelfs geen enkele auto van na 1988 meer oldtimer … 🙁Ben hier helemaal nieuw. Pas geregistreerd.
Heb al mijn hele leven gedroomd van een Porsche, en nu ik de centen er voor heb, dan toch voor een oldtimer (weinig taks en BIV) die betaalbaar is, is mijn argument ook dat je er niet per sé veel geld hoeft aan te verliezen.
Ik heb noch de tijd, noch de kennis om zelf reparatiewerk of onderhoud te doen. Ik heb helemaal geen verstand van techniek. Het gaat met enkel om het plezier van het rijden.
Ik maak graag van mijn eerst post gebruik om een paar vragen te stellen:
– oud of jong? Ik liet me vertellen dat vóór 1976 het allemaal roest is. ook dat de techniek niet zo betrouwbaar is…dat kosten dus snel kunnen oplopen.
– vanaf welke jaren is de auto zo betrouwbaar dat er niet te veel grote kosten te voorzien zijn?
– Iemand een checklist met waar je dient op te letten vóór aankoop?
– Nog wijze raad?
Dank voor jullie massale reacties.Anoniem15 november 2011 om 00:51Eurootjes gebruiken om in iets te investeren die je in de directe nabijheid nodig zal hebben; zeker niet doen! Daar heb je 100% gelijk in Sigrid!
Die eventuele bijkomende kosten zijnde: stalling, beperkt onderhoud zou je kunnen vergelijken met de instap en uitstapkosten als je de beleggingskar opstapt.
Beleggen, investeren blijft altijd koffiedik kijken.
Neem nu vandaag alles start positief, dan leest onze ‘Amerikaanse Baas’ een briefje af en pats alles duikt naar beneden 👿
Ik vrees ook dat die zeepbel groter is dan we zelf vermoeden Mushroom 😕Waarom die lichte voorkeur voor een 964 RS, ja Cederic stukje heimwee!!! Maar als ik de som maak tussen mijn verkoopprijs (’99) en de vraagprijs op vandaag, wel precies het dubbele 😯 Da’s pas een goede investering!
En we willen toch allemaal dat onze zuur verdiende centjes het max opbrengen niet?Anoniem15 november 2011 om 00:41porsche914orange schrijft:
De vraag is ook, hoe lang moet je hem bijhouden om “winst” te maken. Je zal er toch ondertussen wel wat mee rijden, wat als er iets gebeurt??
Niet alleen winst, maar “voldoende” winst om enerzijds de (prijs)inflatie te dekken (toch jaarlijks 2 à 3%…en ooit, jaren ’70 en begin ’80 ruim boven de 5%) en anderzijds het risico op waardeverlies dat je hebt tijdens de looptijd van je investering. Want het risico bij investeringen in wagens toch nog “ietske” hoger dan in andere zaken zoals immo (alhoewel…dat laatste kunnen we sinds 2008 ook al niet overal meer met zekerheid zeggen).
Naar het schijnt is het de laatste jaren interressant te beleggen in ouderenzorg (service flats, homes, …), maar dat is wel veel minder spannend dan in Porsches 😆 😆 😆 .Ja, zal altijd een gok blijven zeker ❓ ❓ ❓
Ivm die stalling, ge mocht hem altijd in mijne garage zetten hé JP 😛 😛 😛iemand heeft hier serieus heimwee ! 😉
Goh, ik denk dat de prijzen van de collectibles porsche’s wel gaat stagneren nu.
De vraag is ook, hoe lang moet je hem bijhouden om “winst” te maken. Je zal er toch ondertussen wel wat mee rijden, wat als er iets gebeurt??Anoniem14 november 2011 om 23:06‘k Heb ook het voorgevoel dat de geschiedenis gaat herhalen, wat de waarde van sommige wagens betreft. In de jaren 1980 is er ook zo eens een periode geweest.
Ik denk dat je al echt naar de heel exotische modellen moet gaan om te kunnen rekenen op waardebehoud. Ik vrees dat je er met een 964 RS niet komt, maar dat je het in veel hogere sferen moet zoeken, genre Bugatti enz. Met andere investeringen…
Reden: wat er aankomt (economische crisis, bankencrisis, eurocrisis, begrotingstekorten , etc) zal ons allemaal treffen, maar de superrijken zullen nog altijd superrijk zijn. En voor de absolute topwagens zullen er dus altijd wel kopers blijven.
Ik ben het dus eerder eens met Sigrid.
‘t Is maar mijn gedacht hé….Ik “speel” met hetzelfde idee 😕
Je moet ‘t echt wel doen met geld dat je echt niet nodig hebt en ja, wanneer of bij hoeveel heb je ‘t niet echt meer nodig.Ik zou’t ook in de lagere regionen gaan zoeken want die RS van hierboven kost waarschijnlijk een aardige duit terwijl ik het meer voor een pré-impact zou hebben (die ondertussen ook al een aardige duit kosten).
Ik heb voor 2 dingen schrik:
1. Gaat de zeepbel niet barsten? “Ouwe meuk” is tegenwoordig goud geld waard, maar gaat dit zo blijven?
2. Benzine. Hoelang gaat dat er nog zijn? En aan welke prijs? Daar sta je met je mooie oldtimer en je kan er niets meer mee doen behalve, na de kosten (die je misschien reeds gemaakt had) van de revisie van je motor en versnellingsbak, er een elektromotor in te lepelen.Heb zo ooit eens op de beurs gespeeld met geld dat ik niet direct nodig had… 😳
hij kan misschien in waarde zakken maar bij een bank zit het volgens mij ook niet meer veilig en als een land kan failliet gaan dan heb je niet veel aan staatswaarborg, daarom heb ik mijn porsche gekocht en daar heb ik al meer plezier aan gehad en hoef ik mij geen zorgen maken dat de hele eurozone crasht en mijn geld niks meer waard is
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.