Riempje dubbele verdeler 964

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 964 Riempje dubbele verdeler 964

  • Maker
    Discussie
  • Heren,

    Bij het komende onderhoud van mijn 964 zou ik het riempje van de dubbele verdeler willen laten vervangen, ondanks dat mijn specialist zegt dat dit niet nodig is, vermits de auto is uitgerust met de zogenaamde ozon-kit.

    Via Porsche center Paal (officiële verdeler) verneem ik echter dat dit riempje niet meer leverbaar zou zijn.

    Weet er iemand waar dit nog eventueel te verkrijgen is, en of het echt noodzakelijk is van te vervangen?

8 reacties aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
    • Brrrr, dat willen we niet, maar voorlopig snort mijn beestje altijd nog als een gepimpte straalmotor…

        Als je geluk hebt, blijft het bij slecht draaien.
        Als je pech hebt valt de rotor stil op een ontstekingspunt en krijg je detonatie, timing loopt in de soep bougie blijft vonken en je krijgt ….

        Piston.jpg

        Afbeelding is geen piston van een Porsche, maar het resultaat is hetzelfde :popcorn:

          Bedankt voor de info, ik zal dit ook eens met mijn monteur bespreken.

          Wim

            Hebben laatst zo’n reparatie uitgevoerd, motor draaide beroerd en klant klaagde over stotterende motor en minder vermogen.
            Was bij verschillende specialisten die het niet konden vinden dat de motor zo slecht draaide na vernieuwen riem ontsteking

            Dus wil je een goede tip meegeven.
            En deze is om de lagers van ontsteking gelijk te testen op roest/ slijtage en zwaar lopen, want was bij de 964 die bij ons stond wel het geval, en op ene lager zat zoveel speling dat ontsteking steeds een andere waarde kreeg en daardoor stotterde bij rijden.

            En schrik niet, want die lagertjes zijn niet bij de reguliere handel verkrijgbaar, heeft porsche een speciale maat voor laten maken, en kosten toen in 2016 maar liefst 252,00 euro het setje. 😳 😯 😆
            En zoals Bert V al schrijft zijn allebei nog verkrijgbaar bij Porsche. 💡
            Riempje kost 39,00 euro,

            Wil niet zeggen dat dit (lagers) bij jou ook het geval is, maar controleren kan geen kwaad om erger te voorkomen.

              dankjewel Bert :up:

                Een gebroken riem gebeurde heel regelmatig bij de eerste generatie 964 door slijtage als gevolg van ozon ( bijproduct vonken ). Vandaar de modificatie met een beluchtings slangetje van de blower naar de verdelers ( die je dus wel moet hebben, standaard op de 993, zie plaatje ).

                Als het riempje breekt is er een kleine kans op schade agv een bougie die even vonkt terwijl je dat niet wil ( bv voor het juiste ontstekingstijdstip ). Secundaire rotor draait nog even door en stopt uiteindelijk waarna de motor gewoon doorloopt op 6 bougies. En dat kan geen kwaad, kost uiteraard wel vermogen.

                Het riempje maakt dus de verbinding tussen de verdelers.
                Denk dat dit riempje via Gates nog wel te verkrijgen is.

                930-602-134-00-21K.jpg

                  Dag Mensen, Wat is dat riempje en wat is een ozon-kit ? En waarom kan de aanwezigheid van die ozon-kit de vernieuwing van het riempje overbodig maken ?
                  Ik zou dit anders hier bij mij ook eens laten bekijken. alvast bedankt moest iemand daar meer over kunnen vertellen.

                    Dat zou het eerste zijn dat ik zeker zou laten vernieuwen bij een 964 .
                    Als dit breek door slijtage of verduring dan heb je maar eerst kosten aan je motor .

                  8 reacties aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.