Riemspanning ventilator/alternator 911sc

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 Riemspanning ventilator/alternator 911sc

  • Maker
    Discussie
  • Beste Porschisten,

    Heeft er iemand van jullie ervaring met de pulley van de ventilator die los komt te zitten? Afgelopen weekend moest ik bij het starten van mijn P een vreemd geluid vaststellen. 😯 Nu bleek dat de pulley die voor het riempje van de ventilator zit, los is komen te zitten. Hierdoor draait ook het riempje niet meer mooi rond. De moer die echter aan de buitenzijde zit om deze vast te houden zit volledig vast en bij het proberen los draaien, draait ook de ventilator mee.

    Na wat google’en zie ik dat er een speciale sleutel gebruikt moet worden om de pulley tegen te houden bij het demonteren, maar voor het overige geen bijkomende info. Vermits de pulley achter de moer los zit heeft de speciale sleutel geen functie meer (vermits deze zot draait). Heeft iemand eventueel tips voor het demonteren? Of eventueel ervaring met dit probleem? Aan wat zou dit kunnen liggen? Op internet zie je gevallen waar de binnenkant van de pulley al eens durft af te breken in extreme omstandigheden. Waaraan zit de bout waarop de moer zit en die het geheel vasthoudt op gemonteerd?

    Groeten
    L&R

    Attachments:
    • Pulley.JPG
15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
    • Nu zit ik juist nog met de vraag of de opening die ik tussen het blokje om de poulie op te zetten en de ventilator zelf normaal is? Daar waar de rondelletjes tussen de ventilator en de poulie dienen te komen. (zie foto in bijlage) Bij de opzoekingen die ik hierop die zie ik dat normaal gezien het blokje tegen de ventilator aan zit?

      Attachments:
      • poulie.JPG

        Bedankt Dirk voor je link! :respect2: Ik ben aan het wachten op de onderdelen. :happydance:

            Iemand een idee waar dergelijke ringen gemakkelijk te vinden zijn op aan te kopen? Of best bij Porsche zelf bestellen?

              Altijd de 6 (zes) ringen gebruiken. Beginnen met een nieuw riempje en 3 ringen achter , 3 ringen voor de poelie.
              Normaal zit de spanning dan al goed. Hoe minder plaatjes achter de poelie hoe hoger de spanning . Suc6 😀

                Goede morgen P-liefhebbers,

                Deze ochtend vroeg uit frustratie opnieuw een poging ondernomen om de poulie los te krijgen, maar dit maal met succes!! :happydance: De poulie bleek niet meer goed vast te zitten op het daarvoor voorzien vlak. Nu stel ik vast dat er achter de poulie 4 rondelletjes zitten en ervoor geen enkel. Zou het kunnen dat die rondelletjes springen of breken na een tijd? In de foto die ik heb toegevoegd zie ik eveneens een opening tussen de “houder” voor de poulie en de ventilator zelf (op de plaats waar de rondelletjes zitten. Is dit normaal? Moet de rondellen mooi in het midden geplaatst worden of mag dit in hoogte verschillen? Ik heb ook gelezen dat er steeds 6 rondelletjes moeten zitten en niet 4 zoals in mijn geval? Is dit een must of kan het met 4 rondelletjes?

                Groeten
                L&R

                Attachments:
                • IMG_4416.JPG

                  op de as van de ventilator zitten twee platte vlakken en in die poulie mag dus geen rond gat zitten.
                  ik vrees dat de haakse slijper de enige en definitieve oplossing kan brengen.

                    Er zijn inderdaad bepaalde types sleutels om de poulie op zijn plaats te houden bij het willen los maken van de moer. In mijn geval zit de poulie echter los achter de moer, waardoor het vasthouden ervan geen nut meer heeft. Het probleem dat zich stelt is dat de moer niet meer los wilt komen van de bout. De bout draait mee samen met het binnenste gedeelte van de ventilator. De reden waarom en waardoor de poulie is los komen te zitten is nog onbekend.

                      voor bovenstaand type gebruik je onderstaande sleutel

                        Kan er geen inbus sleutel in de as van de ventilator?

                            Goede morgen Wim,

                            Bedankt voor je antwoord. Bij het proberen losdraaien van moer aan de buitenzijde draait ook de ventilator mee, waardoor de moer niet los komt. Waaraan zit deze bout achteraan vast? Enige tips om de moer gemakkelijk los te krijgen, zonder andere zaken te beschadigen? Blijkbaar zou de ventilator (gemakkelijk) kunnen breken wanneer je deze probeert te blokkeren om kracht te kunnen zetten op de moer?

                            Wim

                              Dubbele post zie ik. :think:

                              En als de as van de pulley breek hab je iets andere schade. 😉

                              Wim

                                Die zal dan wel al los hebben gezeten, want daar moeten villaatjes tussen zitten van variabele diktes.
                                degene die je niet nodig hebt zitten aan de voorkant.
                                Zitten deze er niet tussen zul je hem nooit op spanning krijgen.

                                  Iemand ervaring met de poulie die los komt te zitten? De moer zit stevig vast op de bout en kan niet verder aangetrokken worden. Toch zit de poulie los, waardoor ook de riem niet soepel draait en doorspint! 😯

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.