Rijervaring verschillende merken banden

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Rijervaring verschillende merken banden

• Maker
    Discussie
  • Ipv van het topic van een ander te kapen, stel ik hier de volgende vraag:

Ik ben op zoek naar vergelijkende ervaring tussen twee bandenmodellen. Dit vermijdt wat de “eenzijdige” mening van iemand die ooit maar met 1 merk of type band gereden heeft. En voor de duidelijkheid, ‘t gaat mij niet over het nut van N codering of niet, of goedkoop/duur, of permium merk of niet. Gewoon kwalitatieve vergelijkende ervaring tussen daily driver zomerbanden.

Vergelijkingspunten kunnen zijn (ifv daily driver, dus geen trackbanden)
    grip droog
    grip nat
    spoorvorming
    comfort
    slijtage
    verbruik

M’n doelstelling is om een inzicht te krijgen in de rijeigenschappen van banden om zelf een nieuwe set aan te kopen.

Vb. Ik heb mijn wagen gekocht met de winterbanden van Pirelli 240 SnowSport erop gemonteerd: goede grip (in warmer weer hoor je hem plakken bij het remmen), beetje vaag op gebied van sturen, relatief comfortabel, wat meer geluid dan zomerbanden. Vorige week de Coni SportContacts 2 erop: enorm (!)spoorgevoelig (mogelijks niet goed uitgelijnd), wat stiller, ABS sneller gevoeld bij remmen (toegegeven, de voorste zijn na de zomer aan vervanging toe), en op het eerste zicht hoger verbruik.

Ik weet dat er verschillende sites zijn met meningen over 1 type, maar wat mij interesseert is een vergelijking tov elkaar ifv rijeigenschappen (vb. Bridgestone vs Continental, Michelin vs Pirelli, Falken vs Continantal,…). Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar vindt die info niet direct terug :-

Voor wie zin heeft 😉

Greetz
    L

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 32)
    • Heb inmiddels m’n nieuwe Toyo’s T1R voorbandjes in huis en de achterbandjes zijn onderweg. Maar als ik dus die nieuwe naast de oude set zet en goed ga kijken en voelen, dan zie en voel je dus inderdaad wel het verschil tussen 10 jaar oud en nieuw. OEPS! :censored:

Ik zou geen PS3 nemen maar direct de supersport maar ik weet het prijsverschil niet 😳

[quote=”Lowie9xx” post=133895]Nogmaals bedankt voor de info! ‘t is interessant om de persoonlijke ervaringen en verschillen eens te horen.

Ik denk dat de Michelins ook eens verder ga onderzoeken. Mij lijkt de PS3 interessant, maar ik denk niet dat hij beschikbaar is in de formaten van mijn 996 (zal ik nog checken).

@BrunoRS: Wat betreft de Pilot Sport, op het web lees je dat de band minder grip heeft als hij koud is, ervaar jij dat ook zo?[/quote]

Het valt mij niet direct op omdat ik eerst de olie laat warm komen en dan pas doorrij
          Dan zijn de banden al warm
          De supersport is echt wel een openbaring maar er moet eerst een 200km meegereden zijn om de echte grip te voelen maar dat is bij veel banden zo

917

997 met Bridgestone Potenza RE050A

Achterbanden halen 30.000 km, voorste 60.000km met een vlotte rijstijl (geen circuit).

Veel grip zowel op droog als nat wegdek.

Geen idee van verschil in verbruik of spoorvorming omdat ik nog geen andere merken op de Porsche heb gehad. We hebben deze banden ook op onze Audi gehad met hetzelfde positieve resultaat.

Ik ben er zeer tevreden van en kan deze zeker aanraden.

Groeten, Frank.

[quote=”Funny” post=133964]
              Bij Toyo’s heb je wel veel rolgeluid .[/quote]

Vind dat wel meevallen op de boxster (Toyo T1R).
              Op de GT3 (R888) hoor ik het toch niet. 😆

@Funny
              , wat met de slijtage? Bij mijn DD Audi A6 4F (enkel autosnelweg) Zitten die er nu 25Dkm op en zijn bijna weg!

Op de boxster liggen er Dunlop sport maxx ,perssonlijk vind ik dit een heel goede evenwichtige band !
                Op de andere wagen overgeschakeld van Pirelli zero corsa naar Michelin super sport .
                De Pirelli is een goede band bij droog weer geeft veel feedback maar een ramp bij regen .De michelin geeft m.i nog iets meer feedback en betrouwbaarder bij regen .Het stoort me absoluut niet dat ze geen N-codering hebben (ze zijn in samenwerking met Porsche ontwikkeld ) .
                Bij Toyo’s heb je wel veel rolgeluid .

Dat profiel van die Toyo’s riekt overigens ernstig naar het profiel van de Dunlops. Qua wegligging bij nat zal dat in mijn geval dan wel ongeveer overeenkomstig zijn.

Goeie informatie over de ervaringen inderdaad. Ik ben wel nieuwsgierig geraakt naar die Toyo’s, zien er knap uit, die wil ik wel es proberen, een beetje meer grip op nat wegdek kan geen kwaad, varen doe ik liever op het water!

Right know: Dunlop, Bridgestone of Toyo’s. De beschikbaarheid met servicedeal zal de doorslag wel eens kunnen gaan geven.

Een leeftijd om afscheid van te gaan nemen … :respect2:

Attachments:
                    • _IJS1492_2013-06-13.JPG

Nogmaals bedankt voor de info! ‘t is interessant om de persoonlijke ervaringen en verschillen eens te horen.

Ik denk dat de Michelins ook eens verder ga onderzoeken. Mij lijkt de PS3 interessant, maar ik denk niet dat hij beschikbaar is in de formaten van mijn 996 (zal ik nog checken).

@BrunoRS: Wat betreft de Pilot Sport, op het web lees je dat de band minder grip heeft als hij koud is, ervaar jij dat ook zo?

Eens er echt plassen op de baan zijn is het opletten aquaplaning is dan nooit ver weg
                        Dus dan is het zeer rustig aan of toch maar de fiets nemen

Als het een zondag maar niet regent dan 😀

Continental vind ik niet goed.
                          Zoals Bruno schrijft, eens wat ouder geen grip meer.
                          Ik heb hier een set liggen van mijn GT3 met bijna volledig profiel.
                          deze zijn wel 7 jaar oud maar niks grip.
                          Op mijn BMW heb ik die ook vervangen na 3 jaar door verlies aan grip bij nog zeker 4 mm profiel.
                          Ik ga die vervangen door een Michelin voor dagelijks gebruik.

Nu staan er TOYO R888 onder mijn GT3.
                          Zeer goed band vind ik.
                          Rij er nu bijna dagelijks mee.
                          Zolang er geen plassen op de baan staan is het te doen bij normaal rijden.
                          Eens je wat sneller gaat rijden voel je toch dat hij sneller grip verliest dan een band met meer profiel. Maar dat is normaal gezien de R888 bijna geen groeven heeft.
                          Eens er echt plassen op de baan zijn is het opletten 😯 aquaplaning is dan nooit ver weg 🙁
                          Dus dan is het zeer rustig aan of toch maar de fiets nemen :happy:

[quote=”WES-RS” post=133425]Ik dacht dat de Toyo T1R uit productie was? Of dat heeft de bandencentrale mij verschillende jaren terug toch verteld toen ik voor nieuwe ging… Vandaar dat ik ook overgestapt ben op een ander merk, omdat deze niet meer leverbaar waren. En R888 zijn wel interessant maar slijten redelijk snel en durf geen druppel regen tegen te komen. ;)[/quote]

Al met R888 gereden? Vermoed van niet, maar waarom geef je dan eigl advies ? Gewoon omdat je dat eens ergens gehoord hebt ofzo? Verse R888 doen het beter in de regen dan vele B-merken.
                            Op wat voor merk banden reed jij weeral ? :relaxman:

[quote=”patrickvb” post=133278][quote=”PatrickB” post=133269]Enkel ervaring op de Boxster met Conti sportcontact vs Pirelli Pzero (beide meer dan 10.000km)[/quote]
                              Ik heb op de Boxster Bridgestone Turanza. Positief!
                              Maar weinig ervaring in de regen. ;)[/quote]
                              Ik moet mezelf corrigeren. Het zijn Potenza’s en geen Turanza. 😳

Overigens heb ik vooraan op de Boxster de conti’s liggen, en op de boxster valt de spoorgevoeligheid me vrijwel niet op. Het verschil met de DD is groot.

[quote=”Lowie9xx” post=133331]Thanx voor de feedback :hail: ; is het mogelijk om de rijeigenschappen wat de vergelijken met een ander type/merk Band?[/quote]

Bridgestone RE050 goed maar een oude band qua ontwikkeling
                                Bridgestone S001 zeer goed en slijtvast met een zeer stijve karkas en zeer goed in de regen voor mij de betere versie van de RE050
                                Continental EP5 of hoe ze ook heten is de mindere band, zeer veel grip als die nieuw is maar als die half op zijn,zijn ze op qua band want ze gaan zeer vlug achteruit
                                Michelin pilotsport2 oude band met weinig grip imo
                                Michelin supersport de beste band van de vijf met het meeste grip en de band die het meeste doorgeeft qua grip en wanneer die grip verliest en zeer slijtvast en eigenlijk niet zo duur
                                Michelin cup,superband maar niet aan te raden voor dagelijks gebruik en in de regen en zeer duur
                                Met andere merken heb ik geen ervaring alleen heb ik 5 jaar geleden nog eens met Pirelli gereden en die waren zeer spoorgevoelig en slecht in de regen
                                Hopelijk ben je hier iets mee
                                Spoorgevoeligheid vallen mee bij alle banden en dit hangt veel af van de uitlijning van de wagen

[quote=”Lowie9xx” post=133443]
                                  @ porsche914orange: vind je de Toyo t1r slijtvast en hoe ervaar je het “comfort”?
                                  [/quote]

Liggen er nu 30000km op en zijn bijna weg. Dus waar voor het geld. Heeft zowel snelweg als heel sportief gereden.

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 32)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.