Rijervaring verschillende merken banden

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Rijervaring verschillende merken banden

  • Maker
    Discussie
  • Ipv van het topic van een ander te kapen, stel ik hier de volgende vraag:

    Ik ben op zoek naar vergelijkende ervaring tussen twee bandenmodellen. Dit vermijdt wat de “eenzijdige” mening van iemand die ooit maar met 1 merk of type band gereden heeft. En voor de duidelijkheid, ‘t gaat mij niet over het nut van N codering of niet, of goedkoop/duur, of permium merk of niet. Gewoon kwalitatieve vergelijkende ervaring tussen daily driver zomerbanden.

    Vergelijkingspunten kunnen zijn (ifv daily driver, dus geen trackbanden)
    grip droog
    grip nat
    spoorvorming
    comfort
    slijtage
    verbruik

    M’n doelstelling is om een inzicht te krijgen in de rijeigenschappen van banden om zelf een nieuwe set aan te kopen.

    Vb. Ik heb mijn wagen gekocht met de winterbanden van Pirelli 240 SnowSport erop gemonteerd: goede grip (in warmer weer hoor je hem plakken bij het remmen), beetje vaag op gebied van sturen, relatief comfortabel, wat meer geluid dan zomerbanden. Vorige week de Coni SportContacts 2 erop: enorm (!)spoorgevoelig (mogelijks niet goed uitgelijnd), wat stiller, ABS sneller gevoeld bij remmen (toegegeven, de voorste zijn na de zomer aan vervanging toe), en op het eerste zicht hoger verbruik.

    Ik weet dat er verschillende sites zijn met meningen over 1 type, maar wat mij interesseert is een vergelijking tov elkaar ifv rijeigenschappen (vb. Bridgestone vs Continental, Michelin vs Pirelli, Falken vs Continantal,…). Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar vindt die info niet direct terug :-

    Voor wie zin heeft 😉

    Greetz
    L

15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 32)
    • [quote=”Lowie9xx” post=133443]Bedankt voor de berichten :hail: ! Ik leer bij 🙂

      @snoer: weet je nog welke bridgestones het waren?
      @ porsche914orange: vind je de Toyo t1r slijtvast en hoe ervaar je het “comfort”?

      Greetz

      L[/quote]

      Sorry nee ik weet niet meer welke Bridgestones het waren .

        Bedankt voor de berichten :hail: ! Ik leer bij 🙂

        @snoer: weet je nog welke bridgestones het waren?
        @ porsche914orange: vind je de Toyo t1r slijtvast en hoe ervaar je het “comfort”?

        Greetz

        L

          [quote=”WES-RS” post=133425]Ik dacht dat de Toyo T1R uit productie was? Of dat heeft de bandencentrale mij verschillende jaren terug toch verteld toen ik voor nieuwe ging… Vandaar dat ik ook overgestapt ben op een ander merk, omdat deze niet meer leverbaar waren. En R888 zijn wel interessant maar slijten redelijk snel en durf geen druppel regen tegen te komen. ;)[/quote]

          T1R zijn nog leverbaar, kan je bestellen op bandenonline.be . Ze staan ook nog op de site van TOYO.

          Wat de R888 betreft, daarom zet ik het er ook bij dat ik enkel bij mooi weer er mee rij.

            Ik dacht dat de Toyo T1R uit productie was? Of dat heeft de bandencentrale mij verschillende jaren terug toch verteld toen ik voor nieuwe ging… Vandaar dat ik ook overgestapt ben op een ander merk, omdat deze niet meer leverbaar waren. En R888 zijn wel interessant maar slijten redelijk snel en durf geen druppel regen tegen te komen. 😉

              Vroeger altijd banden met N-codering gehad.

              Meer bepaald op de 993 Conti Sportcontact: droog niets op aan te merken. Nat durven die wel schuiven. Spoorvorming hebben ze niet graag. Zijn wel zeer slijtvast. (de 993 is wel C4)

              Had dezelfde op de 930 turbo, achteraan wel al op na 10000km. Nu Toyo R888 besteld. Semi slick aangzien ik toch maar enkel in de zomer rij en bij mooi weer. Super veel grip, ongeveer dezelfde prijs als een goed setje bridgestone of continental

              Op de boxster Toyo Proxes T1R , super band. Zowel droog als nat. Veel gevoel op de weg. Interessant in aankoop.Voor mij een van de betere banden prijs/kwalteit.

              Op de GT3 liggen er ook Toyo R888 (circuit)

              Op mijn dagelijkse wagen rij ik met Dunlop Sport Maxx, zowel droog als nat veel grip. Slijten wel redelijk snel. Op mijn GTI reed ik met Hankook Ventus V12: beste band die ik ooit had op een daglijkse wagen. Op mijn Focus RS had ik Conti Sport Contact, staan nu mooi op het autokerkhof…

                Ik had 4 P-Zero roso op de 993 liggen waar ik heel tevreden van ben ,Ik heb nu Michelin Pilot supersport 2 N3 omdat iedereen daar niets dan lof over scheef .Ik moet zeggen dat de band veel grip in de bochten heeft (meer dan de Pirelli )maar rechtuit heeft hij bij mij een onstabiel gevoel op oneffen weg (richels enz.)Ik heb wel vooraan nog de pirelli’s zitten ,maar vroeger had ik dat veel minder dan nu !Met de Pirelli’s heb ik 14000 km gereden (achterste banden )Ik heb in het verleden ook nog Bridgestone Potenza gehad waar ik tevreden over was maar niet van het slijten (+- 7000 km )en volledig versleten .Wel 2 maal trackday meegedaan (zolder )En te soft voor cirquit vind ik.

                  Goeie info! Dat vind ik wel belangrijk die verstevigde zijwanden. Wil ik trappen, dan moet ik 100% vertrouwen hebben. Voor de zekerheid maar gaan voor de N-kwalificatie dan. Het draadje met gecrashte bolides spreekt boekdelen!

                    [quote=”Mart” post=133311]… Als N voor racen en het circuit bedoeld is, dan is het logisch dat ze niet zo lang meegaan…[/quote]

                    n-codering zegt niks over de compound van de band, het duidt op extra versteviging in de zijwand. zo gaat de band minder vervormen door de laterale g-krachten in snelle bochten, wat de wegligging verbetert.

                      Thanx voor de feedback :hail: ; is het mogelijk om de rijeigenschappen wat de vergelijken met een ander type/merk Band?

                        Ik heb Pirelli P Zero Rosso op mijn 996 liggen 😀
                        En ik vindt deze zeer goed 😀
                        Zijn relatief stil en hebben een supper baanligging …
                        Over de levensduur kan ik helaas nog niets zeggen want ze liggen er nog maar +- 7000 km op 😀

                          Hier al eens gekeken?

                          De Conti’s krijgen wel een hoge score! 😯
                          Maar is wel versie ContiSportContact 5.

                            Ik zit nog even te denken, maar het zou kunnen dat banden met een N-kwalificatie veel zachter zijn dan hun niet N-gekwalificeerde soortgenoten. Als N voor racen en het circuit bedoeld is, dan is het logisch dat ze niet zo lang meegaan. Je zou dan dus bijna vanuit duurzaamheid beter kiezen voor hoge snelheidsbanden (Y-300km/u) dan voor de N specificatie. De ‘gewone’ banden gaan mogelijk 3x zo lang mee. En als je recreatief stuurder bent, zou je die technische verschillen dan zo goed merken?

                              Ik had als eerste set mooie zachte Michelin (N kwalificatie) sloffen, plakte heerlijk aan de weg, maar de slijtage was ook enorm, daar kon je geen jaren mee rijden, ik dacht maar iets van 10.000 (achter)-15.000 km(voor). Een voorband daarvan is lek gegaan door een heel vervelende uitstekende steen/kei op een fout geboggeld Zwitsers weggetje, onoplettendheidje na een heftige rit vanuit Italie. Band was geblesseerd, ofwel na de lunchstop tijdens het sturen op de snelweg liet ie pas blijken dat ie ‘lek’ was.

                              Maar gewoon rustig mooi leeggelopen, geen klapper, en dat geeft toch vertrouwen, het loopvlak bleef mooi intact. Heb nu dus de veel hardere Dunlops sport 9000, ook een fijne band, prima wegligging, zal wel meer all weather zijn denk ik. Nooit problemen mee gehad. Maar deze band slijt ogenschijnlijk dus nauwelijks, zelfs niet na 10 jaar! Maar dat zegt niks, zoals in een ‘gerelateerd’ draadje te lezen is. Maximaal 5 jaar, volgens de veiligheidsbeginselen van Porsche dus.

                              Ben benieuwd wat het nu gaat worden, want ik ben ook aan het kiezen dus. Met voorlopig eerste voorkeur voor de Bridgestones , die heb ik nog niet gehad. Ook maar es kijken naar een aanbieding van profile Tyrecenter die gister in de bus is gevallen, zij stellen 35% korting op merkbanden. eerst zien, dan geloven!

                                [quote=”PatrickB” post=133269]Enkel ervaring op de Boxster met Conti sportcontact vs Pirelli Pzero (beide meer dan 10.000km)[/quote]
                                Ik heb op de Boxster Bridgestone Turanza. Positief!
                                Maar weinig ervaring in de regen. 😉

                                  Rij sedert kort met Michelin Pilot Super Sport: topband buiten categorie. :up: En de ontbrekende “N”-codering was ik na 5 km vergeten. (nogmaals het bewijs: Super Sport is ontwikkeld i.s.m o.a Porsche en toch geen N-codering). Voordeel voor Michelin is dat men op M-reeks, Ferrari, Porsche dezelfde band kan leggen….

                                15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 32)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.