Rit in mineur

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 996 Rit in mineur

  • Maker
    Discussie

  • Benoît
    Deelnemer

      Begin deze week een mooi ritje gemaakt na de 996 4s een paar weken op stal te hebben gezet, heb de motor rustig laten warm lopen. Heb een 100-tal km gereden toen ik na een stop terug huiswaarts ben gereden. Op de snelweg begon er plots iets zacht te trillen achteraan, dacht dat er iets los gekomen was en door de rijwind lag te klapperen. 1km verder begon dat te verergeren en dat de ganse wagen begon te daveren en de waarschuwingslampjes van de motor en olie brandden . Daarna een waarschuwing dat ik me naar de garage moet begeven! Na een goede km verder zat ik op de afrit en is de motor volledig stilgevallen. Ik heb geen olieverlies of lek gezien, koelwater is ook nog ok en zuiver en geen rook opgemerkt.
      In de garage zijn er 3 foutcodes uitgelezen : P 0300, P0304 en P1325 🙄
      Het moet iets zijn met cilinder 4 volgens de garagist.
      Mijn vraag is of er iemand hetzelfde fenomeen al meegemaakt heeft en wat er de oorzaak van was ?
      Hopende op een paar antwoorden,

      Mvg,
      Benoit

    15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 75)
      • Bv:
        Bij een oude “nieuwe” Bmw m5 zit deze sticker op de venster .
        de eerste 2000km niet boven de 5500t/min
        En max 170km/h.
        En de eerste 5000km niet boven de 220km/h
        Ik denk dat je zo iets wel kan aanhouden .

        Voor elke 500km die je nu maakt zo een
        1000t/min meer kan/mag doen.
        Lijkt me niet slecht .

        IMG_0957.JPG

          @WD1970 & bollocks dank u, hoop het ook. Heb ondertussen bijna een tank leeg gereden aan wisselende toerentallen waarbij ik niet hoger gegaan ben dan 3000 tr/min.
          Iemand een idee hoeveel km zo’n motor moet ingereden worden?
          Ps. Is toch terug genieten vanaf ik de sleutel omdraai en hem hoor draaien.

            En Benoit, hoe waren de eerste kilometers?

              Benoit, ik hoop dat je miserie verleden tijd is….en inrijden betekend dat je wat km kunt afmalen dus das nu ook niet zo slecht. Normaal gesproken zijn modificatie’s bijna altijd een verbetering en zelden gaat daar nog iets aan stuk … kan altijd natuurlijk maar positief blijven en terug genieten van je bolide!!

                Heb het willen doen, en mijn garagist dossogne zegt tegen mij “als je dit een beter gevoel geeft dan moet je dat doen”, en liet mij ook weten dat een 3.6 een veel veiligere motor zou zijn, met een dikkere cylinderwand, dus ben ik maar van het idee afgestapt.
                hij vroeg mij ook “hoeveel wagens hebben geen problemen na de modificatie?” Maar daar heeft blijkbaar niemand een antwoord op…… :salut:

                PM

                  [hide]Klopt Benoit, dit is net mijn punt. Je weet het echt niet. Ik kan morgen met mijn DD ook kosten hebben. Wel merk ik op dat er op Nederlandse fora veel meer aangepaste blokken rondtoeren. Zijn er hier bij de heren en dames van het forum die een nieuw lager hebben geplaatst? [/hide]

                    @PM, niet elke motor draait terug in de soep na een aanpassing.
                    Kan afhangen van zoveel factoren…wens het niemand toe !
                    Ik ken persoonlijk 2 mensen die een aangepast blok hebben en die spinnen als een naaimachientje !

                    PM

                      [hide]Ik las net op een ander forum dat er iemand zijn reeds aangepast motor kapot gekregen heeft 30.000 km na de aanpassing. Mét nieuwe ims lager. Je zou niet weten wat je moet doen. Ik denk dat het vooral een hot topic is in Nederland. Hier lees je er minder over,
                      of heb ik het mis?[/hide]

                        Verhaal net gelezen…indrukwekkend. Heeft het u uiteindelijk iets gekost, of is het toch allemaal zonder kosten verholpen ?
                        Bij welk bedrijf is de ruilmotor gereviseerd ?

                        Ik ben toch blij dat ik direct na aankoop mijn koeling heb laten aanpassen bij Auto-Resto in Nijmegen… na eerst gechecked te hebben of er al bore-scoring aanwezig was dmv endoscopisch nazicht van de cylinderwanden.

                        Hou je ons op de hoogte van het verdere verloop ?
                        En veel in-rij plezier 🙂

                          Hopelijk kan je nu zorgeloos toeren.
                          Succes!

                            Eindelijk nieuws,
                            Morgen mag ik mijn Porsche gaan halen in de garage …heeft lang genoeg geduurd ! Gemodificeerd blok erin zodat de ‘zwakke punten’ niet meer aanwezig zijn in de motor ! Op hoop van zegen.
                            Moet de motor volledig inrijden gelijk een nieuw exemplaar, ben echt benieuwd wat dat zal geven :respect2:

                              Jouw 4s zijn roots liggen dus in het Zuiden…
                              De mijnen zoals velen van Duitsland maar verder heb ik niet gezocht. Wil enkel achterhalen waar het vernieuwde donorhart vandaan komt en wat voorheen met gebeurt is !?

                              PM

                                [hide]Lijkt me inderdaad leuk! Ikzelf ben ook bezig de alle details van de geschiedenis van mijn wagen aan het documenteren. Dit met eigen opzoekwerk, met mensen van dit forum en met mensen van dit forum die het beloofden maar niets meer laten horen 😐 Onvoorstelbaar wat je kan terugvinden op het net of via Porsche fora uit andere landen. In mijn geval is dit Italië. In alle geval veel succes![/hide]

                                  .

                                    Die motor zal ooit ergens in een 996 gezeten hebben die verkocht is geweest en op onderhoud gegaan zijn. Hij zal toch tijdens de garantieperiode bij een officiële Porsche verdeler zijn onderhoud gehad hebben …..gewoon uit nieuwsgierigheid hoever ik het blok kan achterhalen. Lijkt me een uitdaging

                                  15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 75)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.