Rit in mineur

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 996 Rit in mineur

  • Maker
    Discussie

  • Benoît
    Deelnemer

      Begin deze week een mooi ritje gemaakt na de 996 4s een paar weken op stal te hebben gezet, heb de motor rustig laten warm lopen. Heb een 100-tal km gereden toen ik na een stop terug huiswaarts ben gereden. Op de snelweg begon er plots iets zacht te trillen achteraan, dacht dat er iets los gekomen was en door de rijwind lag te klapperen. 1km verder begon dat te verergeren en dat de ganse wagen begon te daveren en de waarschuwingslampjes van de motor en olie brandden . Daarna een waarschuwing dat ik me naar de garage moet begeven! Na een goede km verder zat ik op de afrit en is de motor volledig stilgevallen. Ik heb geen olieverlies of lek gezien, koelwater is ook nog ok en zuiver en geen rook opgemerkt.
      In de garage zijn er 3 foutcodes uitgelezen : P 0300, P0304 en P1325 🙄
      Het moet iets zijn met cilinder 4 volgens de garagist.
      Mijn vraag is of er iemand hetzelfde fenomeen al meegemaakt heeft en wat er de oorzaak van was ?
      Hopende op een paar antwoorden,

      Mvg,
      Benoit

    15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 75)
    • PM

        [hide][quote=”Benoît” post=251407]…Ik wil de komende weken het verleden van het blok op te sporen omdat ik wil weten vanwaar het blok komt enz…[/quote]… Hoe begin je daaraan?[/hide]

          De motor is pas donderdag toegekomen, een bestaand blok waar nieuwe cilinderwanden ingeperst zijn, nieuwe pistons, modificatie van koelingsproblemen en een nieuw IMS-lager (maar dit kan ik niet verifiëren of dat nieuw is?)
          Ik wil de komende weken het verleden van het blok op te sporen omdat ik wil weten vanwaar het blok komt enz…

          PM

            [hide]en al nieuws ondertussen? :think: [/hide]

              [quote=”de_koen” post=250563]
              mis schakelen met pdk : abs uit , wielen blok remmen, terug schakelen en klaar[/quote]

              Dit is inderdaad wat we zien op cup wagens zonder abs en met paddleshift. Maar een straatauto met PDK zijn abs staat toch altijd aan, dus ik zie dat niet rap gebeuren dat die mis schakelt.

                Vrijdag is de gereviseerde motor terug in het land en wordt vlgnde week terug ingebouwd waar hij moet zitten….wordt dus nog een paar dagen nagelbijten hoe alles zal verlopen want de motor moet terug volledig ingereden worden !

                  [quote=”vandamme” post=250560]Niet noodzakelijk het scheelt van type tot type, dus even voor de duidelijkheid: 986 en 996 hebben maar 2 Ranges , 1 en 2 …[/quote]
                  topic starter heeft het over een 996 4S :geek:

                    6 ontstekingen = 2 toeren van de motor

                    mis schakelen met pdk : abs uit , wielen blok remmen, terug schakelen en klaar

                    123

                      [quote=”deepee” post=249208]hold your horses !!!

                      range 1 is wanneer de begrenzer zijn werk doet
                      range 2 is wanneer de motor in het rood gaat door verkeerd terug te schakelen (dit is haast onmogelijk bij een automatische versnellingsbak)

                      indien er geen range 2 gevallen geregistreerd zijn sedert je de auto bij de handelaar hebt gekocht is er geen reden om geen garantie te geven/krijgen[/quote]

                      Niet noodzakelijk het scheelt van type tot type, dus even voor de duidelijkheid:

                      986 en 996 hebben maar 2 Ranges , 1 en 2

                      987, 997, 981 and 991 en later modellen hebben 6 ranges
                      en daar is 1 en 2 net onder of op/rond de rev limiter, deze kun je gewoon negeren.
                      3-4 kan door een sporadische downshift
                      5 is al ferm erover
                      6 is your engine is F*cked range.

                      Er staat ook bij hoeveel ignitions, en een ignitions is 1 pulse op 1 cyllinder als ik me goed herinner.
                      Dus 6 ignitions is 1 toertje van de motor

                      3 ignitions in Range 6 kan bv ook gewoon een sensor spike zijn

                      Er zijn ook verhalen van corrupte logging, bv als je meer tijd in Range 2 dan 1 hebt staan.
                      Dan is er bv iets mis met de sensor die los zit.

                      Bij PDK kijken ze er niet eens naar want het is electronisch, je kan niet echt mis shiften.

                        We duimen voor je… nog 4 weken wachten en dan kan je controleren of het beest weer wakker is…. nog iets te vroeg misschien, maar eind goed al goed????

                          @ WD1970 & Rufie, nog een 4-tal weken geduld eer hij terug in orde is en zal pas een stukje geruster zijn als alles gelopen is zoals het moet.

                            Klinkt goed, Benoit !

                              Ja Benoit dat is zullen we maar zeggen toch nog een eind goed al goed reis geweest… als er nieuwe stukken in gaan zou er toch idd facturen moeten zijn. 12 m. garantie is ook goed nieuws . Dat je zeker er op staat dat je alle papieren krijgt is idd wel een must … blij voor je dat het opgelost geraakt :up:

                                Motor wordt hersteld, vernieuwd en aangepast op zijn kosten en zal 12maand garantie hebben op de motor EN ik zal de bijbehorende papieren moeten hebben wat er allemaal aan gebeurt is…..
                                IMS wordt vernieuwd en een modificatie voor een betere koeling van de pistons….zal dus wel een factuur van bestaan waarschijnlijk.

                                  Moeilijk om hier het juiste advies te geven.

                                  Enerzijds is een garagist verplicht om minimum 1 jaar garantie te geven.
                                  Soms winnen ze, soms verliezen ze, zoals in jouw geval. Hij moet zijn verantwoordelijkheid dragen en de wagen herstellen.
                                  Langs de andere kant gaat hij al het mogelijke doen om er zo goedkoop mogelijk van af te zijn, of tenminste die kans bestaat.
                                  Je weet dus eigenlijk niet als hij hersteld wordt, of het dan volgens de regels van de kunst gebeurd is.
                                  Misschien is een dialoog handig en samen concreet afspreken wat er gaat gebeuren….

                                    is idd gekend, mss je garagist met deze jongens laten contact nemen
                                    http://auto-resto.nl/en/left/porsche-motor-modificeren/

                                  15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 75)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.