Roadtrip 2017

Home Forum Porsche Uitstappen Roadtrip 2017

• Maker
    Discussie

• bladerunner
    Deelnemer

Nog 3 weken…, nog 3 weken werken en dan zouden we vertrekken op onze jaarlijkse roadtrip met de Targa. Is het nu de vijfde of zesde keer dat we gaan? Ik weet het niet meer, ook hier slaat Alzheimer toe.

Anyway, nog 3 weken en er is niets, maar dan ook nog niets beslist waar we heen gaan. Wordt het terug Frankrijk, of rijden we via de Romantische route van Wurzburg naar Füssen en zo via de Oostenrijkse en Zwitserse Alpen naar Italië? Piëmonte komt in ons op, nog nooit geweest en mijn huisarts, die er een stulpje heeft, kan er niet over zwijgen. Moest ik niet zijn langst, nog levende patiënt zijn, hij zou al lang de bloeddruk aan ’t meten zijn bij de boeren in Piëmonte. Vooral wijnboeren zegt hij, want iedereen verbouwt er wijn, zo ook hij, ja hij heeft zelf een wijngaardje voor eigen gebruik. En of ik eens wil proeven vraagt hij dan. Neen, nooit van mijn leven drink ik wijn of bier, geef mij maar een gezond glaasje water zeg ik hem. De grapjas als hij is geeft hij mij ook een glaasje, eigengetapt bruiswater, uit zijn Sodastream. Moest ik hem niet nodig hebben om mijn bloeddruk- en cholesterolpillen voor te schrijven, ik zoop verdomme zijn hele wijnkelder leeg, zo’n lekkere wijn heeft hij.

cms-5324-1378210245.png

Piemonte-Grinzane-Cavour04-kl.jpg

Nog een probleem, alhoewel probleem, is “Jack de Russel”. Al jaren denken we dat het zijn laatste jaar is. Zeventien wordt hij binnenkort en koppig als hij is weigert hij, zoals hij alles weigert, ook om dood te gaan. Hij, en alleen hij beslist hoelang hij het nog volhoud. Selectief doof, manken, beetje eten, wat drinken, hele dagen slapen, kortom, de zielenpoot uithangen tot de moment dat er teveel beweging in huis komt, de zon schijn, de dagen langer worden, de koffers van de zolder gehaald worden, de Porsche buiten gehaald wordt. Ja, dan komt hij terug tot leven, dan staat hij op de eerste rij, want vastbesloten als hij is zal hij dit jaar niet achtergelaten worden. Alles zal hij er aan doen om mee te gaan. Naar waar speelt geen rol, als hij er maar bij is. Maar we hebben een plan. Elk jaar komt de Bomma house- en dogsitten maar ipv dat de Bomma naar hier komt brengen we hem daags tevoren naar de Bomma en dat doet hij graag, ja, hij gaat, net als alle kleinkinderen, graag bij de Bomma slapen want daar wordt hij verwend, en de dag dat we weg zijn komt de Bomma dan naar ons huis om hier op te passen. Ja, dat is het plan.

Maar, waar naar toe? Dat is de grote vraag? :think:

Maar we hebben nog 3 weken de tijd. 😎

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 72)
      • Wat een mooie plekjes en weggetjes weten jullie toch elk jaaj weej op te snojjen … supejj vejhalen ook, maajj, vind wel dat jullie een hoop mafkezen tegen komen … :happy: :happy: :happy: :respect2: :drink:

Prachtig verhaal met dito afbeeldingen :first: en je slot is ook super leuk gevonden . Dat je maar snel weer op reis kan hoor ! :applaus: :up:

Ge kunt ni rap genoeg terug op reis zijn. :respect2:

Man man, je zou reisgidsen moeten beginnen schrijven… “Humorische reisverhalen met Bladerunner”… ik wil een ondertekend exemplaar….

Btw, die Hollander, dat is geen spraakgebrek… ik heb 13 jaar voor een Hollandse firma gewerkt…. en elke keer als ik naar kantoor moest, heb ik hetzelfde moeten horen… “nauw, die Flaminge hebbe toch een vjeemde uitspjaak. Hebbe die ejcht allemaal hetsejlfde een spjaakgebjek of so” Het werd pas echt leuk als ze mijn Waalse collega in het Frans probeerden te antwoorden…. “Bonsjoer, komentsava?” :happy: :happy:

:hail: prachtige schrijfkunsten! Je hebt een punt wat die knopjes betreft. :bounce:
                Ik had al lang een 911 Targa moeten hebben staan 😳
                Morgen mag ik dat knopjesding terug gaan halen. Na bijna 2 maanden bij PCM gestaan te hebben (met uitzondering voor de zomersproetjesrit) zouden alle problemen van het dak opgelost moeten zijn…. Op die tijd haal je die warme luchtblazer van jou helemaal uit elkaar en steek je terug in elkaar en zal je geen melding krijgen van een defect dak!

Van mij mag je volgend jaar een maand op roadtrip gaan! :first:

Wim

Wat een mooi, uitgebreid en gedetailleerd verslag! zo lees ik ze graag ze!
                  gr

Schitterend! Spijt dat het weeral voorbij is :respect2: Heette die Hollander toevallig Jan Boskamp?

XXX

Super Luc, en nu heb je nog een noorderbuur met minsten 100 kg ‘petatten’ naar Spanje gestuurd :up: 😀 :up:

Bedankt voor het super geschreven reisverslag!
                        Heb er iedere seconde van genoten.

Prachtig reisverslag alweer , en dat terrasje aan het meer van Annecy ziet er inderdaad prachtig uit!

Heb je hiervan toevallig nog de juiste locatie?

Vervolg

Iemand een skilift?

20170720_140846.jpg

We hebben nog 550 kilometer te gaan naar huis en na een laatste kronkelweg over één of andere vergeten Col rijden we de expresweg op, richting Nancy om daar de autostrade op te gaan naar huis.
                              Het is goed geweest en mijn vrouw wil de kleinkinderen zien.

20170721_085504.jpg

In Luxemburg ga ik altijd de autostrade af om te tanken. Het is er veel goedkoper dan in de tankstations op de autostrade en men hoeft nooit aan te schuiven. Wanneer ik aankom zie ik hem eindelijk, de langverwachte maar nog niet geziene Hollander met zijn trekplooiding. Nu vraag ik me al jaren af hoe zo’n ding eigenlijk noemt. Ik ken een mobilhome, een caravan en een tent maar zo’n plooiding, neen daar ken ik de naam niet van. Nu ga ik het vragen zodat ik het voor altijd weet.

naamloos-2-3.png

“Hallo” zeg ik, “alles OK? Mag ik eens iets vragen?”
                              “Jahoor, asjme cheld moar nie froagt” bulderd de man. Hij is een weldoorvoede imposante Noorderbuur en ik versta maar de helft van wat hij zegt. “Lot mor komme, die froag?” zegt hij terwijl hij uitstapt.
                              “Kijk, ik vraag me al jaren af hoe je dat ding noemt achter je wagen, datgene dat zo open plooit.”
                              “Da is me kempeuwj” verteld hij trots. “Pardon” zeg ik” een kempeuh..?” Nu, iedereen weet dat Hollanders de R niet kunnen uitspreken, ze laten zo een vreemde klank achter bij de letter R die je niet kan beschrijven? Wij zeggen ER, zij zeggen EWJ of EJJ of zoiets in dien aard. Dus als ik schrijf WJ bedoel ik R.

“Nee jo, me kempeuwj,…k e m p e u w j” “Vreemd” zeg ik , “dat klinkt net zoals de streek waar ik woon, de Kempen, maar dan met een euwj achteraan.”
                              “Nee man, je vewjstoat me nie” “We noeme da ok wel es een fouwwage” Ik vraag me af of de man een spraakgebrek heeft of dat dit zijn dialect is want ik versta er de ballen van. Ik besluit het niet te vragen want hij is wel zeer imponerend van gestalte en dan weet je maar nooit.

“En waarheen gaat de reis” vraag ik.
                              “Nowj Spaje, nowj de Costa. Op de kemping, gesellig” Ik vraag of hij dan ook zijn hele huisraad meesleept of dat hij ginder zijn inkopen gaat doen. “nee joh, wa denk je, ik ben nie dom, we kope alles gindewj, Spaje is feel goekopewj!”
                              Als ik hem vertel dat ik net van de Costa kom maar een week vroeger naar huis moet vanwege het geld dat op is door het zeer dure leven daar, wordt hij lijkbleek. “Je hebt nu nog de kans om toch wat producten in te kopen hier in Luxemburg” vertel ik hem. Hij kijkt mij wantrouwend aan. Zou hij mij geloven?

“Hier een beetje verder is een grote supermarkt, speciaal voor toeristen die naar de Costa rijden zodat ze hier nog goedkoop kunnen inkopen.” Zijn blik verteld mij dat hij mij gelooft. “En vooral de aardappelen zijn reteduur daar in Spanje, wegens de aanhoudende droogte, die kan je niet genoeg meenemen van hier uit.” Vervolg ik. Zijn besluit staat vast, de supermarkt in Luxemburg wordt zijn volgende stop.

“Wel dan, ik wens je nog een goede vakantie want nu moet ik verder” zeg ik, “ik hoop dat ik nog voldoende geld heb om hier te tanken zodat ik toch kan thuis geraken, het ga je goed.” En we vertrekken.

Mijn vrouw vraagt hoe zo’n ding nu eigenlijk noemt. “Een kempeuwj of fouwwage of zoiets”zeg ik.
                              “Wat? Vraagt ze. “KEMPEUWJ of FOUWWAGE” herhaal ik. “Ik denk dat de man een spraakgebrek had want dat was wat ik verstond en ik heb het niet nog eens gevraagd, heb je gezien hoe groot hij was?“
                              “Dat is toch geen Nederlands?” zegt ze. We besluiten om het straks wel even op te zoeken in de Vandale.

2,5u later komen we thuis aan. Jack de Russel is dolblij, wij ook, hij heeft het weer gehaald, de Bomma heeft er goed voor gezorgd.

tumblr_omi4cfcR261shgs1po1_500.gif

Val d’Isere – Vogezen – Thuis

Mylene verteld tijdens het ontbijt dat het een slechte dag wordt, koud en regen. Nu geloof ik veel van bergbewoners maar we hebben tijdens ons verlof altijd goed weer gehad terwijl de voorspellers altijd regen voorspelden, dus ook nu geloof ik Mylene niet maar laat een trieste blik zien alsof ik het zeer erg vind.

Als we buitenkomen schijnt de zon en we besluiten om met het dak open te vertrekken, we hebben tenslotte maar 15 seconden nodig om het er manueel terug op te leggen. Neen, al dat elektrisch gedoe van openen of niet moet ik niet. Harley G zou beter een echte Porsche kopen, eentje met zo weinig mogelijk knopjes, knopjes gaan alleen maar stuk en dan moet je naar de Porsche dealer want niemand kan zoiets zelf maken en dan rekent men 250 euro voor een knopje en 95 euro per uur om dit te plaatsen, en dan is er maar eentje met een glimlach bij het overhandigen van de factuur en dat is niet Harley G.

Geen druppel regen en beneden in het dal is het een gezapige 25 graden. Via de regionale D-wegen rijden we richting Lac d’Annecy, hier zijn we nog nooit geweest. Het is er prachtig en ongeveer 11 u als we arriveren. We drinken een koffie op één van de mooiste terrasjes ooit. Hier komen we nog terug maar nu gaat het verder richting Vogezen.

20170720_105007.jpg

20170720_105013.jpg

Deze landgenoot kom ik tegen, we rijden ongeveer 30 km samen tot ik afsla. Iemand die hem kent?

20170720_100353.jpg

We rijden door de Jura. Hier zijn we enkele jaren geleden ook gepasseerd en zoals ik toen al schreef is dit een onbekend en onbemind gebied. Onterecht want het is er prachtig. Nu nog want als het massatoerisme dit ontdekt zijn de talrijke, snelle slingerbaantjes ook hier verleden tijd.

20170720_171657.jpg

De Jura ligt zowel in Frankrijk als in Zwitserland en voor de twee maal rijden we dit verlof door Zwitserland. We drinken aan het Lac de Joux een betaalbaar pintje en roseetje.

20170720_142545.jpg

20170720_145137.jpg

Iets geel voor Yellow Submarine.

20170720_144943.jpg

Nog één nachtje hebben we geboekt in Magny Jobert, Chambres d’Hôtes de la Chapelle Des Cornottes. 48 euro voor 2 personen met ontbijt. 20 euro voor de tables d’Hotes inclusief aperitief en wijn. Volgens Booking.com krijgt de man 9.3 op 10 en dit klopt. Het is er eenvoudig maar zeer proper en het eten zeer lekker. Als we parkeren zal dit de eerste en de laatste auto zijn die die dag in het dorp gesignaleerd werd. Honderd inwoners telt het dorp en de meesten hebben enkel een paard en een kar want hier is echt nergens een auto te bespeuren. Onze gastheer rijd met een Peugeot 205 van 30 jaar oud, vol blutsen en builen, waar hij zeer trots op is wan hij is even oud als mijn Porsche en ook hij geraakt overal zegt ie. Ik vind een Peugeot 205 ook één van de mooiste auto’s ooit gemaakt zeg ik hem.

20170720_182108.jpg

:respect2: nog van da :first: :applaus:

Van mij mag je er gerust nog een week of 2 aanbreien. :applaus: :applaus: :applaus:

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 72)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.