‘Rochelende’ uitlaat

Home Forum Porsche Talk ‘Rochelende’ uitlaat

  • Maker
    Discussie

  • RS Evo
    Deelnemer

      Als ik plots van de gas ga in mijn 993, hoor ik af en toe een zeer licht gerochel. Een beetje zoals hetgeen geforceerd wordt bij sommige modernere sportwagens. Eigenlijk vind ik het zeer cool en mag het zelfs iets meer zijn maar ik vraag me af of ik er zonder moderatie van mag genieten. Is dat volledig OK, of moet ik het als een voorteken zien en houd ik bepaalde dingen beter in het oog?

    8 reacties aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
      • Alle auto’s die ik ooital gehad heb, deden dit. Rijstijl gevoelig?

          Het zijn idd ‘slofjes’, heel subtiel en niet altijd. Voor zover ik weet zijn in- en uitlaatsysteem volledig standaard. Het is wel zo dat de wagen van mid 2011 tot mid 2015 maar 2000km gedaan heeft. Het laatste jaar voor ik ‘m had waarschijnlijk minder dan 100.

          Ik zal het in het oog houden en me opofferen door toeren te maken 😎 Ik zal er zeker meer mee rijden dan de vorige eigenaar!

            Kleppen stellen zal niet rechtstreeks kunnen.
            Wel kan je de timing van de nokkenas stellen denk ik.
            Voor compenseren van rekken ketting.

            Wim

              Nee, dom uitgedrukt. 😳
              Vandaar ik ook schreef een goed op toeren rijden zodat de bedoelde stoters weer eens goed moeten werken.
              Maar kan een of meerdere blijven hangen, en kleppen door koolafzetting ook niet goed meer sluiten.

              Rocco, had toen ook zo’n probleempje met zijn 993. 💡
              En dat heeft de topmonteur toen zelf opgelost. :up:

                moet je de hydraulische kleppen van een 993 nog stellen wim ?

                Wim

                  Kan zijn dat je ontsteking niet 100% staat, of de kleppen gesteld moeten worden.
                  Verder kan het ook nog te maken hebben met geen goede verhouding brandstof/lucht verhouding.
                  En ook wat bzguy schrijft, maar duidt dan bij Porsche op een probleem wat ik hier boven beschreven heb.

                  Het kan ook zijn dat je een rustige rijder bent, en er koolafzetting op de kleppen gekomen is waardoor deze niet meer goed afsluiten.
                  Dus als de motor warm is, dan is een keer goed op toeren rijden.

                    plofjes in de uitlaat lijken mij niet normaal indien je 993 nog volledig standaard is langs de uitlaatkant.
                    licht gerochel langs de inlaatkant kunnen wijzen op een aangepast luchtfilter/inlaatsysteem.

                      Ik had dat indertijd op m’n Esprit en nu ook op m’n Noble : zijn het een soort plofjes ? In dat geval vermoed ik dat het overblijvende brandstof in de uitlaanlijn is die plots verbrandt (ontploft).

                      k Ken er die er (opzettelijk of niet) vlammen mee schieten 🙂

                    8 reacties aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.