Rokende SC

  • Maker
    Discussie

  • Hellraiser
    Deelnemer

      Hoi,

      de wagen van een kennis van me (’78er SC) begint te roken als hij warm staat.
      als hij koud staat heeft hij dit niet tot hij een bepaalde temperatuur bereikt heeft
      (ongeveer een cm onder het rode blokje) en dan begint hij plots te roken.

      sinds hij dit voorheeft (hij dacht eerst aan de koppen) heeft hij nieuwe klepguides en zittingen
      laten zetten, maar hij heeft het probleem nog.

      de cylinderkits zijn bij de vorige eigenaar nog vervangen en zagen er vrij goed uit maar
      deze heeft hij niet laten nameten.

      de wagen loopt ook wel warm (tot een halve cm onder rood) en z’n carterdruk stationair
      met warme motor is vrij hoog (1.5 bar).

      heeft iemand dit al meegemaakt?

      Groetjes,
      Johan

    15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
      • Koelschotjes zitten goed 😉
        ivm overdruk, geen olie in luchtfilterbehuizing.

        we worden stilaan zot, het blok is half uit mekaar geweest en het probleem is gebleven.

        het bedrijf dat de koppen gereviseerd heeft zegt dat de klepguides nog moeten inlopen maar
        geloof hier niet veel van.

        Wim

          Dat moet wel, anders krijg je hem er niet in. 💡

          Maar soms worden de koelschotjes wel eens verkeerd gemonteerd. 😉

            Staat de airduct achteraan de alternator juist gepositioneerd ?

              Jep, hydraulische zijn idd ook niet zo onfeilbaar meer tegenwoordig. :mrgreen:

                … hydraulische kunnen ook gaan ratelen … weet ik uit ervaring … :popcorn:

                  Ach als je het éénmaal meegemaakt heb praat je wel anders 😥

                    Wat is er mis met mechanische kettingspanners?
                    Je moet natuurlijk niet gewoon blijven rijden tot de boel begint te ratelen…

                      Hé geen nieuw type kettingspanners 😳
                      Meest foute boel als hij (te) warm word.
                      Heb het zelf ook gehad bij mijn toenmalige SC, enorm wat ging hij roken en verbruiken 😥
                      Heb de motor laten reviseren en nog jaaaaren plezier van gehad 💡

                        zuigerveren zitten normaal gezien goed,
                        er was wel een olieschraapveer gebroken tijdens het monteren van de cilinderbussen
                        en die hebben we apart vervangen door een nieuwe.
                        de bougies zelf zijn allemaal even vervuild.

                        het blok had het roken reeds voor we het open gehaald hebben, het is plotseling begonnen.

                        dat was ook de reden dat we het eerst in de koppen gezocht hebben.

                        Wim

                          Als de zuigerveren gestoken zijn, is er dan ook gelet op het 1/3 systeem, dus dat de openingen van zuigerveren niet onder elkaar staan.
                          En er ook opgelet op de zuigerveren met woordje top naar boven geplaatst zijn.

                          Doordat het blok open geweest is zal er wel niet teveel vuil tussen de koelribben zitten, want dit kan ook nog te maken hebben met het warm worden blok.

                            Ondanks alles draait het blok wel zoals het hoort,
                            hij draait soepel en zuiver, houdt niet in en reageert mooi op het gas.

                              Hoi Wim,

                              buizen worden warm zoals het hoort.

                              qua ontsteking, kleptiming en klepspeling is alles afgesteld volgens het kleine boekje.

                              moet wel toegeven dat we af en toe klappen in de uitlaat hebben, maar dit kan ook komen
                              doordat hij ergens lekt (is verlast geweest om in de 964 bumperuitsparingen te passen)

                              Wim

                                Lijkt op een gevalletje onderdruk, maar voor we dat zeker weten moet je eerst een paar dingen checken, en dat zijn de thermostaten.

                                Dus die op de motor en in de rechter achter wielkast.
                                Gaan deze open als de motor warm is ???
                                Dit kun je checken om in de rechter wielkast voor na een rit te voelen of buizen warm zijn.
                                Zo niet is dit de reden dat de motor te warm wordt, en er verschillen in speling komen van materiaal, dus dat kan dan het roken veroorzaken.

                                Te warme motor kan ook komen door verkeerde verbranding, dus dit ook even laten testen.

                                  Olie is nieuw 😀

                                  [IMG]http://img.photobucket.com/albums/v491/HellraiserIII/Chris/20120512008.jpg[/IMG]

                                    Hebben al met 10W40 en 20W60 geprobeerd, telkens zelfde resultaat 😉

                                  15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.