(Rubber)boot(je) in Spanje

Home Forum Zeverhoekje (Rubber)boot(je) in Spanje

• Maker
    Discussie

• Anoniem

Misschien zijn er hier mensen die een antwoord kennen op volgende, niet-Porsche gerelateerde vraag:
      we gaan zeer regelmatig naar Spanje (regio Costa del Sol) en ik zou graag een rubberboot aanschaffen (hier in België of daar te plaatse) om wat te varen langs de kust. Niks speciaals, gewoon iets van een 3-tal meter lang, type Zodiac, met een motor van 4 à 8 pk. Gewoon voor de fun dus en om daar ter plaatse te laten voor als we naar daar gaan.
      Nu heb ik via via gehoord dat je je boot(je) zou moeten registreren als hij langer is dan 2,5 meter. De vraag is, wat houdt dat juist in dat registreren en wat zijn de kosten ? Ik heb al wat op internet gezocht, maar ik vind niets terug. Ik weet wel dat je een vaarbewijs VB2 (type coastal waters) moet hebben als je motor meer dan 9,5pk is, maar van het registreren had ik nog niet gehoord.
      Bovendien zou je aan strengere eisen moeten voldoen qua uitrusting als je boven de 2,5m gaat (brandblusser, touw van 25m?, …).
      Iemand die wat meer info heeft of me kan doorverwijzen naar sites ?
      dank

5 reacties aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
    • Anoniem

ok dank je

goedenavond,
          ben vandaag even binnengesprongen bij die vriend in dendermonde.
          Zijn boot ligt permanent in Spanje en heeft een belgische plaat en vlaggebrief.
          Dat is voldoende, geen andere registratie meer nodig, blijkbaar allemaal fabeltjes.
          Jouw boot valt onder belgisch recht en moet dus enkel officieel in belgie geregistreerd staan.
          groet
          Jorgen

Ik zal morgen eens horen bij een vriend van me, die heeft een boot liggen in Spanje.
            Ik hou je op de hoogte.

Heb om dezelfde reden (internationaal vaarbewijs) ook het mijne in nederland gehaald.
            groet
            Jorgen

Anoniem

Dank je voor de reactie. Ik heb al mijn vaarbewijs en inderdaad ik heb dit in Nederland gehaald. Bijkomend voordeel van het Nederlandse vaarbewijs is dat het internationaal erkend is, wat (nog altijd) niet het geval is met het Belgische.
              Dat van die 20 km/u is geldig in België, in elk land zijn de regels anders. In Spanje kijkt men blijkbaar naar de pk’s, niet naar de snelheid. Daar moet je een vaarbewijs hebben vanaf 9,5pk. Ik heb mijn vaarbewijs gehaald omdat ik hier in België een grotere boot heb met wat meer pk’s.
              Maar de vraag is dus wat dat registreren in Spanje juist betekent en kost.

hallo,
                vaarbewijs is enkel nodig als je boot sneller dan 20 km per uur kan, hoe klein of groot ook.
                normaal heeft je boot een soort nummerplaat nodig, ook op een kleine jetski is dit verplicht.
                Op deze sites kan je meer info vinden
                http://www.mobilit.fgov.be/nl/indexReframed.htm?newURL=%2Fnl%2Faqua%2Fplaisure%2Fplaisure.htm%23nodig

Vaarbewijs haal je ook als belg beter in Nederland, daar is namelijk geen praktijk nodig
                info op
                http://www.vaarbewijs.nl
                Ook veel info kan je vinden op de site van tijdschrift varen.
                http://www.varen .be
                Als je nog vragen hebt mag je altijd pm sturen.
                groet
                Jorgen

5 reacties aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.