Ruitenwisser interval doet het niet

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 Ruitenwisser interval doet het niet

  • Maker
    Discussie
  • De ruitenwisserinterval op mijn elver doet het niet. Als ik aan het knopje draai gebeurd er niets.
    Ook heb ik een probleem met de ruitenwissers: die stoppen waar ik ze afzet.
    maw die keren niet terug naar hun ruststand.
    ( ben ondertussen al goed geworden om ze op de juiste plaats stil te leggen 😉 maar handig is anders)

    Ik vermoed dat deze 2 problemen samenhangen en mijn ruitenwisser-relay defect is.

    Zit die relay achter de intervalknop of hebben ze die ergens anders verstopt ?

    Volgens de rode Haynes boek p206 in de kofferruimte naast de pinkerdoos maar bij mij dus niet.

    Iemand suggesties ?

15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 43)
    • [quote=”AutosDekens”:3o22tn2a]Stefx911 was vanmiddag bij mij (spijtig genoeg niet met de 911), ik heb het nochtans uitgelegd wat het probleem is dat de wissers eerst naar beneden gaan en dan naar boven… 😉 😉 😉

      Verbindingsstukje tussen ruitenwissermotor en mechanisme even los doen en juist zetten (is wel wat zoekwerk maar lukt aardig)…

      Best het mechanisme los schroeven (verbinding dus) van het motortje, de ruitenwissers eens op zetten dan en terug af zodat motor op nulstand staat, dan ruitenwissers (mechanisme) in de juiste positie zetten en terug vast schroeven… heel simpel…[/quote]

      Dit wou ik hem ook uitleggen, maar ik vrees dat er ergens iets is vastgekomen en dit is de rede dat het niet meer juist staat.

        Pfff… had net enkele voorlopige verbindingen gelegd en alles werkte: ruitenwissers gaan naar de 0 stand en de interval deed het ook.

        Nu ik de verbindingen proper heb gelegd en goed aangesloten werkt de interval niet meer, de ruitenwissers komen niet meer naar de 0 stand en de eerste stand ( traagste ) van de wissers doet het ook niet meer.

        Dju toch, was er bijna ! 🙁

        Zo te zien toch nergens geen zekering gesprongen en ik meet stroom waar nodig.

          Zal het zeker laten weten als het opgelost is !

          Moet nog wel tijd vinden want is wel wat werk.

          IDD, Autosdekens heeft me nog goede raad gegeven ivm met de nulstand goed te zetten.

          Tja, Johan, volgende keer kom ik met de Porsche, maar deze keer was het niet handig geweest. Mijn daily driver heeft een net iets grotere koffer hé 😉 Zo een bumper had moeilijk in mijn elver gepast.
          Binnenkort ben ik dus van die lelijke US bumperblokken verlost ! 😀

          Zeer mooie 911 trouwens die zwarte 3.2 G50. Prachtig interieur. Op foto komt het echt niet tot zijn recht en beviel het mij eigenlijk niet.
          In het echt is het PRACHTIG !

          Moet ook nog uitzoeken waar die losse zwarte draad voor dient die van dat zwarte blokje komt

          WB

            Je zegt het maar, jij bent de expert. Was wel leuk wat opzoekingswerk te doen. By the way, voor de liefhebber, op het porsche forum nl doen ze niet zo geheimzinnig over de plaats van een relais. Ik zou het ook niet leuk vinden om met dit wisselvallig weer raadseltjes te moeten oplossen, maar ja ieder zijn plezier 🙂 en hiermee houdt het het voor mij op.
            Lees nog wel graag van Stefx911 of het nu opgelost is.
            greez

              Stefx911 was vanmiddag bij mij (spijtig genoeg niet met de 911), ik heb het nochtans uitgelegd wat het probleem is dat de wissers eerst naar beneden gaan en dan naar boven… 😉 😉 😉

              Verbindingsstukje tussen ruitenwissermotor en mechanisme even los doen en juist zetten (is wel wat zoekwerk maar lukt aardig)…

              Best het mechanisme los schroeven (verbinding dus) van het motortje, de ruitenwissers eens op zetten dan en terug af zodat motor op nulstand staat, dan ruitenwissers (mechanisme) in de juiste positie zetten en terug vast schroeven… heel simpel…

                [quote=”WB”:b1pgzbmc]Maar dat kan ik zonder boek (SORRY!!!) ook niet zien.
                Ik veronderstel dat de stroomdraad van hendel naar motor gaat. Heb je nog spanning aan de hendel dan (van motor terug gaan?)[/quote]

                Lol 😀 er staat toch een schema in je boek vertelde je 8)

                  [quote=”stefx911″:35z9gmud][quote=”RSR”:35z9gmud]Gaan ze dan niet verder dan normaal ? en als je ze dan opzet gaan ze dan eerst naar beneden ? voor ze naar boven weer gaan ( gezien vanuit de 0 stand die je nu hebt )[/quote]

                  Ze gaan eerst naar beneden en dan terug naar boven. Ruitenwissers verzetten is dus geen optie. Waarschijnlijk staat de nul stand verkeerd ?[/quote]

                  Ja ik weet het al maar voor alle gemak bel mij eens op 8) cry:

                  Luc

                    [quote=”RSR”:1hs81wjg]Gaan ze dan niet verder dan normaal ? en als je ze dan opzet gaan ze dan eerst naar beneden ? voor ze naar boven weer gaan ( gezien vanuit de 0 stand die je nu hebt )[/quote]

                    Ze gaan eerst naar beneden en dan terug naar boven. Ruitenwissers verzetten is dus geen optie. Waarschijnlijk staat de nul stand verkeerd ?

                    WB

                      Kan je de ruitenwisser niet losvijzen en dan stelselmatig wat verzetten tot hij terug op de juiste ruststand komt?
                      Blijft dan nog het probleem van uw stroomdraad (sleepcontacten blijken dan toch te werken, hoewel ik wat contactspray zou gebruiken als je er bij kan).Maar dat kan ik zonder boek (SORRY!!!) ook niet zien.
                      Ik veronderstel dat de stroomdraad van hendel naar motor gaat. Heb je nog spanning aan de hendel dan (van motor terug gaan?)

                        Gaan ze dan niet verder dan normaal ? en als je ze dan opzet gaan ze dan eerst naar beneden ? voor ze naar boven weer gaan ( gezien vanuit de 0 stand die je nu hebt )

                          Ok, ben al wat verder geraakt.

                          Ik had dus geen stroom op die rode draad. als ik deze overbrug gaan de wissers vanzelf naar een ruststand maar nog niet waar ze moeten staan ( helemaal beneden)

                          Ben dus al halverwage (evenals mijn wissers 😉 )

                          Nu heb ik nog een rood met zwarte draad gevonden die naar een zwart bakje loopt dat onder mijn daschboard is vastgevezen. van hier vertrekt een zwarte draad (redelijk dik ) waar een ficheke aanzit. dit is echter nergens op aangesloten en ik zie niet direct waar dit op zou moeten.

                          Iemand een idee waar dit voor dient ? Komt enkel onder stroom als ik het contact opzet.

                          WB

                            Ja, en dat is natuurlijk heel goed!!!
                            Maar als ik nog even mag…..over de ruitenwisser(interval akkoord)
                            Zoals eerder gezegd komt die bijkomende stroomdraad normaal via de batterij en niet via de hendel. Zet je de ruitenwisser af dan geeft deze extra stroomdraad zijn stroom door aan het tweede sleepcontact(2)(sleepcontact 1 valt weg) en de verstelplaat en ruitenwissers draaien door tot het sleepcontact in de uitsparing van de verstelplaat komt, spanning valt weg, en de ruitenwisser staat in stand o.
                            Zet je de ruitenwisser terug op dan gaat de stroom via de schakelaar naar sleepcontact 1 en sleepcontact 2 en de ruitenwissers blijven gaan.
                            Praktijk is inderdaad veel beter en ik wou dat ik daar veel meer mee bezig kon zijn (heb jammer mijn 3.0 van ’82 en 3.2 van ’85 verkocht), maar waar is mijn redenering dan fout?

                              [quote=”WB”:2nxw10tf]Bedankt, maar dat wilde toch niet zeggen dat Stefx11 zijne (van de P nat) relais daarom stuk was? Waar zit die nu trouwens, aan de passagierszijde
                              na uitbouw van verwarmingshendels ed(zoals op een ander forum beschreven?)moeilijk te bereiken plaats en niet in de H-boek beschreven?
                              Ga deze avond toch nog eens het schema erbij halen.
                              Als één van de twee sleepcontacten vh motortje slecht kontakt geeft meet je toch ook spanning op deze rode draad zou ik zo uit het koppie denken en heb je ook het effect dat de wissers dadelijk stoppen na het afzetten van de schakelaar, of ben ik mis???[/quote]

                              Je hebt het mis denk ik en je verwart je met de achterruitenwisser motor. De interval schakelaar is compleet met relais en alles in, nu de gewone ruitenwissers werken normaal als je de hendel inschakelt maar als je ze af zet blijven ze staan en daarvoor heb je nog een stroomdraad nodig om ze terug op de 0 positie te krijgen. Maar als de bussen die onder de ruit naar buiten komen roestvorming vertonen 💡 dan durf de stroomdraad het begeven en de rede is gewoon dat de motor te veel kracht moet geven en dan verhit die kabel met alle gevolgen van dien. Nu het boek dat jij hebt is wel goed maar niet echt zeer goed 😕 wink: dan een boek denk je dit zelf niet ?. Soms is het wel moeilijk om een bepaalde diagnose te stellen van op afstand 8) maar ik probeer altijd mijn best te doen om jullie te helpen 🙂 .

                              WB

                                Bedankt, maar dat wilde toch niet zeggen dat Stefx11 zijne (van de P nat) relais daarom stuk was? Waar zit die nu trouwens, aan de passagierszijde
                                na uitbouw van verwarmingshendels ed(zoals op een ander forum beschreven?)moeilijk te bereiken plaats en niet in de H-boek beschreven?
                                Ga deze avond toch nog eens het schema erbij halen.
                                Als één van de twee sleepcontacten vh motortje slecht kontakt geeft meet je toch ook spanning op deze rode draad zou ik zo uit het koppie denken en heb je ook het effect dat de wissers dadelijk stoppen na het afzetten van de schakelaar, of ben ik mis???

                                  Ik wel 😆

                                15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 43)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.