Home › Forum › Porscheforum Technisch › Algemeen › Schade aan achterbumper
- Dit onderwerp bevat 17 reacties, 12 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 16 jaren, 1 maand geleden door
RSR Motors.
-
MakerDiscussie
-
27 december 2008 om 20:17
Heb vandaag een klein ongelukje gehad met de P 997 😥
Reed achteruit en had niet gezien dat er iemand achter mij stond… 😕
Wagen van auto achter mij had geen schade maar mijn achterbumper is wel gekrast en is een stukje gebarsten.
Kent er iemand een goed adres voor herstelling?
Ik zou er een nieuwe achterbumper laten op plaatsen en laten spuiten.
Zou het eventueel in een officiele P-garage willen laten doen maar ben al bang van de prijs … 😕Naar een gewone carrosier wil ik niet gaan, daar zijn ze over het algemeen niet fier op het gepresteerde werk…
Kent er iemand een goede P-garage/carosserie in de omgeving Brabant/Oost-Vlaanderen die nog liefde kent voor zijn werk?
Wil mijn P niet zomaar aan eender wie toevertrouwen…. 🙄Ik wens iedereen nog prettige feestdagen toe en tot hoors,
Plumber
-
MakerDiscussie
-
Ik kan niet meer vragen om eens langs te komen met je wagen om de schade eens te bekijken en er een prijs op te geven.
ik ben zelf akief in de auto wereld en ken een paar zeer goede carrosiers ide zeker en vast met eer en gevoel aan een auto werken en top werk afleveren
maarhet geen wat ik onder vonen heb is at de grote garages met toonzaaal en dergelijke best middelmatig werk leveren maar voor top werk moet je ergens in een hellekke zijn wat niet te veel uitstraling geeft want bij deze mensen wordt alles geinvesteerd van binnen uit om zoveel mogelijk gereedschap te hebben om telkens de lat nog van het geleverder werk hoger te leggen
maar vele mensen geloven er niet in en gaan dan meestal richting de grote erk garages omdat de verkoper daar net iets meer overtuigend overkomt en inerdaad achteraf hebben ze het resltaat ook en zal dezelfde uitmeg gebruikt worden om de fouten te verdoezelen en de kleinere carrosier zal de niks mee inzitten om eventueel minuscuul kleurverschil ompnieuw te doen zodat het resultaat meer dan perfekt is en bij de grote zal dat niet gebeuren omat het te veeeeeeeel kost
heb zelf meerdere autos gelakt en krijg regelmatig ook wel eens kritiek zo ben ik eens een wagen moeten gaan bekijken van een kennis gelakt in een groot bedrijf wees hem op e fouten en dan krijg je het antwoord ben jij niet te critisch weet je wel dat ik 1100 euro betaald heb enkel lakwerk toen heb ik geantwoord MIJN werk mag JIJ toch critisch beoordelen waarom ik een ander dan niet
wat wij hier in België soms mankeren is het systeem uit bvb Duitsland met de ‘Meisterprüfung’! In Duitsland kan je je niet zomaar vestigen als zelfstandige eender wat, nadat je je diploma gekregen hebt… of het nu als carrossier of als verwarmingsinstallateur is, maakt niet uit. Na je opleiding moet je x-aantal jaar bij een erkende vakman in opleiding gaan, een beetje als meestergast als het ware. Na die tijd mag je je ‘Meisterprüfung’ afleggen, en pas als je daarin goed genoeg bevonden wordt, mag je je vestigen als erkende zelfstandige specialist in je domein. Hier, zelfs al was je maar met de hakken over de sloot er door in je opleiding, kan iedereen zich nadien meteen vestigen als ‘specialist’… en tegen dat je weet dat je met een prutser te maken had (die je lukraak uit de Gele Gids gekozen hebt???), ben je er reeds aan voor de moeite… Het zal UITERAARD niet alle hier vermelde problemen kunnen oplossen, maar het blijft een bedenking dat hier bij ons het kaf te weinig van het koren soms gescheiden wordt, reeds van bij de opleiding… en ik zweer je dat het op dat vlak zelfs gewoon erger aan het worden is!!! De scholen krijgen nu hun subsidies aan de hand van het aantal ingeschreven studenten. Wat is het gevolg (en dat weet ik van familieleden die les geven)? Dat men in de middelbare scholen bijna nooit meer durft te ‘buizen’ met als gevolg dat je naar een andere school zou moeten gaan, want dan zijn ze weer een leerling (en dus geld!) kwijt!! Hoogstens zal men nog een advies geven om naar een andere richting over te gaan, als die andere richting ook binnen dezelfde school wordt aangeboden (bvb van ‘economische’ naar ‘technische’, of van ‘technische’ naar ‘beroeps’onderwijs)!!! Veel technische of beroepsscholen willen dus niet langer een ‘C-attest’ geven, waarmee men in veel gevallen naar een andere school zou moeten gaan, en leerkrachten worden dus meer onder druk gezet om te delibereren! Ergo: de prutsers worden nu nog meer een hand boven het hoofd gehouden…
En ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat die matige, weinig gemotiveerde talenten ook niet de meest gemotiveerden zullen zijn om later te blijven bijstuderen en bijscholen, om mee te blijven met de laatste technieken en ontwikkelingen… 😥 En zo blijft de vicieuze cirkel van hun middelmatigheid (at best!) verdergaan… vaak terend op ons geld en frustratie… 👿
Anoniem31 december 2008 om 14:38Ik denk dat je voor 100 % gelijk hebt , hoe zouden sommige het allemaal doen (zonder een ander of iedereen zijn rekening te maken).
De grote toonzalen met veel personeel dienen allemaal betaald te worden.
Ikzelf zou al geen wagen willen kopen in een hele grote garage waar ze de gewone ‘werkmens toch maar als str… bekijken.
Geef mij maar de kleine vakman , met liefde voor zijn werk. 👿tja, wat is ‘carrosseriewerk bij een officiële Porschegarage’ soms werkelijk in de praktrijk?! Ik weet dat (toch zeker in 2000) Carreramotors uit Latem al zijn carrosseriewerk uitbesteedde aan Carrosserie Reyhoven aan het Van Beverenplein te Gent, en gewoon eventjes 30% (!!) bij de factuur deed! 👿 En dat is niet zomaar een gerucht, dat heeft die carrossier me zelf verteld toen ik aldaar mijn 964 C2 binnenstak voor schade… En als het voor de verzekering was (en het bestek dus opgemaakt was met een expert erbij!), diende hij die winstmarge voor Carreramotors maar van zijn eigen deel er af te doen…of ze gingen bij iemand anders! Dus hij maar mooi braaf zwijgen… Wat was die dus blij dat ikzelf rechtstreeks bij hem gekomen was, want dan was het volle pot in zijn eigen zak… en reken maar dat het ‘volle pot’ was; 180.000 frankjes destijds voor een gebarsten achter- en voorbumper en een geblutste voorvleugel… Slik! 😯
Moesten de mensen soms weten wat er in werkelijkheid gebeurt met hun wagen, en waarvoor ze in werkelijkheid betalen!! 👿 Zo ‘was’ er een Ferrarigarage in Latem waar elke wagen die een groot onderhoud nodig had gewoon op een oplegger riching Ferrarigarage in Brussel gezet werd, en nadien 15% bij de factuur bijlappen voor eigen zak. Zo kan ik ook slapend rijk worden… met weinig personeel. En het meest ergerlijke was dat sommige van hun verkopers daar gezellig mee stonden te lachten en pochen tussen pot en pint, want , ik citeer; ‘hun klanten zijn toch rijk genoeg’, of (werkelijk gehoord van een toenmalige verkoper van Carreramotors… die weliswaar buitengegooid geweest is) ‘die kakmadams kennen toch de prijzen niet van de auto’s, want het is toch meneer die betaalt’… En daar heb ik het moeilijk mee; dat sommige denken dat het allemaal toch niet zo nauw steekt, want ‘ze hebben toch geld genoeg als ze zich zo een wagen kunnen permiteren’! 👿 Ik heb altijd veel geld uitgegeven aan auto en moto; toen ik nog vrijgezel was en bij mijn ouders woonde, denk ik dat er soms tot 70% van het maandinkomen aan die dingen gespendeerd werd… want niet mis is als je toen meer dan 100.000 fr in de maand verdiende. Maar dat wil niet zeggen dat ik daarom opgelegd wil worden omdat merk X of Y op mijn motorkap staat!!! Ik heb er dus geen probleem mee dat mijn Poschegarage zou zeggen dat ze geen eigen attelier hebben voor carrosseriewerk, maar dat ze graag doorverwijzen naar persoon X omwille van goede kwaliteit. Maar als men achter mijn rug de wagen bij persoon X doet, en stilzwijgend een bedrag erbij lapt voor de eigen kas, dan heb ik daar wel veeeeel problemen mee! What you see ain’t always what you get… zelfs niet op factuur…:roll:
Mijn P was na wat blikschade bij een carrossier gegaan met goede referenties van BMW en mercedes. Weken heb ik er van wakker gelegen, zo slecht gedaan. Het was om te schreeuwen. En op het einde van de discussie kwam het er op neer dat ik dus de schuldige nog was? Een kameraad heeft zijn nieuwe BMW E90 na vandalisme daar ook binnen gedaan (via de BMW garage). Idem probleem. Hij wou op een geven moment de wagen zelfs niet meer terug. Duizenden spuitfouten, doffe plekken, precies of er was verf over het vuil op de wagen gespoten.
Ander verhaal : een klant zijn BMW Z4 is bij een andere kleine carrossier binnen geweest voor herstellen zijkant. Zelfstandige carrossier die alleen werkt. Wagen is gewoon perfect gedaan. Ik heb de wagen zelf volledig gecontroleerd (toen hij in de montageruimte onder TL’s stond) en geen enkele fout gevonden.
En als ik sommigen op het forum lees is het bij een officiële porschegarage ook niet altijd goed gedaan. Dus goed rondhoren en niet zomaar alle referenties geloven is mijn mening. En ik denk dat je inderdaad beter af gaat zijn bij een kleine zelfstandige die nog aan de wagen werkt alsof het zijn eigen wagen is 😉
Ik weet niet wat zo’n bumper kost, maar die plastic kan je ook laten lassen en die deuk in de bumper krijgen ze er ook wel uit. Ken hiervoor een adres in Rijkevorsel, wel niet direkt in uw buurt. Als je het adres wil, kan je me een pb sturen.
Ik heb ook absoluut geen last van mijn tenen!!
Om maar een paar voorbeelden te geven (rijd ondertussen reeds 25 jaar professioneel met de wagen en dan heb je af en toe wel eens een ongeluk):
– Een aantal jaren geleden met mijn A6 een ongeluk gehad en de lease maatschappij verplichtte me naar een bepaalde carrosier te gaan. Er was een bluts in de wagen waar de carroserie normaal een knik moest hebben… Na de herstelling had ik een “afgeronde” carosserie ipv “geknikte”. Uitleg van de baas: zo een “knik” kunnen wij niet namaken Gevolg was dat de wagen dus een andere vorm had links en rechts!
– Met mijn Touareg lichte lakschade aan bumper; laten herstellen bij een officiele VW dealer. Zeer slecht herspoten en uiteindelijk deftig laten herdoen bij een onafhankelijke carrosier met volle tevredenheid.
– Ooit eens met een Renault 19 schade gehad aan het voorspatbord. Toen ik de wagen terug kreeg was de helft van mijn velg vol spuitnevel. Uitleg van de baas: ja, waarschijnlijk eens ergens geparkeerd gestaan waar ze nieuwe lijnen aan het spuiten waren op het wegdek (wagen had witte kleur)Dit snap ik dus echt niet, al moet ik er 3 dagen langer aan werken, een vorm is een vorm en een lijn een lijn. Als je dat niet kunt respecteren kan je even goed over de bluts schilderen!
Groeten Bert
@Plumber, je hebt mij niet op mijn tenen getrapt, maar vond je vraagstelling een beetje raar. 💡 Maar begrijp nu je stelling na het lezen van je verhaal.
Maar denk dat je bij Bert inderdaad aan het goede adres bent.
En je schrijft het zelf al dat Nederland ( alhoewel dit net over de grens bij Steken is) een beetje ver was, dus no hard feeling.
Dus vandaar dat ik in eerste instantie niet reageerde.[quote=”plumber”:2l22pb2d] hij doet alles zelf van bestek tot aflevering. Dan heb je alle facetten van het werk zelf opgevolgd en gedaan en weet je zelf of het goed gedaan is of niet…[/quote]
Daarom heb ik dus ook gekozen voor CCR, van A tot Z wordt door dezelfde professional gedaan. ❗ ❗
Beste mede-P-liefhebbers,
Blijkbaar heb ik enkele mensen op hun tenen getrapt. Dat was echt niet mijn bedoeling 😮
Ik heb in mijn begin topic geschreven:
Naar een gewone carrosier wil ik niet gaan, daar zijn ze OVER HET ALGEMEEN niet fier op het gepresteerde werk…Er staat dus duidelijk bij:
OVER HET ALGEMEENUiteraard weet ik dat er mensen zijn die nog liefde hebben voor hun werk, dat was nu net de reden van mijn post!
Als ik de verslagen lees van bvb Cabrio Wim dan zou ik zo meteen naar hem toestappen maar beste Cabrio Wim, naar Nederland rijden is net iets te ver voor deze kleine herstelling. Mocht ik ooit een oude P willen laten restaureren weet ik al een zeer goed adres, het jouwe!
En ik wil zeker en vast een topreparatie met nieuwe stukken, toplak en topwerk en ik wil daar zeker voor betalen. Mensen die mij kennen weten dit. Maar vaak is het wel dat je voor veel geld soms nog niet beter af bent.
Zie maar de commentaar van 911-lover: bij een P-specialist gaan en nog een slecht resultaat gekregen!Om maar een paar voorbeelden te geven (rijd ondertussen reeds 25 jaar professioneel met de wagen en dan heb je af en toe wel eens een ongeluk):
– Een aantal jaren geleden met mijn A6 een ongeluk gehad en de lease maatschappij verplichtte me naar een bepaalde carrosier te gaan. Er was een bluts in de wagen waar de carroserie normaal een knik moest hebben… Na de herstelling had ik een “afgeronde” carosserie ipv “geknikte”. Uitleg van de baas: zo een “knik” kunnen wij niet namaken 😯 😯 Gevolg was dat de wagen dus een andere vorm had links en rechts!
– Met mijn Touareg lichte lakschade aan bumper; laten herstellen bij een officiele VW dealer. Zeer slecht herspoten en uiteindelijk deftig laten herdoen bij een onafhankelijke carrosier met volle tevredenheid.
– Ooit eens met een Renault 19 schade gehad aan het voorspatbord. Toen ik de wagen terug kreeg was de helft van mijn velg vol spuitnevel. Uitleg van de baas: ja, waarschijnlijk eens ergens geparkeerd gestaan waar ze nieuwe lijnen aan het spuiten waren op het wegdek (wagen had witte kleur) 😯 😯 😯Ik kan zo nog een tijdje doorgaan met verhalen van officiele en niet officiele carrosiers…
Dus bij mij zit de angst erin dat ik weeral eens teleurgesteld ga zijnIk weet echt wel dat er nog deftige stielmannen zijn; vandaar dan ook mijn vraag zonder op iemand zijn tenen te willen trappen.
Ook ik ben een zelfstandige die denkt (en weet) dat hij het beter doet. Maar ik moet met werknemers werken (mijn type werk vraagt dat) en ik weet zowiezo dat zij die werken die ze moeten doen minder goed doen dan ikzelf…
Bert drukt het zeer goed uit: hij doet alles zelf van bestek tot aflevering. Dan heb je alle facetten van het werk zelf opgevolgd en gedaan en weet je zelf of het goed gedaan is of niet…
Bert, je hebt een PM 🙂Nogmaals mijn excuses indien ik iemand op de tenen heb getrapt.
Vriendelijke groeten,
Plumber
Als je plumers vraag goed leest, wil hij dus eerste klas materiaal (nieuw), top producten van lak, en een restaurateur als Bart Holland, maar wil er niks voor betalen.
Zo zal hij dat nu ook wel niet bedoelen, Ik zie het eerder uit bezorgdheid dat zijn porsche in goede handen valt. En dat is niet meer als normaal.
Ik wil met mijn vorige reactie alleen maar duidelijk maken dat er geen 15 man in uw carrosserie moet rond lopen, om tot een goed eindresultaat te komen.
Maar zoals eerder gezegd, dat is mijn mening, en wie ben ik?
Groeten Bert[/quote]
Dat je daar op reageert Bert.
Als je plumers vraag goed leest, wil hij dus eerste klas materiaal (nieuw), top producten van lak, en een restaurateur als Bart Holland, maar wil er niks voor betalen. 💡
Gelieve niet te veralgemenen!
Onder de door U genoemde “gewone” carrosiers bevinden zich echte vakmannen met liefde voor hun stiel!Dank U
Naar een gewone carrosier wil ik niet gaan, daar zijn ze over het algemeen niet fier op het gepresteerde werk…
Ik ben zelf ongeveer 18 jaar plaatslager waarvan ik nu de laatste 10jaar alles zelf doe. Dus herstelling van A tot Z (bestek, demontage, herstelling, richtwerk, spuiten, montage ). Voor mij is een herstelling of het nu een lada of een porsche is even belangrijk, de klant betaald uiteindelijk voor een perfecte herstelling. Elke herstelling is een soort uithangbord, reclame of hoe je het ook wil noemen. geloof me over een slechte herstelling word rapper gesproken dan over een goede. Het probleem is eigenlijk dat laatste jaren de grote carrosserie’s geweldig opgekomen zijn, daar gaat je wagen door verschillende handen, iemand doet de demontage, iemand het richtwerk, iemand de herstelling… enz in mijn ogen is dit echter niet altijd de beste oplossing. Als je een wagen van A tot Z kan behandelen heb je een betere feeling met de wagen en mijn geval een gevoel van eer en voldoening. Als je je job niet graag doet of elke dag gewoon gaat werken om dat het echt moet, als je er echt geen gevoel of eer bij hebt om een goede herstelling buiten te zetten, stop er dan gewoon mee. Je bent tenslotte met iemand anders zijn centen bezig!!
Dit is echter mijn mening, en wie ben ik
Groeten Bert
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.