Schakelen bij 5200rpm ipv 6500rpm

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 928 Schakelen bij 5200rpm ipv 6500rpm

  • Maker
    Discussie

  • Jean-Pierre
    Deelnemer

      Mijn P schakelt bij volgas niet bij 6500rpm (grens rode gebied) maar al bij 5200rpm.
      Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?
      Olie versnellingsbak is vernieuwd en injectiecomputer is vervangen.
      Heb afgelopen weekend een injectiecomputer van een GTS geprobeerd maar ook daar een vergelijkbaar resultaat.

      Vraag heb ik ook bij de specialist neergelegd, zijn ideëen hoor ik waarschijnlijk dit weekend.

    8 reacties aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
    • PB

        Fijn te lezen dat het helemaal goed komt. :relaxman:
        Toch fijn als de mensen hun kennis delen, nietwaar? :mrgreen:

          Just for the record: een 928 schakelt officieel bij 5900rpm, maar het toerental schiet bij het overschakelen even omhoog waardoor het lijkt dat er bij een hoger toerental wordt overgeschakeld: hij loopt immers kort even vrij als de bak de drukgroep activeert.
          Had nl. een filmpje gezien waarbij de toerenteller 6500rpm aangaf bij het overschakelen (en ja dit was een automaat).

          Het toerental en schakelmoment worden geregeld door twee dingen. Een is de modulator kabel die vanaf het gas-kabel-keerpunt naar de zijkant van de bak loopt. Die vertelt de bak hoever het pedaal is ingedrukt. Bij meer gas zal ie langer door gaan tot het schakelmoment gewenst is. De echte begrenzer is een beetje bijzonder… dat doet het kickdown relais. Het kickdown relais schakelt (valt af) als een bepaald toerental is bereikt. Er is dus een verbinding tussen het speedsignaal (rpm) en het kickdown relais. Het relais is ook alles behalve een gewoon relais.

          Als je auto te snel opschakelt dan is de modulator kabel te slap. Als ie te laat opschakelt of heel ruw opschakelt staat ie wellicht te strak. Instellen is een beetje proberen.
          Hier ben ik momenteel mee bezig en het komt goed.

          Met dank aan Theo Jenniskens wiens brein voor 90% uit info mbt de 928 bestaat, geweldig!!

            Bij Mercedes weet ik dat je het ook simpel kunt afstellen, bij de 928 is dit volgens mij niet het geval want anders had de garage het wel geweten.
            En ja het pedaal gaat helemaal tot de bodem, maar ook hier ga ik nog eens naar kijken.

            …en anders kan ik de achterkant van het gaspedaal nog een mm dunner slijpen :mrgreen:

            De kickdown werkt wel, maar bij 80 km/h schakelt hij nu 1x terug naar de 3 en niet meer 2x terug naar de 2.
            Als ik start in de 2 en ik geef volgas trekt hij door tot over de 100km/h totdat hij naar de 3 schakelt, bij ca. 5200rpm.

            Dat de toerenteller “liegt” denk ik niet, als ik in de neutraal gas geeft gaat hij zonder probleem het rode gebied in, ik durf daar eigenlijk geen vol gas te geven omdat ik niet weet of er een toerenbegrenzer op zit?

            Wim

              Weet niet hoe de bak werkt van een 928. 😳

              Maar er zit wel eens een mechanisme op de bak wat verstelbaar is, en dit staat meestal in combinatie met de gas.
              Dit kun je (bij Jaguar) verstellen om hem zo hoger in de toeren te krijgen tegen het maximale toerental.
              Je schroeft dan als het ware de druk op om hem langer in het hogere toeren gebied te houden.

                [quote=”PatrickB” post=101361]Je benzinetank zuigt het gaspedaal te hard terug? :mrgreen: :happy:[/quote]

                :happy: :happy: :happy:

                  Probeer eens met een losse toerenteller. Kan zijn dat je toerenteller een beetje (veel) liegt. Of eens gas geven aan de computer en vergelijken met het toerental op je teller.

                  PB

                    Je benzinetank zuigt het gaspedaal te hard terug? :mrgreen: :happy:

                      het is misschien een simpele vraag/opmerking, maar bij meerdere automatische versnellingsbakken die ik al gehad heb, was er een mogelijkheid om het gaspedaal ofwel lichtjes tot het einde te duwen, en was er ‘nadien’ nog een kleine extra afstand dat het gaspedaal nog verder kon geduwd worden na een kleine weerstand te overwinnen; wat er dan automatisch voor zorgde dat de kickdown-functie geactiveerd werd zonder eerst te lossen en meteen weer teneinde te duwen, en ook de rode zone bereikt kon worden… Zou het kunnen dat ook dit hier een rol speelt, en je aldus het gaspedaal niet hard genoeg tot het werkelijke einde trapt??

                    8 reacties aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.