Schakelen met de 914

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 914 Schakelen met de 914

• Maker
    Discussie
  • Ik heb nu eens met een 914 gereden en had heel veel moeite om hem in eerste versnelling te krijgen. 1 keer op de 2 ging dat zonder problemen, de andere keer lukte dat niet zonder eerst ff naar N (of naar 2de) te gaan en te ontkoppelen. Ik had er echt last mee. Het vergt echt oefening.

Zijn er hier kenners die mij kunnen vertellen of dat normaal is of dat er iets mee scheelt?

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
    • Zo erg was het nu ook weer niet, als je alle geleidingsbussen van de schakelstang op tijd vervangt en spelingsvrij houd valt dat schakelen best mee.

0
      S2

Ik kan me ook niet meer voorstellen dat mijn 914 moeilijk schakelde. Al heb je wel een verschil in een 914 van voor 1973 en een van na 1973.
        Als ik me goed herinner zit bij het oude type de aansluiting achteraan op de versnellingsbak en bij het nieuwe type opzij op de versnellingsbak.
        Mijn 914 had het nieuwe type en schakelde perfect zonder tussengas.

[quote=’Wikipedia’]

The most significant performance upgrade during the vehicle’s lifespan was the introduction of anti roll bars, significantly improving the handling, and a change from the “tail shifter” to the “side shifter” gearbox – improving the otherwise vague long linkage.

[/quote]

0

+1… ik was daar ook heel dorstig 🙂

En nog maar te zwijgen over de M60 Houwitsers die bij ons werden onderhouden… Zo eentje starten alleen al was een P naftbakje erdoor…

0

[quote=”Hendrik914″ post=166720]Wie in het ABL …… enkel een beetje dorstig, [/quote]
            Bij ABL was alles dorstig, zowel de voertuigen als de bestuurders en passagiers.
            😉

0

Wie in het ABL ooit een keer met een Unimog mocht rijden, weet wat tussengas is. Gewoon 2x ontkoppelen en tussenin even een dot gas geven. Het klinkt gemakkelijk, maar het is echt moeilijk om het zonder nadenken en vanzèllevens te doen.

Vond ik leuk, deepee. :driver: in ABL.

Spijtig genoeg nooit mijn C-rijbewijs mogen halen in het leger, wel mijn B opnieuw. Met een Minerva, de beste Land Rover ooit, enkel een beetje dorstig, zowel olie als naphta. Uit 1946, matching numbers, vandaar. Die had geen tussengas nodig, enkel soms in veldversnelling, meen ik.

0

Het word charmant voorgesteld, maar dat is het toch ni hé! Mijn eerste auto was een BMW 2002, ongeveer hetzelfde bouwjaar als die Porsche 914, maar die schakelde supersmooth! Waarom kon BMW dat wel toen en Porsche ni. Ik ben iig geen fan van die lastige boites? Zie er de nostalgie niet van in!

0

Welkom in mijn wereldje, met de Fiat 500 moet ik tussen schakelen als ik naar een lagere versnelling ga. Het mooiste is als ik een paar dagen met het autootje heb gereden doe ik het ook met de daily car.

0

allemaal leren rijden met ne camion tijdens de legerdienst zeker ?

0

Just!
                      Beetje tussengas geven.

0

al bollend in 1e zetten lukt meestal niet, truc is om volledig te stoppen, of ff koppeling lossen en tussen gas te geven
                        1 naar 2 soms ook wat stroef in lage toeren, daarom wat hoger doortrekken in toeren en ff pauzeren in neutral en traag doortrekken in versnelling

0

[quote=”patrickvb” post=166592]Zal typische eigenschap zijn voor wagens uit die periode vrees ik.
                          [/quote]Dat klopt.

0

Zal typische eigenschap zijn voor wagens uit die periode vrees ik.
                            Mijn Spitfire had dit (ondanks een gereviseerde ‘boite’) ook. Van 2 naar 1 moest met enig fingerspitzengefühl worden geschakeld. Dubbel ontkoppelen kon ook helpen.
                            Syncro’s, lagers, … waren vervangen maar terugschakelen naar 1ste bleef gevoelige materie.

0

Ja, superforum is dit! Bedankt allemaal voor de uitleg. Zal dus wat oefenen worden als ik deze of een andere 914 zou kopen. De eigenaar zei ook dat het voor hem geen probleem meer was.

@StefX911
                              : idd leuk toeval om jou daar te zien. Nu ken ik er tenminste al 2 hier. Hoop binnenkort wel een paar uitstappen mee te doen en nog wat gezichten op de namen te kunnen plakken.

0

[quote=”deepee” post=166545]binnen de 15 min een degelijk antwoord op dit forum;
                                gebouwd, levend gehouden en aangevuld door vele enthousiaste *porsche liefhebbers
                                daar kan menig klantendienst van grote bedrijven een puntje aan zuigen :respect2:[/quote]
                                + een grote 1 :respekt: :drink:

0

Hey Pitchie,

leuk je eens gezien te hebben irl. spijtig dat ik wat weinig tijd had…
                                  Zelf nog niet met een 914 2.0 gereden, al wel met een 1.7 en dat schakelen moet je soms wat een wennen. Zelfde met een 915 bak van een elfje, de een schakelt ook wat beter dan de andere.

0
                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.