schokkerig + meer trillingen in stationair / lage toeren

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 schokkerig + meer trillingen in stationair / lage toeren

  • Maker
    Discussie

  • gdpsuz
    Deelnemer

      Hallo,

      1988 Carrera 3.2…

      Vandaag ermee gaan toeren, en ik vermoed dat er een probleem(pje?) is bijgekomen…

      In derde versnelling aan constante rpm wat schokkerig gedrag gevoeld (alsof je klein beetje brandstof tekort komt/ valse lucht carburator). Echter bij goed doorduwen geen probleem.

      Wordt erger wanneer je vanuit 2de wil optrekken (lage toeren), motor lijkt onevenwichtig in toeren te gaan, schokkerig gevoel…rijdt wel OK maar onderin is het gewoon niet soepel…ben goed thuis geraakt maar toen ie stationair stond te draaien vond ik dat hij wat aan het schudden was…

      zou het kunnen dat er een cilinder niet meer meewerkt en ik op 5/6de draai ?

      Wat is de eerste stap ? alle bougies eens vervangen ?
      Heb de wagen nog niet zo lang en heeft wel een tijdje stil gestaan bij de vorige eigenaar vermoed ik…
      De wagen start probleemloos, zelfs na een week stilstand.
      Oliedruk is ok, ik heb wel al 3liter olie bijgevuld (zie een andere thread) en nu pas staat het oliepeil een centimetertje boven de onderste markering 🙁
      dus daar ga ik ook nog een litertje bijvullen…

      iemand een idee waar ik het best begin te zoeken ?

    13 reacties aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
      • Heb ik ook gedaan destijds, kort na de aankoop. Delcokap, rotor , bougies en bougiekabels vervangen. Was een wereld van verschil daarna. Veel rustiger en gelijkmatiger loop :up:

          mos=oxidatie veroorzaakt door vocht

            nieuwe rotor/distributor en nieuwe bougiekabels laten steken en probleem opgelost…
            er zat (wat) vuil (roest kon je het niet noemen, leek wel meer op mosvorming) op sommige bougiekoppen…

              ik zou het aandurven, desnoods in één versnelling lager want op hogere toeren draait ie normaal toch ? heb je geen (gratis) bijstandsverzekering genomen bij je autoverzekering?

              … en verder moet je voorspellingen aan andere types overlaten:

                maar jullie zouden bij bovenstaande ‘klachten’ een 60 km trip naar de garagist aandurven ?
                of lijkt dit hier meer op ‘en binnenkort sta je volledig stil’ te gaan uitdraaien ?

                  Kun je zo kopen, dan bij je (volle) tank erin gooien. Rijden en cleanen tegelijk!

                  Ik ben niet zo technisch, maar weet wel dat je bij Porsche maar beter zo’n beetje alles er origineel in kunt steken waar het om techniek, mechanica en electronica gaat. Anders loop je al snel tegen vage klachten aan… die ook veroorzaakt kunnen worden doordat de wagen gewoon te lang stil heeft gestaan of te weinig kilometers maakt.

                    behalve olie bijvullen en een grondig buitenkant/binnenkant gekuist nog niks verder gechecked, nee… 😳

                    zijn er bepaalde specificaties die ik in acht moet nemen betreffende de bougiekabels ?
                    Ik heb nog van die ‘suppression wires’ legen (gele en rode) van mijn motorfiets…zou dat uitwisselbaar zijn ?

                    of heeft elk merk zo een beetje zijn specificaties qua dikte, … ?

                    en hoe reinig ik makkelijk de injectoren ? speciaal productje voor nodig ?

                      Al een injector reiniger geprobeerd? (misschien helpt het, kwaad kan het niet)

                      Olietemperatuur metertje: Draaiende warm gereden motor, op een vlakke ondergrond, in zijn vrij.

                      In het rood: half litertje erbij, en nog eens bovenstaande doen en kijken of ie al uit het rood komt.

                        een 3.2 heeft een motronic, geen k-jetronic (godzijdank)
                        ik gok op de Luchtmassameter, zoek iemand met een goeddraaiende 3.2 en wissel ze even…

                        als de temp wijzer na 40km nog niet tussen 20 voor en kwart voor staat (op een uurwerk) dan moet ge harder gas geven…

                          je motor probleem kan echt van alles zijn dus één voor één checken om een juiste diagnose te stellen.
                          er moet al meer dan één cylinder wegvallen om dit effect te krijgen, bovendien doet hij het wel goed in hoge toerentallen
                          heeft hij het ook als de motor koud start en je vertrekt?
                          zou om te beginnen al zeker eens kijken naar
                          – Bosch K-Jetronic Continuous Injection System (CIS)
                          – benzinedruk
                          – bougiekabels

                            dat had ik uit een vorige post al opgestoken, maar is me nog niet helemaal duidelijk bij mijn wagen hoe ik dat zeker kan bevestigen / echt kan zien (voelen blijft relatief ? ) (2de circuit open…).

                            Gisteren 40 km gereden. Uurtje gestopt. Terug 40 km gereden.
                            Wagen werd niet warmer dan het eerste markeerstreepje van de TEMP GAUGE (dus het 1/3de streepje…).

                            Oliepeil zoals gezegd klein centimetertje boven het onderste markeerpunt na die 40 km op de peilstok, met draaiende motor en vlakke ondergrond…oliemeter staat dan in ‘t rood –> frustrerend…
                            Soit, moet volgende week binnen in garage dus ik vermoed dat die kenners me wel het uitsluitende oordeel gaan bezorgen (of alles OK is met het oliepeil of niet…).

                            Dat van het ‘gebok’ onderin…bougies eens vervangen ?
                            zo ja, welke kopen jullie doorgaans ? NGK ?

                            Wim

                              En met draaiende motor. 💡

                                Opletten dat je niet teveel olie toevoegt. Je kunt het peil pas goed lezen als de wagen horizontaal staat en als alle olie een temp van 90°C heeft. Dus pas als het 2e circuit geopend is.

                              13 reacties aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.