Schudden bij vertrek in 1st versnelling

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 Schudden bij vertrek in 1st versnelling

  • Maker
    Discussie
  • Dag vrienden,

    Heeft iemand het volgend probleem al meegemaakt?

    Het gaat hier om een 3.2 Carrera 1985, 915 boite.

    Wanneer men in 1ste sportief wil vertrekken schud heel de motor door mekaar. Wanneer men rustig vertrekt, geen probleem. Bij het rijden kan men in alle toerentallen en vermogens schakelen zonder problemen.
    Na vervangen van koppelingplaat, drukgroep en lager is er geen verbetering. Vliegwiel vertoond geen blauwe vlekken en heeft geen slag. De ophanging is ook nagekeken.
    Bij verwijderen van de boite van de motor de primaire as nagekeken op slag/speling, maar weet niet goed wat het mag zijn en of er wel een meetwaarde voor is.
    Mijn vermoeden is ofwel is de lager van primaire as niet goed maar dan denk ik dat met lagerlawaai moet horen.
    Ofwel is de naaldlager in het vliegwiel het probleem.
    Welke techneut die dit fenomeen kent kan mij tips geven wat het zou kunnen zijn.

    Groeten Greg

10 reacties aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Wim

      Helaas niet want die afbeeldingen heb ik ook allemaal, maar zit daar achter wat je dus net niet ziet.

      Ik ben ook nog even verder in mijn geheugen geweest, en schokkerig wegrijden kan ook nog te maken hebben met speling op as waar hulpveer opzit.
      Verder ga ik er van uit dat de vork toen ze koppeling gedaan hebben gecontroleerd hebben of deze nog recht is, want anders drukt de koppelingsplaat niet valk ertegen en geeft ook schokken.

      Ik wil je niet bang maken, maar zijn de zaken wat voorkomt voor schokkerig gedrag, incluis de rubbers wat deepee schreef.

      Controleer eerst maar of buisje goed zit. 😉

      Dit is ook de reden dat we nu zoals je kunt lezen in een ander draadje over gegaan zijn naar terug enkel vliegwiel i.p.v dubbel massa, ik begon ook schokkerig weg te rijden, teken dat het om zeep is.
      Maar is bij jou niet van toepassing. 😉

      Even nog een vraagje, hoe zwaar trapt de koppeling.

        Wim,

        Ben je hier iets mee om mij een antwoord te geven.

        Attachments:
        • Naamloos.png
        Wim

          [quote=”Girtl” post=221848]
          Welke kabelgeleider bedoel je?
          [/quote]

          Je koppelingskabel komt bij de bak uit en wordt geleid door een zwarte buitenkabel wat op de bak vastzit aan een stalen pijpje wat weer geborgd zit, daar zie je de kabel uitkomen die naar de koppeling as gaat met hulpveer.
          Dit metalen buisje waar de kabel doorgaat moet precies uitgelijnd zitten t.o.v de as en hulpveer.
          Wanneer dit niet gedaan is kan de kabel niet soepel bewegen en zal schokkerig gaan als je de koppeling laat opkomen, dit resulteerde in niet gelijk matig oppakken koppeling.
          Zodra je naar 2 de versnelling gaat of hoger zal je dit symptoom niet meer bemerken omdat dan de auto en mechanisme in beweging is.
          Heb het zelfs al eens een keer meegemaakt dat het geleide buisje op zijn kop was gemonteerd 🙄
          Het lijkt simpel het mechanisme, maar als er wat verkeerd gemonteerd of afgesteld staat op eindpunt waar de schakelas in bak gaat geeft dit soms rare problemen bij schakelen.

          Ben al aan het googelen geweest of ik een afbeelding langs de onderkant kan posten waar het te zien is, maar nog niks gevonden om het te verduidelijken.

            Zijn uw schokdempers nog goed?
            Mijn GT3 had hetzelfde als wat jij beschijft met de oude dempers.
            De wielen begonnen te springen als ze doorslipte.

              ik weet ook niet wat Wim juist bedoelt maar met zijn expertise zit hij er meestal ook boenk op.
              uitsluiten kan je nooit. als het probleem zich enkel stelt in 1ste als je hevig vertrekt dan is de torsiekracht van blok+bak het grootst op het chassis, ook al is een flat-six blok op zich een rustig blok zonder veel trillingen.
              wat ik bedoel zie je goed op bijgaand filmpje. bij midengined boxsters en caymans zit de uitlaat vastgeschroefd aan de versnellingsbak

                Wanneer men in 1ste sportief wil vertrekken schud heel de motor door mekaar

                Dan ga ik toch ook met de gedachtegang van deepee mee

                  Deepee,

                  Kan ik de versnellingsbak dan uitsluiten? Is er niet teveel speling op de primaire as in het vliegwiel doordat de naaldlager versleten is?

                    Wim,

                    Welke kabelgeleider bedoel je?
                    Ophangingrubbers zijn nagekeken en lijkt erop dat deze in orde is. Ook zou het in elke versnelling moeten schudden of vergis ik mij?

                    Wim

                      Hebben ze de kabelgeleider van de koppeling terug goed gemonteerd. 💡

                      Als die goed zit gemonteerd zal de hint van deepee ook in de goede richting zitten, maar als je die vervangt neem dan die van de bak ook mee.

                        m’n eerste gedacht was de koppelingsplaat die hapt ipv slipt omdat ze te warm geweest is, maar als je zegt dat die vernieuwd is denk ik vervolgens aan slijtage van de engine mounts ?

                      10 reacties aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.