Schudden bij vertrek in 1st versnelling

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 Schudden bij vertrek in 1st versnelling

  • Maker
    Discussie
  • Dag vrienden,

    Heeft iemand het volgend probleem al meegemaakt?

    Het gaat hier om een 3.2 Carrera 1985, 915 boite.

    Wanneer men in 1ste sportief wil vertrekken schud heel de motor door mekaar. Wanneer men rustig vertrekt, geen probleem. Bij het rijden kan men in alle toerentallen en vermogens schakelen zonder problemen.
    Na vervangen van koppelingplaat, drukgroep en lager is er geen verbetering. Vliegwiel vertoond geen blauwe vlekken en heeft geen slag. De ophanging is ook nagekeken.
    Bij verwijderen van de boite van de motor de primaire as nagekeken op slag/speling, maar weet niet goed wat het mag zijn en of er wel een meetwaarde voor is.
    Mijn vermoeden is ofwel is de lager van primaire as niet goed maar dan denk ik dat met lagerlawaai moet horen.
    Ofwel is de naaldlager in het vliegwiel het probleem.
    Welke techneut die dit fenomeen kent kan mij tips geven wat het zou kunnen zijn.

    Groeten Greg

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Wim

      [quote=”Girtl” post=230960]Ja Wim, ik doe alles zelf. In het najaar waarschijnlijk aan mijn motor en versnellingbak beginnen. Ben alleen nog op zoek naar de beste boeken hiervoor.[/quote]

      Ik weet niet of je een goede sleutelaar bent, of beginnend.

      Maar ik zal je een goede tip geven als je alles zelf doet.

      Zorg dat je een groot afleg blad hebt, en alles wat je los schroeft in volgorde achter elkaar legt, bij monteren begin je in de ander volgorde, zo kun je niks vergeten.
      En maak een foto of meerdere voor je begint aan iets, dat zie je later hoe het zat, en kun je net als bij de koppeling even terug kijken hoe het zat.

      J

        :happy:

        Lol, we zijn nochtans even oud, Girl t… :mrgreen:

        Sorry man, buiten een flauwe grap kan ik niks bijdragen.
        Ik ken niks van versnellingsbakken. #checkbookmechanic…

        Demonteren lukt nog, dan houdt het op.

          Seg G-spot.

          Ik denk dat ik al meer heb gereden dan dat jij boterhammekes hebt gegeten. lol

            Ja Wim, ik doe alles zelf. In het najaar waarschijnlijk aan mijn motor en versnellingbak beginnen. Ben alleen nog op zoek naar de beste boeken hiervoor.

            J

              We zoeken hier wel allemaal naar een technisch probleem..

              Misschien ligt het aan’t manneke…
              Hoe lang hebt ge uw rijbewijs al?
              (toen ik leerde rijden, schokte dat ook wel eens…)

              :mrgreen: :happy: :happydance:

              :engeltje:

              Wim

                En had je het spul zelf allemaal vervangen, of is dit door een garage gedaan. ❓

                  Soms zit het mee … :driver:

                    Heren,

                    Alvast bedankt voor al jullie reacties maar heb het probleem gevonden.
                    De koppelingskabel lag over het asje uitwendig op de versnellingsbak ipv onderdoor, waardoor er spanning op de kabel zat en resulteert dat de kabel niet snel genoeg terug kon komen.

                    MVG
                    Greg

                    Wim

                      Helaas niet want die afbeeldingen heb ik ook allemaal, maar zit daar achter wat je dus net niet ziet.

                      Ik ben ook nog even verder in mijn geheugen geweest, en schokkerig wegrijden kan ook nog te maken hebben met speling op as waar hulpveer opzit.
                      Verder ga ik er van uit dat de vork toen ze koppeling gedaan hebben gecontroleerd hebben of deze nog recht is, want anders drukt de koppelingsplaat niet valk ertegen en geeft ook schokken.

                      Ik wil je niet bang maken, maar zijn de zaken wat voorkomt voor schokkerig gedrag, incluis de rubbers wat deepee schreef.

                      Controleer eerst maar of buisje goed zit. 😉

                      Dit is ook de reden dat we nu zoals je kunt lezen in een ander draadje over gegaan zijn naar terug enkel vliegwiel i.p.v dubbel massa, ik begon ook schokkerig weg te rijden, teken dat het om zeep is.
                      Maar is bij jou niet van toepassing. 😉

                      Even nog een vraagje, hoe zwaar trapt de koppeling.

                        Wim,

                        Ben je hier iets mee om mij een antwoord te geven.

                        Attachments:
                        • Naamloos.png
                        Wim

                          [quote=”Girtl” post=221848]
                          Welke kabelgeleider bedoel je?
                          [/quote]

                          Je koppelingskabel komt bij de bak uit en wordt geleid door een zwarte buitenkabel wat op de bak vastzit aan een stalen pijpje wat weer geborgd zit, daar zie je de kabel uitkomen die naar de koppeling as gaat met hulpveer.
                          Dit metalen buisje waar de kabel doorgaat moet precies uitgelijnd zitten t.o.v de as en hulpveer.
                          Wanneer dit niet gedaan is kan de kabel niet soepel bewegen en zal schokkerig gaan als je de koppeling laat opkomen, dit resulteerde in niet gelijk matig oppakken koppeling.
                          Zodra je naar 2 de versnelling gaat of hoger zal je dit symptoom niet meer bemerken omdat dan de auto en mechanisme in beweging is.
                          Heb het zelfs al eens een keer meegemaakt dat het geleide buisje op zijn kop was gemonteerd 🙄
                          Het lijkt simpel het mechanisme, maar als er wat verkeerd gemonteerd of afgesteld staat op eindpunt waar de schakelas in bak gaat geeft dit soms rare problemen bij schakelen.

                          Ben al aan het googelen geweest of ik een afbeelding langs de onderkant kan posten waar het te zien is, maar nog niks gevonden om het te verduidelijken.

                            Zijn uw schokdempers nog goed?
                            Mijn GT3 had hetzelfde als wat jij beschijft met de oude dempers.
                            De wielen begonnen te springen als ze doorslipte.

                              ik weet ook niet wat Wim juist bedoelt maar met zijn expertise zit hij er meestal ook boenk op.
                              uitsluiten kan je nooit. als het probleem zich enkel stelt in 1ste als je hevig vertrekt dan is de torsiekracht van blok+bak het grootst op het chassis, ook al is een flat-six blok op zich een rustig blok zonder veel trillingen.
                              wat ik bedoel zie je goed op bijgaand filmpje. bij midengined boxsters en caymans zit de uitlaat vastgeschroefd aan de versnellingsbak

                                Wanneer men in 1ste sportief wil vertrekken schud heel de motor door mekaar

                                Dan ga ik toch ook met de gedachtegang van deepee mee

                                  Deepee,

                                  Kan ik de versnellingsbak dan uitsluiten? Is er niet teveel speling op de primaire as in het vliegwiel doordat de naaldlager versleten is?

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.