Servopomp Stuk?

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 944 Servopomp Stuk?

• Dit onderwerp bevat 20 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren geleden door Gert.
  • Maker
    Discussie
  • Ik vermoed dat ik een probleem heb met de servopomp van de 944.
    Van zodra ik het stuur probeer te verdraaien klinkt er een sterk zoemend geluid.
    Ik kan niet echt zeggen of de servo in het geheel niet werkt maar ik vermoed dat het niet meer fameus is. Hoe kan ik zeker zijn dat het dat is?
    Olie is er nog in het bakje maar wellicht te weinig. Ik geloof dat er ergens een lek is. Er stonden in ieder geval veel luchtbelltejes op toen ik dit weekend er eens naar keek na het lawaai.

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
    • Eindelijk. Vandaag oliewissel gedaan, met inbegrip van de oliefilter.
      Tevens de olie van de servo bijgevuld.
      Eerst heb ik wel de rubberen leidingen aan het oliebakje wat vaster gezet. Het is duidelijk dat er langs daar olie lekt.
      Daarna wat bijgevuld en getest. En nu weet ik het niet meer. 😳 Je hoort het wel wanneer je aan het stuur draait maar ik vermoed dat dit normaal is bij zo’n oude auto?! Ik kan me niet meer herinneren of het vroeger ook zo was of dat er helemaal geen geluid meer was.
      Je hoort in ieder geval de servopomp werken. Volgens mij is het niet de riem, alhoewel ik die wel zoek te vervangen op termijn. De binnenkant is wat gekrakeerd.
      Spoelen van het systeem heb ik dus nog niet laten doen omdat ik eerst zeker wil zijn dat de pomp goed is en de leidingen niet vervangen dienen te worden.
      Wordt vervolgd…….ooit.

Zouden alvast wat servo olie bijvullen en kijken of en waar er eventueel lek is vast te stellen: kost niet veel !

Ook even riemspanning van servopomp nagaan: kost ook niet veel !

Gefixt op tijd van 5 minuten, zonder hefbrug. Grote chaos bij jouw daar, wij blijven benieuwd.

😳 😳 het enige wat ik gedaan heb aan de 944, is hem aan de druppellader hangen. 😳
          Excuses genoeg voor handen, gaande van geen plaats in de garage door rommel van een aannemer tengevolge van een juridische kwestie, tot het niet tijdig kunnen bemachtigen van een nieuwe oliefilter. (Ligt blijkbaar niet zomaar op stock bij Auto 5 😯 )
          Ik had gewoon er moeten voor zorgen dat ik mijn gerief voor Kerst in bezit had en wat vroeger naar het containerpark moeten rijden. 😳
          Ben nog aan het nadenken of ik een minihefbrug (poetsbrug) zou aanschaffen.
          Ik heb wel een “smeerput” in de andere garage maar daar kan de auto niet blijven staan want dan krijg ik de poort niet dicht of ik kan de put niet in….:)

[quote=”Harley G” post=260460]Helaas nog geen tijd gemaakt/gehad.
            Andere prioriteiten en ik wil hier niet halsoverkop aan beginnen. Ken mezelf ondertussen. De gouden raad van Paul in gedachte, ga ik voor goed werk….
            Iets voor tussen Kerst en Nieuw.[/quote]

Zowel kerstdag als nieuwjaar voorbij, al iets ondernomen? Graag verslag.

:up: :up: :up:

Helaas nog geen tijd gemaakt/gehad.
                Andere prioriteiten en ik wil hier niet halsoverkop aan beginnen. Ken mezelf ondertussen. De gouden raad van Paul in gedachte, ga ik voor goed werk….
                Iets voor tussen Kerst en Nieuw.

Al tijd genomen voor uw stuurbekrachtiging HARLEY ? ❓

ATF Dexron II-D is perfekt

Ha die DIY Gert ,

Gouden tip : als je olie gaat bijvullen in je servo stuursysteem , moet je dit enkel doen bij draaiende motor en wielen in rechtdoor positie of middenstand.
                      Wanneer het reservoir vol is , enkele malen een volledige stuur -uitslag volledig naar rechts en links met open reservoir . Zo haal je de luchtbellen uit het systeem .

Maar om hoge kosten in de toekomst te voorkomen is het geen slecht idee om het volledige stuursysteem te laten spoelen: de meeste garages hebben dit pomp systeem om te spoelen
                      Vuile rest- deeltjes tgv oude servo olie geven meer kans op beschadigingen van servo pomp of kunnen rubber/silicoon afdichtingen van het stuurhuis aantasten. kostprijs voor spoelen is +/- 70 -à 100€.

Prijzen nieuwe onderdelen stuurhuis +/- 850€ servopomp +/- 490€
                      Een stuurhuis kan je laten reviseren ,een servopomp wordt minder snel hersteld

Uit beroepservaring weet ik dat er veel gespoeld wordt na herstelling van het stuursysteem , maar zeer weinig spoelen preventief

Ik ben redelijk zeker dat het aan de servo ligt. Er is ergens een lekje, voor zover ik weet en het gezoem begint van zodra je het stuur nog maar een klein tikje verdraait.
                        Mag ik gewone servo olie van de auto 5 nemen of moet dat iets speciaals zijn?
                        Ik heb hier via een topic van 7 jaar geleden ook een link naar ATF Dexron II-D gevonden. Zit er veel verschil op?

Gezoem van u pomp kan duiden op valse lucht in u servopomp, ik zou eerst wel eens goed kijken en horen of het gezoem wel degelijk van u pomp komt en niet van een of andere riem lager … :salut:

Wim

[quote=”Drip” post=259551]Wim is voor auot’s wat Hot Matijke voor iets anders is, een begrip :up:[/quote]

Maar wat heeft dat nu weer te maken met een servopomp, volgens mij is uwe hersenpan compleet in de war met andere pompen. :mrgreen:

Wim

Ik had al een vermoeden, hahahaha
                              Vandaar dat ik kapellen schreef. 😆

Als ze bij ons in het kapelleke geweest zijn, is dat ongeveer zoiets als van de grond gaan in België :mrgreen:

@Wim: tik Hot Marijke in goegel transleet, zet de settings van vlaams naar NL, en je krijgt Kim Holland als resultaat :mrgreen:

PS mijn quotum lullen en zeveren is opgebruikt voor vandaag
                                PS2 Kim is ook liefhebber van oud engels antiek, voor jullie gaan insinueren hoe ik haar ken .. :loser: s

Wim

:think: iets met kapellen en Belgie.

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.