Home › Forum › Porscheforum Technisch › Luchtgekoelde Porsches › 911 › sierlijst achterruit bij montage ruit is een deel eruit gekomen
- Dit onderwerp bevat 17 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 11 maanden geleden door
koen.
-
MakerDiscussie
-
22 mei 2017 om 00:33
Hallo allemaal,
ben begonnen met de montage van mijn 911 SC Targa. We hebben dit weekend de voorruit en achterruit er opnieuw ingestoken, maar bij de achterruit is net op het einde, een klein stuk van de sierlijst eruit gekomen (van targabeugel een 40-tal cm. Is er een manier om de sierlijst erin te krijgen, zonder dat ik de ruit er weer helemaal moet uithalen? Hebben er 4 uur aan bezig geweest, dus ik hoop dat dit kan…. 😯
Gr
Koen
-
MakerDiscussie
-
Je was juist Koen, Wim is enkele weken geleden overleden.
ok weer verkeerd van mee, de manier waarop je zei ‘is niet meer’, had ik blijkbaar verkeerd begrepen… id idd jammer dat hij niet meer hier op het forum is, zullen zijn expertise missen…
Gr
Koen
dat wist ik echt niet….:(((( Hoe is dat zo snel kunnen gaan…:( Sterkte voor zijn familie en vrienden alvast…
Koen
Dag Wim,
ik ben net bezig een nieuwe zaak aan het opstarten , dus ben idd heel lang niet meer online geweest… vroeger kreeg ik een mailtje dat er op mijn topic een reactie gekomen was, maar dit gebeurt niet meer… vandaar dat ik hier even niet meer kwam… Is dit veranderd?
Nu om terug te komen op het topic: de lijst bestaat uit 2 delen, 1 deel was deels eruit gesprongen… Ik heb deze er helemaal uitgenomen, en met een dremel slijpschijfje deze in de bocht in 2 gezaagd (wel zorgen sat je een mooie snede hebt: dan met veel zeep kan je deze lijst er met 2 mensen inschuiven: 1 persoon met een grote schroevendraaier vooropenen (opentrekken van de rubber), en zo beetje bij beetje inschuiven…. is prima gelukt, en als ze mooi tegen elkaar aansluiten, zie je echt niet dat deze uit 2 delen bestaat… ziet er voor mij prima uit…
Maar ben ik een loser, denk het niet…
Eerst kijken of lijst niet krom of verwrongen is, want bij ruit uithalen wordt er meestal wat getrokken aan de lijsten met als resultaat krom.
deze eerst dan op de ruit on vorm brengen zodat deze mooi meeloopt met rondingen.Dan rubber rond de ruit doen, en daarna de lijst erin drukken.
Lang dubbel trekkoord in de rubber geleiden en daarna de rubber inwrijven met bandenvet.Ruit op zijn plaats zetten en zorgen dat de rubber boven in beugel er al over gedrukt zit.
Een man achter de ruit zetten en die tegendruk laten geven naar targa beugel toe, en een stand-by laten staan tot het moment dat je de hoeken onder beugel passeert om die op het goede moment wat druk te laten geven aan de hoek van glas.
Je begint dus vanuit het midden achterkant ruit te trekken naar de zijkanten ruit, en zodra je een hoek gepasseerd hebt gelijk de andere hoek doen.
Daarna is het doortrekken koord naar boven en zit op zijn plaats.Lijkt moeilijk, maar is op 15 minuten gebeurd.
En niet met haken o.i.d gaan werken, want als je uitschiet heb ja lakbeschadiging, of je trekt de rubber op verschillende plaatsen kapot.Spanbanden is ook niet zonder risico, teveel spanning en ruit knapt.
Mijn ruit moet er nog in de wagen word 1 van de dagen gespoten dus ik kan nog niemand zeggen hoe het moet . Dus alle tips nog steeds welkom van die spanbanden staat een filmpje op you tube.
[quote=”G-man” post=255277]Je laatste bericht is al wel bijna drie weken geleden[/quote]
Ondertussen al ruim 3 maand niet meer online geweest.
En zoals ik al eerder schreef, meeste komen hier voor eigen gewin en dan, dooeeeiiiiiiiii.Oplossing delen of bedankje is al teveel gevraagd.
Dus in mijn ogen :loser: ‘sPeter,
Is het gelukt met je achterruit??
Ik heb ook veel zweet en tranen gelaten .
Maar uiteindelijk toch een ” makkelijke”manier gevonden.
Met een spanband welke bevestigd wordt,aan weerszijden in de garagevloer,de achterruit mooi op zijn plaats gezet.
dan met een crochethaak de rubber aan de binnenzijde over de metalen lip getrokken.
En perfekt gelukt.
Veel succes
RichardDat is niet simpel
Wij hebben ook zo getoekt om de mijne erin te krijgen
Ik had de mijne er eerst ingezet om dan de sierlijst er in te duwen
Niks, nul nada zero :bounce:
Alles er volledig terug uit
Om dan eerst de sierlijst in de rubber te duwen en dan terug opnieuw te beginnen
Maar ik weet het niet meer hoe we da gedaan hebbenHeeft er iemand de juiste volgorde om de achterruit van een targa er in te zetten.
Binnen enkele weken is het onze toer om die ruit er terug in te zetten.
En na al wat ik lees valt dit niet mee precies .Dit kan normaal niet, dus heb er ook niet op gereageerd.
De spanning is normaal op de rubber zo hoog dat je het T profiel onder op de strip niet in de rubber gaat, dus druk zal er eerst af moeten.
Natuurlijk zijn er manieren om die erin te krijgen, hebben wij ook al gezien, dus ben benieuwd naar Koen zijn manier van doen.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.