Slippertje met de 993

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 993 Slippertje met de 993

  • Maker
    Discussie
  • Daarnet ervaren hoe verraderlijk de 993 kan zijn op natte baan. Nam een afrit aan behoorlijke snelheid en de auto voor mij besliste halfweg de bocht dat hij te rap reed en begon te remmen waardoor ik ook in de remmen moest en ONMIDDELLIJK draaide mijn 993 volledig (360graden) rond en kwam ik stil te staan op 5cm van een verlichtingspaal!!!
    Om tegen te sturen als hij begon te slippen had ik zelf geen tijd want alles gebeurde in een fractie van een seconde, gelukkig zonder deuken of krassen in mijn 993. Wel behoorlijke hartslag achteraf 😯 😯 😯 .

    Conclusie: bij droog weer plakt hij aan de weg maar bij regen???

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
    • indeed, er zijn vermoedelijk wel enkele aanbieders. Maar, er waren op die dag enkele meer geroutineerde drifters aanwezig (met hun eigen wagens, bijna steeds E30 M3’s), en die vonden de plaats waar wij het gedaan hebben uiteindelijk het leukst omdat de ruimte waarop het dient te gebeuren zo enorm groot is (we hebben via Google earth eens gekeken 😆 en de betonnen cirkel waarop het gebeurt is zowat 300 meter doorsnee!), zodat je onmogelijk iets kan raken als je van het parcours af gaat. Volgens hen waren andere organisaties vaak zeer ontgoochelend op dat vlak, omdat je gewoon schrik had om iets te raken of in sommige gevallen blijkbaar zelfs in een gracht 😯 te kunnen belanden mocht je iets te enthousiast rond gaan spinnen… Dus driftschool blijkt volgens hen zeker een van de leukere te zijn, blijkbaar…

        Kan je ook op Zodler via Eran 💡

          het was in één woord FANTASTISCH!! 😀

          voor info http://www.driftsport.nl . Ik heb de formule ‘volledige dag, met wagen van hen’ genomen. Tja, het kost misschien wel wat meer, but what the hell. Het zijn allemaal oudere 3-reeksen, die naar het schijnt prima driftbakken zijn (grote stuuruitslag dus grotere drifthoek mogelijk, plus achterwielaandrijving uiteraard!). Je krijgt eerst wat obligaat geleuter in groep, waar je echt niet zo veel aan hebt, maar dan begint de fun. In de voormiddag mag je proberen in een drift te geraken op een grote cirkel, in de namiddag na de lunch wordt er een groot slalomparcours uitgestippeld op een heel groot terrein. Zeeeeer leuk… De baan wordt continu nat gehouden, en er zijn voldoende begeleiders om advies te geven indien nodig.

          Ik heb het samen met mijn schoonbroer gedaan, zodat we de wagen tussen ons beide konden verdelen, want je deelt een wagen met twee! In de buurt een leuk hotelletje gedaan de nacht voordien, zodat we een beetje fris aan de dag konden beginnen…

          Het komt veeeel goedkoper uit als je met je eigen wagen gaat (wat huurprijs betreft… slijtage aan je banden uiteraard niet meergerekend! 🙄 ), maar mijn 525d, die meer dan koppel zat heeft om hem in een slip te krijgen, heeft echter een automaat, en zelfs in handmatige bediening schakelt hij toch nog steeds naar een versnelling hoger van zodra de rode zone (bij een diesel dus heel snel) aankomt… 🙁 mrgreen:

          Anoniem

            [quote=”porschky”:3ruwcqhr]het is inderdaad verbazend, als je zo iets overkomt op straat, hoe eindeloos lang dat lijkt te duren, alsof het in slowmotion gebeurt! En hoe snel je dat vreemde gevoel in je maag krijgt! 😯

            En zeggen dat ik enige tijd geleden een dag driftcursus in Nederland gevolgd heb, en dat je er dan niet genoeg van kunt krijgen!! 🙄 [/quote]

            Waar heb je die cursus gevolgd?
            Lijkt me wel leuk. Met eigen auto of wrakje van daar?

              Af en toe de limieten van het machientje opzoeken als de omstandigheden het toelaten.

              Zoiets blijft dan hopelijk hangen tot er zich precaire (nood) situaties voordoen.

              😉 😈 😉

                het is inderdaad verbazend, als je zo iets overkomt op straat, hoe eindeloos lang dat lijkt te duren, alsof het in slowmotion gebeurt! En hoe snel je dat vreemde gevoel in je maag krijgt! 😯

                En zeggen dat ik enige tijd geleden een dag driftcursus in Nederland gevolgd heb, en dat je er dan niet genoeg van kunt krijgen!! 🙄

                  Daarmee dat ik veel respect heb voor die die met een 911 rally rijden, moet niet makkelijk zijn 8)

                    Niets zo leuk als een slippertje … met een 993.

                    😀 twisted: 😀

                    Wij zouden daar speciaal versleten banden voor leggen, liefst niet op drukke wegen natuurlijk!!!

                      Zal in het vervolg als het regent wel mijn Cayenne nemen, nog nooit verrast geweest met deze op nat wegdek( voorlopig toch 😀 D D ).
                      In ieder geval bedankt voor de tips hé, zal er aan denken volgende week op Zolder. 8) 8) 8)

                        Ja Setakira, dat herinner ik mij ook nog ZEER goed!!! 😯
                        Ik vergeet u blik, mijn verwondering “Alle, wat doet em nu??” en u zien rondtollen in mijn spiegel nooit meer 😆
                        Gelukkig kunnen we er achteraf goed om lachen, EN hebben we weer eens iets geleerd 😉

                          Ook paar jaar geleden voorgehad op Zolder.

                          Geremd in de kanaalbocht en ik draaide langs SidewindR 2x om de as. Ik herinner mij het tafereel nog goed: Ik keek door mij voorruit (sturen hielp niet meer) en SideWindR keek mij recht aan door zijn zijruitje 😯

                          993S zei toen: Was enorm spectaculair om te zien maar 911 regel is: traag bocht in, snel bocht uit…

                          Gaat beter sindsdien 😉

                            tja, met het gewicht van die motorblok zo ver naar achteren blijft, nat of droog, brutaal van het gas afgaan steeds een riskante bezigheid… Het is bij zulke momenten dat ik steeds weer kon ervaren hoe veel neutraler mijn Boxster reageerde: die schoof over de 4 wielen weg als het te snel ging (op circuit), terwijl mijn 911’s inderdaad lichter werden in de neus bij snelle acceleraties (wat op de Nordschleiffe ook heel vies kon aanvoelen! 😯 ), en sneller met de kont naar buiten wilden bij deceleraties… Allemaal best leuk op circuit… als men de plaats heeft! Maar met vangrails, verlichtingspalen, gepakeerde auto’s, voetbalsupporters op zebrapaden en dergelijke, komen dergelijke fratsen op de baan ons soms heel snel heel duur te staan. Als je dan de herstellingsfactuur krijgt, kan je nog eens rondtollen! 🙄

                              Heb t trouwens ook gehad in Duitsland. Reed slechts 50 maar was erg nat en deed een haarspeldbochtje… Kon em maar net houden. 😯

                              Wim

                                Gelukkig goed afgelopen, en kan me voorstellen dat je even met de bibbers zat.

                                  In elk geval veel geluk gehad en in ieder geval weer een ervaring rijker.

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.