slippery when wet and i don’t like it…

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen slippery when wet and i don’t like it…

• Maker
    Discussie
  • Heren, heb een vraagje…

eerst het relaas: enkele jaren geleden heeft een onverlaat mijn 320cd in de fik gestoken 👿 . had twee setjes velgen(winter/zomer en beiden weinig km) na navraag of het nadelig is voor de banden om deze te bewaren, en positief antwoord van mn garagist heb ik deze bijgehouden.
    rijd nu al een tijdje opnieuw met een 320cd en heb de winterset vervangen door de zomerset… voel me nu fast and furious: achter 255 op 18″ en heb niets van grip: dotje gas en dsc in overdrive, rond punt en gaan met het kontje, echt niet fijn om elke bocht het hart vast te houden en zeker te zijn dat er genoeg ruimte is voor correctie.
    concreet: weten jullie of dit is door de ouderdom of zou het aan de ophanging kunnen liggen, bij de vorige cd had ik hier totaal geen last van. hij moet binnenkort binnen voor onderhoud en zou me btje willen voorbereiden.

dank bij voorbaat.

Attachments:
    • IMG00497.jpg
6 reacties aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
    • [quote=”patrickvb” post=99399]Bandendruk is correct?
      Indien te hard geblazen, niet bevorderlijk voor de wegligging.[/quote]
      thanks, zou zomaar eens kunnen, ook dit bekijk ik straks :respect2:

Bandendruk is correct?
        Indien te hard geblazen, niet bevorderlijk voor de wegligging.

banden lagen gemonteer en op elkaar in mijn magazijn, niet volledig donker maar toch redelijk.

Zelfs als ze niet worden gebruikt, kunnen banden verslijten.
            Tenzij ze gemonteerd en opgeblazen zijn, mogen banden nooit gedurende lange tijd in stapels worden bewaard.

De opbergplaats moet koel, droog en bij voorkeur donker zijn.
            Uit de buurt van chemicaliën, oplosmiddelen die de aard van het rubber kunnen veranderen

Heb je alleen maar de banden (zonder velgen) dan zet je deze best rechtop.
            Doch meestal zul je wel banden en velgen te bewaren hebben, het beste is dan
            om deze horizontaal te bewaren door ze op elkaar te stapelen.
            Banden die lange tijd niet gebruikt worden kunnen van samestelling wijzigen en verharden.

Hetzelfde voor winterbanden, zelfs met nog een mooi profiel is het beste er na 4 à 5 jaar vanaf en dit heeft meestal te maken met de rubber wijziging waardoor dit harder wordt en niet meer het gewenste effect geeft waarvoor het bedoeld is. Met winterbanden heb ik dit zelf al mogen ondervinden.

Vermoedelijk is dat ook de reden waarom je hogervermeld effect krijgt.

[quote=”cabrio wim” post=99392]Hoe lang heb je de bandenset al, en welke dot code staat erop vermeld.
              Dot code is het jaar en maand van productie, dus kan best zijn dat rubber te oud is. (lees > hard geworden)[/quote]
              bandjes zullen 4 jaar zijn, kijk vanavond eens naar de dot en laat het je weten: thanks voor de snelle reactie :respekt: maar de dot zal zo snel niet komen 😆 ben nie zo ne rappe 😀

en vrees idd dat ze hard zijn, kan er iets aan gedaan worden?
              weken in een thinnerbadje :mrgreen: :mrgreen: :happy: :happy:

Wim

Hoe lang heb je de bandenset al, en welke dot code staat erop vermeld.
                Dot code is het jaar en maand van productie, dus kan best zijn dat rubber te oud is. (lees > hard geworden)

6 reacties aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.