slotbouten

  • Maker
    Discussie
  • Wie kan mij hieruit redden….
    Wat vooraf ging….
    In de winter wou ik m’n remmen eens nakijken…dus moest ik de wielen er af halen.
    De bouten zaten muurvast, maar met een lange buis op de sleutel toch losgekregen, behalve één slotmoer…
    De 993 heeft dus 18 duim turbo velgen voorzien van originele Porsche slotbouten
    Bij het lostrekken van de laatste slotbout begaf de sleutel het en brak in stukken.
    Omdat de auto al uitgeschreven was dacht ik:”ik laat dit volgend jaar wel oplossen”….tot zover de historie…
    Vandaag dus terug naar de keuring, alles ok en ik ging een nieuw setje slotbouten halen bij het OPC Antwerpen.
    Ze zouden dat wiel daar wel effe loszetten en dan kon ik het nieuwe setje met nieuwe sleutel erop zetten.
    De brave man haalde zijn setje slotboutsleutels en een lange buis….ik zag het al gebeuren…had nochtans gezegd dat ik de sleutel zo ook naar de vernieling had gebracht….en ja ook zijn sleutel brak in stukken…
    Dat wordt uitboren, en een nieuwe bout en een nieuw wiel zegt ie….en we weten niet hoelang dit kan duren…
    Ok” geef dat nieuwe setje dan maar mee, en ik laat het wel weten”…
    Ik denk, ik ga naar mijn bandenboer…daar zullen ze dat wel meer meegemaakt hebben zeker…
    Ze hadden daar zo van die sleutels met linkse draad (die bijten zich vast in de afgebroken moer) maar niks gekort ….ook dat ging niet
    De sleutel draaide het alu van de moer gewoon over.

    Thuisgekomen ben ik dan zelf er maar aan begonnen….gaatjes boren in de moer en met een beiteltje voorzichtig open kappen.
    Maar de moer lost niet…de moer is wel in stukken maar blijft op de draad hangen want zit gevangen in de conus van het wiel.
    Je kan er ook niks opslaan om te draaien want de conus van het wiel vernauwd al op die plaats.
    Zal ik dan toch het wiel moeten opofferen????

9 reacties aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
    • als de schijven aan beide kanten nog mooi recht en vlak zijn, dan zou ik ze nog laten zitten.

        Het wiel is eraf….zoals Deepee het aangaf.
        Toch is de bout een beetje geraakt….ga morgen een snijkussen halen en de bout terug wat opfrissen.
        Wanneer de draad teveel beschadigingen vertoont moet die eruit.
        Op de trommel van de remschijf staat de minimumdikte 22 mm…ik meet nu 23.6 mm…ik denk dat de schijf dan nog wel effe meekan.
        Als de boel dan toch open moet voor de bout, zou ik de schijf dan ineens vervangen, of denk je dat die nog enkele jaren meekan?

          Welke klootmans zet nu ook die bouten zo vast :what: :what: ….zeker met zo’n hamermachine gedaan :bounce: :bounce: ….moet ik toch eens aan Rudi vragen :think:

            wel opletten dat je met de klokboor je schroefdraad niet verkloot. daarom zeker de tandjes die naar binnen wijzen uitschakelen.

            en finaal kan je met een fijne houtbijtel 2-3 mm (HSS staal) de restanten van de aluminium moer nog te lijf gaan zonder je velggat te beschadigen.
            na veel geduld en een kromme zere rug ga je je slag toch kunnen thuishalen :up:
            in dit geval heb je geluk dat het om een ALU moer gaat en niet om een stalen bout zoals bij de latere modellen !!!

              Of alles laten weken in Wally’s brew. (50%ATF / 50%Aceton) Op het rennlist 928 forum zweren ze daarbij om dingen los te krijgen.

                Dag Deepee,

                Dat was inderdaad mijn laatste gedacht…ik had al geprobeert met zo’n klokzaagje, maar was duidelijk niet voor metaal bedoelt…ga er morgen direct één halen zie…
                Bedankt voor het meedenken…
                Ik laat zeker weten hoe het afloopt

                  ik zou nog zo snel niet opgeven en m’n velg opofferen !!
                  met een schuifmaat de buitenkant van de schroefdraad op je wielnaaf opmeten.
                  een klokboor aanschaffen met exact dezelfde binnendiameter en daarvan de tandjes die naar binnen wijzen weghalen of recht zetten
                  de centerboor van de klokboor weghalen en dan daarmee de restanten van de ALU moer voorzichtig en beetje bij beetje wegfrezen.

                  zo één klokboortje voor metaal (14, 15, 16 mm??) kost je alleszins minder dan een 2dehands velg en hermonteren van de band

                  klok.jpg

                    beste eerst en flinke tik met de hamer geven vooraleer iets los zet :first: ook blijven kloppen als je hem wil los zetten :drink:

                    heb je mms een foto is makkelijker om te volgen ? :popcorn:

                      vrees er voor :bounce:

                    9 reacties aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.