Smog, snelheid en de wet.!!!

Home Forum Zeverhoekje Smog, snelheid en de wet.!!!

• Maker
    Discussie

• Wim

Mocht gisteren weer even een dagje op en neer naar Maastricht, zitten we op de expresweg naar Antwerpen en branden vanaf afslag Melsele, ring Antwerpen en de E313 tot knooppunt Lummen de matrixborden boven de weg met SMOG 90, schiet lekker op dan. Pas vanaf de E314 kan het gas er weer op, tot 120 km/h. 😉
      Heb me daar maar een beetje aan gehouden, en gelukkig, want op de E313 stonden veel auto’s lang de kant van de weg die door de politie eraf gehaald waren met motoren, zo ook een zwarte Porsche 996 cabrio die mij nog met hoge snelheid passeerde, hopelijk niet iemand van hier.
      Ook staan er lang dat gehele traject borden met SMOG 90, maar dit zijn vaste borden met tekst, dus die kun je niet even uitzetten of weghalen. Volgens het laatste bericht deze morgen op Donna zal vandaag de smog weer een deel verdwenen zijn.
      Maar nu komt mijn vraag waar ik gisteren tijdens de rit aan zat te denken.
      Als nu vandaag de matrixborden niet meet branden met SMOG 90, maar de borden staan dan nog wel langs de kant van de weg, mag je in mijn ogen volgens de wet ook maar 90, want het zijn gebodsborden, of zie ik dit verkeerd, of hebben ze ons weer met de spreekwoordelijke zin, we zijn weer de lul, ons beet en blijft zo het gehele traject voor altijd 90 km/h.
      Blijkbaar zaten meer mensen met deze vraag, want gisteren avond op Donna, werd hetzelfde gevraagd en konden ze daar geen antwoord op geven, alleen maar dat het weer een leuk en hot item zal worden voor het Belgische gerecht. 😕

Wat is jullie mening hier over.

8 reacties aan het bekijken - 16 tot 23 (van in totaal 23)
      • de borden staan niet aan al de opritten !!!!
        ook niet in de smog zone
        kwam gisteren van hasselt uit en inderdaad als je veel liks hangt is de kans zeeeeeeeeer groot dat je de borden niet zien ik realiseerde me ook pas op de E40 dat het smog alarm was de borden vallen eigenlijk niet echt op
        ging er s avonds in herentals op en ook niks gezien was direkt links en een km of 5 verder zag ik pas het volgende bord toen eigenlijk net op tijd want er hing al een witte volvo met fluo strepen achter mij

laten we hopen dat we richting brussel niet geflitst werde want ik heb de hele tijd links gehangen en door de vtm wagen op de brug viel mijn frank

👿

De borden van de snelheidsbeperking die ik ben tegengekomen, staan allemaa aan de opritten en worden nadien nogmaals herhaald.

Zeggen dat je ze dus niet hebt zien staan door de vrachtwagens, dan vraag ik me af hoe dat je ooit op die snelweg bent gekomen 🙄

Maar als de wet verplicht van bij meerbaanswagen zowel links als rechts borden te plaatsen, moeten ze dit ook maar doen. Wet is Wet, dat past onze overheid al jaren toe naar hun burgers, wel dan moeten ze het zelf ook maar ondervinden.

Denk dat deze argumentatie veel meer steek houdt dan die van het bord dat zogezegd niet in de verkeerscode staat.

Regel is eigenlijk gezond verstand gebruiken (iets wat al jaren ontbreekt in de politiek). Indien er meerbaanswegen (dat was het woord waar ik daarstraks niet op kon komen 😉 ) er enkel rechts borden zouden staan, dan kan je die onmogelijk opmerken door de constante muur van vrachtwagen die als olifanten achter elkaar aan schokken.

En zeggen dat je moet weten via nieuws en radio dat het overal 90km/u max is, is niet van toepassing want niet iedereen heeft radio of zet zijn radio aan 😕

Slimme mensen die geflitst werden laatste 2 dagen daar waar er geen lichtreclame staat, kunnen dus heel makkelijk boete in vuilnisbak gooien.

Wim

In de middenberm staan inderdaad de vaste borden niet, dat zijn alleen matrixborden.
              En heb even in de Nederlandse regels gesnuffeld, en inderdaad moeten op meerbaanswegen de borden rechts en links van de weg staan.
              Dit is anders niet te constateren regelgeving.

Een verkeersbord langs een autoweg met 2 of meer baanvakken in dezelfde rijrichting moet zowel links als rechts (dus ook in de middenberm) staan.
                Is dit niet het geval dan is dit geen wettige opstelling en moet je er niet naar kijken. Wanneer je rechts een bord ziet staan (500euro het stuk) en in de middenberm branden de kerstlichtjes borden niet (12000euro het stuk) dan telt de 90km/u niet.
                Geen idee of elders op de snelweg zonder lichtreclameborden in het midden ook die smoking borden staan.

Daar is allemaal nog geen duidelijkheid over, en mijn inziens is de rechter hier serieus in de fout gegaan.

Het blauwe bord SMOG onder de snelheidbeperking van 90 km heeft enkel informatieve waarde, en staat volledig los van het bord met 90.

Idd, de verkeersborden die er staan zijn niet opgenomen in het verkeersreglement en bij gevolg niet wettig, indien je een boete krijgt en deze protesteert moeten ze die zeponeren.

Om op Wim zijn vraag te antwoorden, die vaste borden die er staan worden na opheffing van het smogalarm door ploegen van de dienst wegen en bruggen omgedraaid, ze zijn dus niet meer leesbaar dan.

was net op de radio, heb het niet helemaal kunnen meevolgen
                      maar die smog borden staan niet in het verkeersreglement
                      volgens politierechter zouden de verbalen geseponeerd moeten worden…
                      maar ja, zeg t net, heb de discussie niet helemaal kunnen volgen….

8 reacties aan het bekijken - 16 tot 23 (van in totaal 23)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.