Snelheidsindex banden

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 Snelheidsindex banden

  • Maker
    Discussie

  • F

      Iemand van jullie een idee waar ik een officieel document kan vinden i.v.m. de toegelaten snelheidsindex.
      Mijn bandenleverancier verwijst naar het kentekenbewijs waar ‘Max. snelheid’ ingevuld zou moeten zijn maar helaas

      Ben toe aan nieuwe banden en wil niet afgekeurd worden door de keuring nadien omdat de snelheidsindex niet zou ‘matchen’ met hetgene toegelaten is.

      In mijn geval gaat het om 3.2 (11/04/1988) met 160kW

    7 reacties aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
    • F

        Chassis is alleszins Europees (WPOZZZ…) maar motor is ooit vervangen geweest (dit is nog van voor ik hem gekocht heb).
        In taxatierapport wordt dit omschreven als ‘motor van identieke specificaties van hetzelfde jaar’.

        Het gaat alleszins om 930/25 motor waarvan ik nu eigenlijk niet weet of het echt Amerikaans is of niet.
        Onderstaande vond ik ook nog terug (niet echt officiële info te noemen) waardoor ik geen idee heb.

        “The reason they used the 930/25 in some markets in Europe was because they wanted to offer an engine to those people that wanted to use unleaded fuel and catalytic converters and Europe was slow in getting super unleaded gas in widespread distribution in many countries”.(zie bron)

        Ik dacht eens te kijken op de officiële website van Porsche maar die info maakt het helemaal onduidelijk:
        => Modeljaar 1984 – 1989 – cilinderinhoud: 3,2 liter, vermogen: 207 pk (Info Porsche)

        Op zich maakt het weinig uit, buiten het feit dat ik wel degelijk max. snelheid 240km/h heb en dus V-specificatie banden mag laten leggen (nog eens nagevraagd bij autokeuring). Probleem is dus opgelost.

         

          Omdat de Amerikanen een strengere milieunorm hadden in die tijd dan Europa. Een Europese 911 had 231 PK en een Amerikaan met kat had slechts 217 PK. Ook de impactbumpers hebben we aan de Amerikanen te danken wegens strengere veiligheidsnormen.
          Je kan aan de beginletters van uw chassisnumer zien op het een Europees is of niet, deze begint namelijk altijd met WPOZZZ…….
          Hier vind je veel info terug. elferclassic – Automobile Klassiker

          F

            Tja, het blijft speciaal volk daar op die keuring. Mijn ervaringen zijn daar ook niet altijd even positief.

            P.S. Vanwaar de redering dat een Europese 911 geen kat zou hebben? Voor zover ik weet is mijn model ook Europees (maar met kat) en in de Duitstalige gebruiksaanwijzing die erbij zit wordt toch ook een onderscheid gemaakt tussen 911 met en zonder kat. (waar exact 5km/u verschil tussen zit)
             

              De reden dat de stationschef het alsnog goedkeurde was omdat hij dit zelf belachelijk vond van zijn medewerker. Nieuwe banden op een oude auto van 33 jaar oud afkeuren omdat ze zogezegd 5 km/u te kort komen. Maar je hebt zo van die randdebielen die, als het hun pleziert, het boekje volgen.
              Europese 911, dus zonder kat.

              F

                Bedankt voor de info.
                Momenteel liggen er de Michelin Excalto PE2 banden op maar daar ben ik niet tevreden van, daarom had ik nu liever eens gekozen voor een ander merk/type.
                (zeker omdat ik geen racer ben, niet zoveel kilometers doe en dus het profiel van mijn banden amper slijt)


                @Bladerunner
                : Ik weet niet of jouw model een katalysator heeft? Als ik hier in het instructieboekje kijk heeft die zonder kat een max.snelheid van 245km/h terwijl met kat het om 240km/h gaat. In theorie zou ik dan toch denken dat een band met V-index ook zou mogen. (zou misschien ook verklaren waarom je uiteindelijk wel goedgekeurd bent?)


                @Deepee
                : Ik heb 16-inch nodig, maar in jouw tabel zie ik daar geen snelheidsindex bij staan. Enig idee waarom ze dat daar achterwege laten? Ik zou enkel kunnen bedenken dat ze bij de oude modellen geen katalysator hadden, alhoewel het mij straf zou lijken dat die oude modellen +240km/h halen of zie ik dit verkeerd?

                  Klopt wat bladerunner schrijft. Onderstaand de voorgeschreven banden af fabriek. Allemaal met snelheidsindex W.

                  (indien je banden zou kopen met de N0,N1,N2,N3,… index dan zit je automatisch goed qua snelheidsindex. Maar soms zijn deze banden met oudere specs niet meer verkrijgbaar met dergelijke N-codering.) Dus goed dat je hier vooraf ff komt informeren zodat je later niet met een kater zit.

                   

                    Ik ben ooit afgekeurd door een debiel van de keuring doordat mijn voorste (spiksplinternieuwe) banden een snelheidsindex V hadden tot 240 km/u. Hij zei dat mijn wagen, 911-1987,  tot 245 km/u kon volgens zijn informatie. Na klacht bij de stationschef werd ik alsnog goedgekeurd.

                    Dus, voor de zekerheid banden kopen met een index W (270 km/u) of Y (300 km/u).

                  7 reacties aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.