Home › Forum › Porscheforum Technisch › Algemeen › Snelle en goedkope pk’s???????
- Dit onderwerp bevat 32 reacties, 10 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 19 jaren, 2 maanden geleden door stefx911.
-
MakerDiscussie
-
Anoniem9 april 2005 om 18:54http://cgi.benl.ebay.be/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=32094&item=7966346245&rd=1
Dit is wat ik vond…..
Ik vrees dat dit niet echt de manier is om meer vermogen in je wagen te krijgen? Een mapping aanpassen tot daar aan toe (als het op de testbank gebeurt) maar je ECU laten “denken” dat ie een bepaalde temp krijgt om zo je motor anders te laten reageren en meer vermogen te geven???? Hier heb ik toch wel bedenkingen bij??? Of ben ik volledig fout? -
MakerDiscussie
-
Dirkie zit jij dan op lege bierbakken ??
nee man … ik zit gewoon op de achterste zetelkes … 😉 lekker sportief … 😀
Psssttt … Luc ➡
Ikzelf schreef :
Met dit alles bij elkaar,uiteraard met bijtelling van wat je er weer in de plaats instopt
Daar horen ook lightweight zitvlakondersteuningen bij natuurlijk … 😀 wink:
greetz
Dirk
😀[quote=”Number1″:3t31ixoq]wat is er dan juist aangepast als je zegt dat de motor is opgevoerd?[/quote]
Sorry Number1 maar ik ga nu ook niet alles gaan vertellen.
Zie maar eens naar http://www.lecars.be en dan zal je het wel verstaan.Luc
wat is er dan juist aangepast als je zegt dat de motor is opgevoerd?
[quote=”Guy911″:1qyq9kk8]” JUIST de motor in opgevoerd ” 😛
zit ge daar met een half racemonster en dan spreekt ge gelijk dat het allemaal niks is !
ruilen ? (de motor bedoel ik )[/quote]
Dat zou je graag hebben he Guy 😛 wink:
Luc
” JUIST de motor in opgevoerd ” 😛
zit ge daar met een half racemonster en dan spreekt ge gelijk dat het allemaal niks is !
ruilen ? (de motor bedoel ik )
[quote=”dirkie”:1jt7g0gc]Maar eigenlijk heb ik nog niet geantwoord op de topic-vraag … 😉
De goedkoopste pk’s zijn het gewicht.
Hoe ongeloofwaardig dat het voor sommige mss ook mag klinken … gewicht = de grootst bepalende faktor van je prestaties.Ook hier naar heb ik weer meer dan gemiddelde research naar gedaan …
Kijk maar … ➡
Dit allemaal eruit gesmeten als test.Met dit alles bij elkaar,uiteraard met bijtelling van wat je er weer in de plaats instopt kom je op een gewichtsbesparing van ca 75kg.
[/quote]Dirkie zit jij dan op lege bierbakken ?? 😈
Wel ik geloof ook niet in chip tuning. En idd motor tuning en gewicht is het belangerijkste. Nog iets anders het zijn de PK’s niet dat tellen maar het kopel. De meeste personen in Roeselare stonden toch ook maar raar te zien als ik mijn 3.2 eens opengooide en daar zit nog steeds de orie. chip in, juist de motor is opgevoerd en de benzinne druk regelaar is vervangen en nog enkel dingen. 😉
Anoniem11 april 2005 om 12:59yep yep
met het optrekken bleef ik een m3 met 343pk makkelijk bij…..tot…..en dan werd ik voorbijgestoken door een madam met hare focus 🙁 ( . Optrekken was zoef maar topsnelheid was tuf tuf zenne 😉 )PK per kilo is het enigste wat telt
op bijna alle vlakken mee eens …
Behalve wat de topsnelheid betreft …. 😉
Eindelijk beginnen ze door te krijgen wat ik al 8 jaren probeer te vertellen.
[size=200:3iomigh6]PK per kilo is het enigste wat telt[/size]Wat heb je aan 400PK als je twee ton moet meesleuren?
Anoniem10 april 2005 om 21:07idd, mijn vorige was een lotus elise. De luttele pk’s deden het em niet maar dat ding woog ook niks. De combinatie van beide was wel ok 😀
Maar eigenlijk heb ik nog niet geantwoord op de topic-vraag … 😉
De goedkoopste pk’s zijn het gewicht.
Hoe ongeloofwaardig dat het voor sommige mss ook mag klinken … gewicht = de grootst bepalende faktor van je prestaties.Ook hier naar heb ik weer meer dan gemiddelde research naar gedaan …
Kijk maar … ➡
Dit allemaal eruit gesmeten als test.Met dit alles bij elkaar,uiteraard met bijtelling van wat je er weer in de plaats instopt kom je op een gewichtsbesparing van ca 75kg.
Klinkt niet spectaculair … toch heeft het een enorme invloed op de rij-eigenschappen van je Porsche … en dan was ze nog niet eens behoorlijk “ge-cornerd-balanced” … 😯Door onder deze vorm te “tunen” verbeter je niet alleen onmiddellijk je acceleratie … maar ook je weggedrag en remcapaciteiten.
Isda nie mooi … alles in 1 keer.Durf hier zelfs te beweren dat deze 75kg niet zo heel veel verschil meer maken met de + ca30 a 40 pk die ik erbij heb ❗
Wat reed mijn C4’tje SUPER toen … 😀Jammer genoeg wil het oog ook wat … dat is het nadeel … 😕
Om je Porsche na deze ingreep nog een beetje aanzienbaar te houden komen er weer een deel extra investeringen boven.
2 leuke sportstoelen die “een beetje” bij het originele aanleunen … tik al maar vet 1300€ af voor de stoffen versie … 😯
Dan moet je ook nog RS deurpanelen kopen en een tapijtset om de achterste zitjes te vervangen.
Alles bij elkaar ben je ook snel 2500€ armer.
Om het al helemaal volgens de regels van de kunst te doen hebje dan ook 4-punts gordeltjes nodig … en een rolkooitje … 🙄Het mooiste is natuurlijk beide realiseren 🙂
Wat is de hoofdoorzaak dat een 964RS zoveel sneller en snediger is dan een normale C2 ❓ Niet de 10pk extra zenne …. ❗
Dirk
😉Kan hier wel een blz of 10 over schrijven … heb zelf een ge-chipte 964 … en heb een aantal maanden research gedaan naar het “hoe en wat” …
Kzal mij beperken tot de resultaten en niet tot de technische uitvoering ervan.
Belangrijkste te onthouden op technisch vlak is dat er “geknoeid” wordt via de motorelektronica aan ontstekingstijdstip en mengsel.Laten we 1 ding voorop stellen ….
Een atmosferische Porsche is niet voelbaar te chiptunen ❗
De effectieve vermogenswinsten (opletten met het woord winsten) zijn zo beperkt dat je dit op een vermogen van bv 250pk niet echt zal merken.
Zelfde geldt voor de koppeltoename … 10 of 15nm … ga je echt nie voelen.
Dan is er nog de prijs van een “goede-betrouwbare” chip … die minstens rond de 300 a 500 zit … m.a.w. … zijn geld nie waard ❗Wil je een atmosferische Porsche gaan tunen zal je jammer genoeg een pak meer €urootjes op tafel moete legge … 😕
Ander verhaal wordt het met Turbo motoren … daar men de “chip” kan programeren met rechtstreekse invloed op de vuldruk.
Kan vermogensstijgingen van wel 20 – 50 pk teweeg brengen.
Of dit nu de juiste manier is … laat ik in t midden. Naar mijn gevoel NIET ❗ Kijk maar eens naar alle TDI etc autookes die ge-chipt zijn.
Vroeg of laat heb je er wel ellende mee.Wanneer kan je dan wel “winsten” bereiken met chiptuning … als je een aantal andere zaken gaat combineren …
bv. ➡ Chip,luchtfilter,katalysator,nokkenassen enz enz enz …
We spreken hier dan al over bedragen van minstens 2 a 3000 €uro …
Je gaat hier dan ook het hele motorkarakter mee wijzigen …Ikzelf heb gekozen voor een “namaak” versie van de destijds origineel Porsche verkrijgbare LM220 Leistungkit …
Deze bevat een luchtmassameter (later std op de 993), cup-uitlaat, race kat (of lege), vergrote gasklep, sportluchtfilter en aangepaste motorelektronica in de vorm van chip en DME aanpassing.
Kostprijs alles tesamen gaat vet over de 2000€.
Voel je dit alles nu … bwaaa redelijk … men zegge 300pk … maar das jammer genoeg niet zo … hou het op 280 a 290max ❗
Haal 1 onderdeel er tussenuit … en het kaartenhuisje zakt in elkaar.
Mensen die met mij meerijden en zelf een C2 hebben vertellen mij toch dat de acceleratie behoorlijk wat heftiger is tov een std 964.
Maar of het nu echt zo spectaculair is … geen idee … voor mij is het alweer allemaal heel normaal. alles went …
Bijkomend gegeven : waar en wanneer komt dat extra vermogen vrij ❓ 😯 ❓ Idd … bij toerentallen die je in het normale verkeer niet dikwijls zal/kan gebruiken. In mijn geval is het pas voelbaar vanaf 4500 t/min …Conclusie … je betaald behoorlijk veel geld … en het extra plezier is beperkt … de eerste weken/maanden is het fun … daarna is t weer gewoon … 🙄
Dusss … enkel chiptunen … absoluut NIET doen ❗ 1 grote commerciele boel … voor 2 keer nix ❗
een hele kit … leuk maar vrij fors qua prijs …
Wil je toch tunen … doorsparen en fatsoenlijke ingrepen laten uitvoeren.
Of …. gewoon snellere Porsche kopen … 😉 … al zijn er wel heeeeel leuke dingen met een atmosferisch blok te doen … als je er de 7 a 8000€ voorover hebt …
Laten we ook duidelijk inzien dat het commerciële gedoe rond tuning-parts een ongekende hoogtij kent …
Je leest de meest ongeloofelijke dingen …
Chip goed voor 20pk … 🙄
Cupuitlaten die 15pk geven … 😯
lege kats met 18pk winst 😯 😯
Luchtfilters die 5 pk toveren (terwijl ze in veel gevallen VERMOGENSDALING veroorzaken …
Tot zelfs benzine-additieven die pkaas boventoveren …allemaal BULLSHIT ❗ kzou zegge … vraag een “geld-terug-na-rollenbanktest” aan de verkoper … je zal niet veel onderdeeltjes krijgen vrees ik … 😉
My 2 cents
Dirk
😉Anoniem10 april 2005 om 11:51ok maar als ik dan het uitstapje van onlangs nalees van het de mannen van het forum….. Dan zouden ze wel een “klein probleemke” hebben gehad 😆
Dit stond ook op de site:
“Wordt de motor warmer als voorheen?
Alleen bij aangehouden vollast zal deze warmer worden. In de regel raden wij aan niet langer dan 30s onafgebroken aan één stuk het vol vermogen aan te spreken. Topsnelheid is zowieso af te raden. ”Waarom dan meer vermogen in je wagen steken als je het bijna niet “mag” en “kan” gebruiken????
Daarom natuurlijk dat een chiptuning bij een echte prof vrij duur is omdat die wagen per wagen op de rollentestbank word ontwikkeld. Het verschil zit em ergens.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.