Software 1987 versus 2013

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 Software 1987 versus 2013

• Maker
    Discussie
  • Ik vraag mij af of het nuttig om een soort van chiptuning te doen op een oude 3.2
    Ik veronderstel dat de programmatie van een wagen van 1987 toch anders is dan als ze die de dag van vandaag programmeren.
    Bvb kwaliteit bezine 98 ron 95 ron …
    Niet zo direct om er meer pktjes uit te persen maar minder uitstoot mss wel lager verbuik …
    Zijn er hier die daar ervaring mee hebben, en zoja wat is deze :think:

9 reacties aan het bekijken - 16 tot 24 (van in totaal 24)
    • [quote=”Mikey” post=128684]@ wesrs met men vorigen dd had ik chiptuning van bij Heinz tuning, enkele reden zijn dat een wagen affabriek goed moet rijden in Zweden maar ook in het zuiden van Spanje, andere weersomstandigheden dus en ook andere kwaliteit van brandstof. En zoals in Belgie kan het ook enkele fiscale verschillen geven. Ik heb met men gechipte wagen 200000 km gedaan zonder enig probleem en ik kan je garanderen steeds sportief gereden. Maar ja dat was een nieuwe wagen geen van 27j oud.

@ fabio ik lees ook overal dat de chip een positieve invloed heeft op het verbruik, wat verbruikt jouw 3.2[/quote]
      Ik heb een gemiddeld verbruik rond de 11l-12l.

@ wesrs met men vorigen dd had ik chiptuning van bij Heinz tuning, enkele reden zijn dat een wagen affabriek goed moet rijden in Zweden maar ook in het zuiden van Spanje, andere weersomstandigheden dus en ook andere kwaliteit van brandstof. En zoals in Belgie kan het ook enkele fiscale verschillen geven. Ik heb met men gechipte wagen 200000 km gedaan zonder enig probleem en ik kan je garanderen steeds sportief gereden. Maar ja dat was een nieuwe wagen geen van 27j oud.

@ fabio ik lees ook overal dat de chip een positieve invloed heeft op het verbruik, wat verbruikt jouw 3.2

Ik heb in mijn 3.2 een andere chip zitten. Van de vorige eigenaar heb ik er de originele bijgekregen. Ik heb niet met de originele gereden maar zijn uitleg was dat de wagen veel soepeler rijdt nu en vooral op lagere toeren. Ik kan dus niet vergelijken tenzij ik er de oude terug insteek maar zoals ie nu rijdt, vind ik prima!!!

Ik vraag me altijd het volgende af bij chiptuning:

Positieve punten:

-Minder uitstoot
            -Minder verbruik
            -Meer vermogen
            -Meer koppel

Negatieve punten

-Zijn er niet…

Als dit allemaal mogelijk is, waarom word dit dan niet af-fabriek zo gedaan? Ergens moet er een addertje zitten… Levensduur motor/onderdelen?

yep dat zijn ze

ik vermoed dat het over deze gaat Sl33py

http://www.911chips.com/c1chips.html

Er is een Amerikaan die een geoptimaliseerde chip voor je 911 uit 1987 verkoopt. Ik denk dat hij Cheng heet. Hij is redelijk goed gekend. Ik had het er vorig weekend nog met Cabrio Wim over.

Zorgt voor betere spreiding van het koppel, startende vanaf 2500rpm ipv >3500rpm. Alsook het verbruik zou geoptimaliseerd zijn.

Kost ook niet al te veel en je kan hem zelf inbouwen, er staan voldoende DOY’s voor.

[quote=”Mikey” post=128640]Ik vraag mij af of het nuttig om een soort van chiptuning te doen op een oude 3.2
                    [/quote]
                    Chiptunen is het aanpassen van de door de fabrikant geschreven software die de motor aanstuurt.
                    In principe kan iedere auto met een motormanagementsysteem gechiptuned worden. Chiptuning brengt vooral voordelen bij turbo, compressor of diesel motoren.

Een oudere auto kan gechiptuned worden op voorwaarde dat deze over een motormanagementsysteem beschikt.

Bij moderne auto’s wordt de aangepaste software van buitenaf geladen. Alles verloopt via de diagnose poort in de auto. Bij oudere modellen zal soms de chip verwijderd moeten worden en vervangen door de geherprogrammeerde.

Ik denk eerlijk gezegd dat het weinig zal uitmaken dat het 2013 is… je zit nog steeds met de beperkingen van een computer uit 1987…

9 reacties aan het bekijken - 16 tot 24 (van in totaal 24)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.