Soon to be Porsche owner?

Home Forum Stel jezelf even voor ! Soon to be Porsche owner?

  • Maker
    Discussie
  • Ik lees al een aantal jaar mee op het forum. Nu is (misschien) de moment gekomen. Zoals velen onder ons, ben ik sinds mijn kindertijd verkocht aan Porsche. Mijn spaarpot groeide over de jaren heen, maar de prijzen spijtig genoeg sneller. Maar nu lijkt het toch in orde te komen!

    Ik was voornamelijk op zoek naar een 911 3.2. Nu kwam er toevallig een aantal weken geleden een interessante 930 op mijn pad. Van mijn bouwjaar. Na wat uitpluiswerk blijkt het een originele Duitse wagen, die een maand later door D’ieteren geïmporteerd werd. Nu blijkt hij nog eens van mijn bouwmaand ook. Allemaal leuk, maar wat voor mij primeert is dat hij technisch perfect in orde is, origineel staat en ongevalvrij is.

    De wagen is ca. 25 jaar in het bezit geweest van 1 eigenaar en heeft tussen de 150 en 200k gelopen. Interieur is compleet origineel en nog in mooie en originele staat. Motor, turbo en koppeling zijn 30 000 km (wel 10 a 15 jaar geleden) geleden gereviseerd geweest bij een gekende restaurateur (met fotoreportage). Ook nieuwe remschijven zijn gemonteerd. Hij is in het voorjaar herspoten geweest (ook bij gekende restaurateur). Motor en versnellingsbak zijn matching. Lijkt op eerste zicht roestvrij en ongevalvrij.

    Enige minpunt is dat er voor de rest niets van historie bij de wagen zit. De huidige eigenaar heeft hem zelf maar een jaartje in bezit en koopt en verkoopt af en toe een Porsche (particulier). Ik weet wel waar ze op onderhoud is geweest vanaf haar zesde levensjaar, dit werd ook bevestigd door de garage. Moest de koop doorgaan probeer ik daar alsnog de facturen op te vragen.

    Momenteel heb ik met de verkoper een prijs afgesproken en ga ik haar volgende week afhalen, mits bij de laatste check alles in orde is. Ik wilde een AKK laten doen, maar de verkoper staat hier niet voor te springen wegens geen tijd. Ik kan haar volgende week wel op de brug zien. Normaal zou ik bij weigering AKK de wagen gewoon laten staan. Maar alles lijkt wel mooi te kloppen. Ik heb zelf wel een beetje verstand van mechaniek (vooral motoren), maar op vlak van Porsche te weinig. Ik heb ‘The Essential Buyers Guide 930 Turbo’ gekocht van Adrian Streather. Ik ga dus zoieso 60 minutes checklist test doen. Het is niet veel, maar toch al iets.

    Of is hier toevallig expert (regio West-Vlaanderen) die mee wilt gaan kijken? Die mag altijd een PBje sturen!

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 35)
    • Mooie vorderingen, keep up The good work

        Nog enkele foto’s. Ik ben tevreden!
        Enkel het stof vaan de achterzijde van de achterbank is erg verkleurd door de zon. Zijn er daar oplossingen voor, spuitbus ofzo of dient de stof verwijdered te worden?

        Attachments:
        • DSCF7662.jpg
        • DSCF7654.jpg
        • DSCF7666.jpg
        • DSCF7667.jpg
        • DSCF7670.jpg

          Vandaag het interieur met Colourlock bewerkt. Ongelooflijk spul ! Zetels zien er ineens een stuk beter uit. De wang en dashboard die de vorige eigenaar opnieuw had laten bekleden met niet-origineel leder, staken ervoor serieus af tegenover de rest van het interieur. Na Colourlock behandeling zie je het verschil (bijna) niet meer.

          Voor:

          DSCF7648.jpg

          DSCF7647.jpg

          Na:

          DSCF7699.jpg

          DSCF7700.jpg

            De laatste weken nog wat mooie kilometertjes afgelegd. Wat een beest is die 930 toch :engeltje:

            Volgende week wordt hij getaxeerd, dus de laatste dingetjes nog in orde aan het brengen.
            Gereedschapsetje had serieus wat aanslag en roest, vorige week opgepoetst, nieuw vernislaagje over gedaan en in een nieuw tasje gestoken. Ook nog de originele compressor gekocht. Ik hoop toch in ieder gevel dat dit model destijds bij de wagen geleverd werd.
            Op eBay een Blaupunkt SQR 45 Bremen voor een prijsje gekocht. Nu wil ik die installeren, maar de originele stekker zit niet meer op de wagen. Er zit nu een Kenwood Radio/CD in, die rechtstreeks is aangesloten. Enig idee waar ik zo’n originele stekker kan vinden? (regio Antwerpen)

            Morgen nog nieuwe koffer en motorkap dempertjes plaatsen en de radio proberen aan te sluiten. En is helemaal poetsen en ontdoen van de vliegjespulp :mrgreen:
            Zal ineens eens nieuwe foto’tjes maken en plaatsen!

            IMG_4637.jpg
            IMG_4635.jpg

              Op pelican parts een antwoord gevonden. Blijkbaar werden er heel veel wagens zonder radio optie besteld, en werd er bij de dealer een radio ingebouwd. Dus (bijna) niet te achterhalen wat er bij levering in zat van radio.

                Terug een beetje tijd. Dus de laatste puntjes nog in orde brengen.
                Nu ging ik er vanuit dat de standaard radio de Blaupunkt SQr23 Koln was. Omdat op turbosition bij die radio geen meerprijs staat.

                Als ik de optielijst voor 1985 bekijk, was echter voor elke radio een meerprijs. De Koln was zelfs een van de duurdere.
                In de optielijst van mijn wagen is er niets terug te vinden over een radio. Werden er dan ook wagens zonder radio afgeleverd? Of was er wel degelijk een standaard model?

                  er is verschil in resorts die veerkracht hebben om te trekken ofwel te duwen. die van een balpen hebben weerstand bij induwen dus die zijn hiervoor niet geschikt.
                  je kan je geluk gewoon in een hobbycenter proberen of een speciaalzaak voor ijzerwaren, maar zorg er voor dat er ook minstens aan één kant een isolerend (plastic, nylon of keramische ringetjes) materiaal tussen zit , zoniet heb je kortsluiting op het anker van je wissermotor !! het geldstuk op de foto is een one dollar coin van 38 mm diameter. voor een tijdelijke fix kan je een ordinair rekkertje gebruiken maar zodra dit rubber verhardt door de warmte van de motor ben je terug naar af.

                  jpg01.jpg

                    Contact in de deur was inderdaad het probleem. Handig zon forum!

                    Enig idee waar ik dat veertje voor de wissermotor kan kopen? Op rosepassion niet beschikbaar.. Veertje van een balpen zal wat. Te sterk zijn vermoed ik.

                      Motorcompartiment lichtje werkt niet -> het contactje (in de slotvanger bij jouw model ?) al eens gecontroleerd ?

                        @Philip7Daar moet inderdaad een veertje op zitten zodat de borsteltjes tegen het anker raken (met lichte spanning )zodat ze contact maken .

                          Ik zal het motorke eens opendoen en vergelijken.
                          Wat de binnenverlichting aangaat denk ik dat je best eens naar de deurcontacten kijkt
                          Waarschijnlijk slechte massa :think:

                            Foto:
                            IMG_3998.jpg

                              Dit weekend begonnen met de ‘puntjes’ in orde te brengen. Nu zijn er op elektrisch vlak een aantal zaken die niet in orde blijken.

                              – Achterruitwisser werkt niet. Heb het motorje opengedaan en er lijkt me iets te ontbreken. Als ik die 2 horizonatle hefbomen (op de foto) naar elkaar brenge, werkt de wisser wel. Op de hefbomen zitten 2 haakjes, zit er hier normaal een veertje op ofzo?
                              – Als de lampjes (in de dakhemel) op de middelste stand staan, zou normaal wanneer er een deur geopend wordt, de lampjes moeten aangaan. Soms gebeurt dit wel/soms niet. Heel bizar. Lampje aanzetten gewoon lukt wel. Iemand een idee waar dit aan kan liggen?
                              – Motorcompartiment lichtje werkt niet (lampje is nog goed) ?

                              ken

                                Zeeeeeeeeer moooooi!!
                                Dikke proficiat let je prachtige *porsche en veel rijplezier en veilige km’s

                                  Mooie turbo…. :coolness:

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 35)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.