Spacers en Technische controle

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Spacers en Technische controle

  • Maker
    Discussie
  • Hebben jullie ervaring met het plaatsen van spacers en hiermee naar de autokeuring gaan.
    Denk aan 5mm (originele Porsche spacers) voor de Cayman. Bij (nieuw) aankoop kan men opteren voor spacers en dit wordt dan vermeld op gelijkvormigheidsattest en is ok. Wanneer deze zelfde ingreep nadien wordt gedaan is het niet meer wettig en kan dit leiden tot herkeuring. Technisch geen enkel verschil maar wel 2 standaarden wat betreft technische controle.
    Wat zijn de ervaringen van Porschisten die zich aanbieden op de TC met spacers maar zonder gepast gv attest..?
    Mvgr
    Norbocay

12 reacties aan het bekijken - 16 tot 27 (van in totaal 27)
    • De mijne kwam af fabriek met spacers. Daar kunnen ze nooit over semmelen want da’s zo gehomologeerd volgens mij.

        Nauwkeurig lezen a.u.b.

        Vergroten van het spoor door middel van een spoorverbreder” is verboden.

        Sommige P’tjes werden fabriek geleverd met spoorverbreders, denk bij voorbeeld aan de 993 2 S.

        😉 😉 😉

          Spacers zijn verboden in België.
          Regelement keuring staat op site GOCA.
          http://www.goca.be/upload/AKCT/tuning_NL.JPG

          Maar zoals reeds gezegd, het is maar hoe ze gezind zijn.

            Over enkele maanden mijne 981 aangeboden voor keuring verkoop , met 5 mm spacers achteraan , was ze er vergeten af te halen .
            Enige commentaar die ik kreeg was ( amaaaaaai meneer prachtige auto zo zie je er niet veel zelfs de binnenkanten van uw velgen zijn gepolierd ) dan heeft hij die spacers ook zien zitten !! of heeft hij zijne donkere bril opgehouden het is een kwestie van geluk of humeur van hij die de controle uitvoerde . :coolness:

              Mss geluk gehad iedere keer maar toch 4 jaar na elkaar met 5 en 7mm spacers op de 997 en nooit geen opmerking voor gekregen en stonden niet op GVA :salut: :salut: :salut:

                Ah, de spacers. 🙂
                Heb nog niet zo lang geleden ontdekt dat mijn Boxster er ook heeft. Reeds 2 keer met de keuring geweest de afgelopen jaren zonder problem.
                Paar weken geleden gaan kijken voor een 981 S met 20″ velgen en spacers die geplaatst waren door een OPC. Wagen was afgekeurd op de kontrole. Opmerking van de keurder was dat als hij op 18″ (kan ook 19″ geweest zijn”) was aangeboden dan had hij er wel doorgeraakt met de spacers.
                Ikke maandag voor de derde keer naar de keuring maar de eerste keer dat ik mij er bewust van was dat er spacers onder staan en dit met 19″ wielen op een “oude” 987 maar weer geen opmerking gekregen. :happydance: Ik denk dat ze er zelfs niet naar gekeken hebben.
                Zal dus mss afhangen van de keurder die je krijgt.
                Ik zou er zeker nooit zelf op wijzen en van kromme has gebaren indien ze er iets van zouden zeggen. :salut:

                  Thx aan iedereen die zijn mening gaf aangaande mijn vraag.
                  Deepee ik heb me geamuseerd met je antwoord. Je hebt blijkbaar niet alleen een Porsche passie maar ook peper in je bloed…vind ik leuk, omdat ik zelf veel gematigder ben…

                    als je recht in uw schoenen staat, dan bijt je van je af. PUNT. zo’n verhalen stinken naar machtsmisbruik en corruptie.
                    je laat je auto afgesloten in het station op de lijn staan en wacht af. ik had m’n groene kaart in handen nog voor de deurwaarder zijn kantoor kon verlaten. been there, done that.

                    mijn 986 had af fabriek de standaard 16 inch wielen zonder spacers. en toch … kijk wat er helemaal onderaan op het verslag staat, neergelegd onder het PVG-nr van mijn gelijkvormigheidsattest.

                    2017-01-2616.32.35.jpg

                      LOL met de deurwaarder naar de keuring :happy: Als je toch graag met spacers rijdt, haal ze er gewoon even vanaf als je naar de keuring moet gaan… Heb je af-fabriek geen spacers, dan mogen er geen spacers opzitten. Punt. Als ze het niet zien, heb je geluk maar daar zou ik persoonlijk niet op rekenen.

                        indien er spacers in het PVG verslag staan is er geen discussie mogelijk. wat altijd helpt is vooraf een telefoonnummer opzoeken van een deurwaarder in de buurt. als je die opbelt terwijl ze het kunnen zien/horen met het verzoek om vaststellingen te komen doen terplekke dan wordt er vlug op een andere toon gezongen. maakt niet uit op welk uur van de dag of welke dag van de week.

                          Veel hangt af van welk keuringsstation en wie de wagen keurt. Ik ben ooit met een 911 met 5mm spacers -originele optie- naar de keuring geweest en de wagen werd afgekeurd. Geen discussie mogelijk. Anderzijds ben ik ooit met niet originele spacers van 12mm naar de keuring geweest en daar werd niets gezegd. Of ze hadden het zelfs niet gezien. Naar de keuring gaan is nog steeds een groot deel geluk hebben. Ook al meegemaakt dat de lichten niet goed stonden, ik een half uur een toerke ging doen en ze dan opeens wel goed stonden. Zonder er aan geweest te zijn. Of met niet originele xenons. Dat is een tijd populair geweest. Eerste jaar niets gezegd en tweede jaar afgekeurd omdat er geen sproeiers aanwezig waren. Die mannen hebben quota die ze maandelijks moeten halen. Is een bedrijf als een ander en er moeten winsten omgezet worden.

                          Tip : ‘s morgens heel vroeg naar de keuring gaan. Op een vrijdagmorgen of een maandagmorgen. Er zitten veel jonge gasten op een keuringsstation en de donderdag- en zondagnacht zijn de avonden dat die mannen wel eens te lang op café kunnen blijven zitten. Zo ben ik eens na een warme zondagnacht op een maandagmorgen met een wagen naar de keuring geweest. Ik was de eerste en ze hebben toen bijna niets gecontroleerd. De lichten werden eens bekeken en de wagen heeft niet op de brug stil gestaan. Velgen en banden waren niet conform het gelijkvormigheidsattest maar ze hebben dat zelfs niet bekeken.

                            elk automodel wordt in Belgie eenmalig gehomologeerd en de technische specificaties worden onder een PVG nummer geregistreerd.
                            niet in functie van elk mogelijke optie wordt een ander PVG geregistreerd.
                            je kan dit alleen met zekerheid weten door met je gelijkvormigheidsattest naar de stationschef van een keuringsstation te stappen en beleefd om een copy te vragen van de technische specificaties voor jouw auto. staan ze er op vermeld dat mag je ze legaal monteren.

                          12 reacties aan het bekijken - 16 tot 27 (van in totaal 27)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.