- Dit onderwerp bevat 3 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 10 jaren, 7 maanden geleden door .
-
Discussie
-
23 maart 2014 om 22:21
Zoals in mijn voorstel topic beschreven hier een korte uitleg hoe de spoiler indicator switch gemonteerd kan worden. De indactor switch heb ik via Ebay gekocht bij een Duitse aanbieder. Weet niet of ik deze link kan/mag plaatsen, anders een PB voor de contactgegevens.
[b]
Knop in dashboard monteren[/b]
Het makkelijke gedeelte had ik al een keer gedaan, de hoefijzer lospeuteren. Hierna kon (met gepast geweld) de loze knop verwijderd worden. De spoiler knop komt bij mij op linksonder op het dashboard te zitten, onder de PSE knop.http://www.mijnalbum.nl/Album=F8VHONT8#3LHXX4PB
Instrumentenpaneel verwijderen
het instrumentenpaneel is redelijk eenvoudig te verwijderen. Eerst de microfoon eruit wippen die links in het paneel zit, daarna de alarmknop eruit trekken. De rand om de alarmknop zit goed stevig vast en het was mij niet duidelijk hoe deze bevestigd was. Hiervoor heb ik een foto gemaakt van dit onderdeel voor de doe-het-zelvers.http://www.mijnalbum.nl/Album=F8VHONT8#8DUNH3JT
Wanneer je dit verwijderd hebt zijn de beide torx-schroeven zichtbaar. Deze losdraaien (voorzichtig zodat ze niet ergens invallen want ik heb geen idee hoe het erachter uit ziet. Uit voorzorg een badstoffen handdoek op mijn stuur gelegd zodat er geen beschadigingen kunnen ontstaan. Wanneer de schroeven eruit zijn, voorzichtig het instrumentenpaneel omhoog trekken, wiebelen en jawel, daar komt hij los. Ik heb een stuk installatiedraad gebruikt om de kabels van de knop op de juiste plaats te krijgen. Makkelijk te vormen en zo kom ik in alle hoekjes en gaatjes.
http://www.mijnalbum.nl/Album=F8VHONT8#CTIVWK4I
De stekkers
Er zitten bij 5 stekkers aan dit paneel. 1 voor de microfoon, 3 stekkers met kliksysteem aan het instrumentenpaneel en 1 voor de alarmlichtschakelaar. Ik heb er voor gekozen om de draden van de alarmlichtschakelaar te laten zitten en het stekkertje van de microfoon los te halen. Dan even pielen om die drie stekkers los te krijgen. Uiteindelijk een spiegel tegen de voorruit gezet in de juiste hoek zodat ik de achterkant goed kon zien vanuit de bestuurdersstoel. Zoals gezegd heb ik de draden van het alarmlicht laten zitten zodat ik het instrumentenpaneel 180 graden kon draaien. Handdoek op het dashboard, paneel erboven op.http://www.mijnalbum.nl/Album=F8VHONT8#OG4AY36B
Vervolgens moest ik er de bij de ‘groene’ stekker een aantal draden instoppen. Na even onderzoeken hoe je hier bij kunt komen (nippeltje indrukken, stekker uit houder drukken) lag alles bloot. Schema erbij en ook dit ging best goed. Ik begon alleen erg te twijfelen of ik het wel op de juiste manier deed. Het ging allemaal wel heel makkelijk en soepel. Zo makkelijk en soepel dat ze er net zo hard weer uit glijden. Een verlossend telefoontje met Snikhaas (die was mij al voor gegaan) bracht mij verder. Hij was tegen hetzelfde aangelopen en een draai aan de stekkertjes gegeven waardoor ze iets meer kwamen te klemmen. Vervolgens een tyrap erom heen om de boel bij elkaar te houden. Toen alles min of meer op zijn plek zat de groene houder er weer omheen en het zag er weer uit zoals voor die tijd.
Nou ja, het instrumentenpaneel lag nog wel op mijn dashboard maar de (voor mij) pittigste klus) was toch wel achter de rug.
Nu konden de 3 steekstekkers weer op zijn plek gezet worden, microfoonkabeltje weer aansluiten en het instrumentenpaneel voor de vorm weer even op de juiste plek gezet.
Werkt het?
En dan de accu weer aansluiten en kijken of het werkt. En dat doet het. Lampje knippert bij het uit- en inklappen van de spoiler en wanneer deze volledig is uitgeklapt, blijft de lamp netjes branden. Missie geslaagd!Nu kon het instrumentenpaneel weer definitief op zin plek vast gezet worden.
http://www.mijnalbum.nl/Album=F8VHONT8#3UYV8J7H
De signaaldraden om het lampje te laten knipperen/ te laten branden zijn nu gemonteerd. Als laatste moest de andere draad nog naar de oorspronkelijke schakelaar worden gebracht. Dit was een (achteraf gezien) simpel klusje. Zodra draad bij de zekeringbox is, simpelweg de draden lostrekken van de oorspronkelijke schakelaar en deze aansluiten op het draad van de nieuwe knop.
Ik hoop dat de klusser die dit ook wil aanpakken hier wat aan heeft (i.c.m. de handleiding die bij de knop geleverd wordt).
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.