Home › Forum › Porscheforum Technisch › Algemeen › Spookmelding…(?)
- Dit onderwerp bevat 20 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 jaren, 4 maanden geleden door 123.
-
MakerDiscussie
-
9 april 2017 om 11:02
Beste forumleden,
Gisteren naar het voetbal (C981) maar na een 15′ tal minuten rijden de melding op display: ‘Direct stoppen-olie bijvullen’. Ben absoluut geen techneut dus direct gestopt. (motor draaide nog). Eens ‘voertuiginfo’ gecheckt en op de afbeelding waarop een oliecarter is te zien stond alles in het groen. De ‘elektronische oliepeilstok’ stond tot aan het bovenste kleine witte streepje (Rechts ervan) en het bovenste vakje van de ‘peilstok’ was leeg. Ik veronderstel dat het kleine witte streepje(R) het maximum aangeeft tot waar het olieniveau mag worden bijgevuld.( Ik heb 2.300km gereden sinds mijn laatste klein onderhoud waarbij de olie is ververst en er is geen enkel olieverlies te bemerken want auto staat binnen in garage en dat zou direct waarneembaar zijn). Heb ‘P. assistance’ en eventjes gebeld in de hoop dat ik daar misschien wat wijzer zou zijn geworden…Er was enkel een heel vriendelijke dame die me kon zeggen dat zij iemand kon sturen maar voor wat technische gedeelte van mijn vraag bleef ik op mijn honger…Ben dan verder gestopt en motor stilgelegd en nog eens een visuele check gedaan. Bij het opstarten was de melding weg en die is niet meer teruggekomen.
Wat denken jullie hier van? Zou het om een ‘spookmelding’ gaan of zou ik aan dit fenomeen verdere aandacht schenken.
Norbocay -
MakerDiscussie
-
ze kopen de sensor, steken het in hun doosje, leggen het in hun rek, en tellen de Porsche tax bij op hun aankoop prijs, dan nog BTW erbij en voila.
Bedankt voor de uitvoerige uitleg. (De sensor zat in doosje met Porsche logo opgedrukt maar zo’n doos met logo kan ik ook laten maken om bvb mijn boterhammen in te steken)
Voor wat de oorzaak betreft zou ik ook je 2é optie (montage) durven onderschrijven, zonder dat ik dat bewijzen uiteraard.
Nu het probleem is opgelost en hopelijk voorgoed.Er zijn maar heel weinig dingen op een Porsche , die door Porsche gemaakt worden.
de R&D is Porsche, het ontwerp is Porsche, de assemblage is Porsche.
Maar de meeste sub componenten worden aangeleverd door toeleveranciers.Dat is bij alle automerken zo voor de meeste onderdelen.
Daarom dat je met wat opletten vaak identiek hetzelfde onderdeel goedkoper kan vinden dan het Porsche original teile deel waar Porsche tax op zit…
Idem voor Mercedes, BMW , Audi, etc etc.
Japanse merken gaan daar nog iets anders mee om , omdat ze met Conglomeraten werken waar bv de toeleveranciers in een zelfde conglomeraat (keiretsu) zitten als het auto merk.
Daar heb je nog varianten zoals de financiele als industriele.
de eerste wordt gerund vanuit financiele groep (bv Fuyo Group, waar Nissan, Yamaha, Hitachi en Canon onder vallen)
de tweede zoals Bv Toyota runt al zijn onder toeleveranciers zelf..Europese merken hebben dat minder, is ook moeilijker ivm monopoly wetgeving in de EU..
Dus heb je hier bedrijven als Bosch, Hella, Zimmerman, Pierburg,Mahle, ATE, ZF, Magneti Marelli, Boge, Koni, etc etc
En ze leveren allemaal aan diverse Europese en niet europese autofabrikanten…Waar staat het merk Porsche dan voor?
Marketing
R&D
Motorsport
Design
Dealer netwerkDie sensor die 2 keer faalt kan
1 eerste pech zijn en tweede keer weer pech
2 het kan 1e keer pech zijn + vervanging slecht gemonteerd.
3 het kan veroorzaakt zijn door iets anders zoals bv een slechte aarding.nu , als hij lekt, dan is er duidelijk iets niet goed, dus ik gok op #2
Hoedan ook , het merk Porsche kan hier weinig aan doen.
Die auto zit niet meer in garantie lijkt me.@Vandamme: ik ken niet zoveel van techniek maar zoals je zegt: de oliesensor was idd. ‘nat’ van buiten. Nogal wiedes dat er olie vanbinnen inzit.
Wist niet dat die sensors niet van Porsche waren. ( Tsjechië ?): weer iets bijgeleerd.
Ik excuseer me dan verder voor het feit ‘dat mijn zinnen niet aaneen hangen’ en voor de vaagheid ervan. Ik ben in tegenstelling tot vele andere forum-scribenten en tot mijn groot verdriet geen Shakespeare.
Wat je zegt over die receptionisten is volledig juist.Porsche koopt die sensoren gewoon in bij toeleverancier hoor.. Diezelfde sensor zit hoogstwaarschijnlijk in tal van andere auto merken. Dus die sensor is niet echt representatief voor het merk.
Wat ze aan de receptie zeggen zou ik in elk geval met korrel zout nemen. Dat zijn geen mechaniekers.
Wat je dan weer zegt van supercar mechaniekers voorgelegd
Sorry, maar ik begrijp totaal niet wat je aan het vertellen zijt.. zin hangt met haken en ogen aan mekaar.. er zit geen begin of eind op.Olie sensor nat van de olie… eeh? que?
het is een olie sensor, dan verwacht ik ook dat hij in de olie zit.Of bedoel je dat hij langs buiten olie lekte?
kan slechte montage geweest zijn, I dunno, tis maar gis werk want het verhaal is vaag.The continuing story…Het blijkt weer de olieniveausensor te zijn die het heeft laten afweten: staat ‘nat’ van de olie en waarschijnlijk vandaar verschillende fout-/spookmeldingen tijdens het rijden.
Hetzelfde probleem van 26 maand en 20.000km geleden, toen hersteld in OPC.
Ben er nu niet persoonlijk geweest maar, een in het wereldje van supercars werkzame, zeer bekwame mekanieker heeft mijn probleem ginder voorgelegd. In OPC waren ze absoluut niet onder de indruk van mijn probleem (waar zijn zulke merken wel van onder de indruk..?) want: ‘auto onderdelen gaan nu eenmaal kapot…’.
Dat is waar, maar… – Bij het eerste voorval zegde iemand op de P-receptie me: ‘ik werk hier 10 jaar en nog nooit meegemaakt’…nu 20.000km later, weer prijs.
– Het is een onderdeel dat men niet kan kapot maken door verkeerd gebruik en ook niet ‘afziet’ zoals bvb een draaiend onderdeel.
– En voor een merk dat degelijkheid enorm hoog in het vaandel draagt, toch zeer zwak.Heb ondertussen ook, via via, vernomen dat die oliesensors niet de meest accurate/bedrijfszekere onderdelen zijn, bij dit type P. (ook GT4 heeft dit euvel).
Hopelijk is dit de finale keer dat dit me overkomt want dit tast het vertrouwen in het merk, de betrouwbaarheid in mijn auto toch aan en heeft bovendien ook negatieve financiële issues.[quote=”vandamme” post=277975]
Ze zijn gemaakt om te scheuren.. lage toeren zijn volgens velen zelfs oorzaak van ims en bore scoring…
[/quote]Ermee scheuren moet je (af en toe) doen, daar zijn ze voor gemaakt. Zolang je alles maar eerst netjes en geduldig warm rijdt (en laat afkoelen), dat is al een groot deel van het soigneren 🙂
Als je het niet tijdig opmerkt en/of lang genoeg wacht met olie verversie/probleem op lossen wel ja.
Daarom hou ik alles (misschien beetje overdreven) in het oog om zo, whatever het is… , tijdig te detecteren dat er iets aankomt , voor het grotere symptomen veroorzaakt.
Je moet het zo zien, mijn 1e porsche was een gebakje
half uitgelachen en gefactureerd door een Porsche Center.
k wist van niks
zelf beginnen restoreren
veel kosten gemaakt om uiteindelijk handdoek in de ring te gooien.. het ging noois concours worden met dat ding en ik miste talent en ervaring destijds.Nu heb ik een goeie
ik wil hem goed houden
Weet al veel meer en ik ben ook geen ezel die 2 keer tegen dezelfde steen loopt. (een andere misschien , maar niet dezelfde)En goed houden wil niet zeggen dat ik er als een ouden van dagen me ga rijden.
Ze zijn gemaakt om te scheuren.. lage toeren zijn volgens velen zelfs oorzaak van ims en bore scoring…desalnietemin, als je ze stevig gebruikt moet je ze goed soigneren.. en dat doe ik dus met de mijne 😀
Ik houd alles bij, ververs mijn olie om de 5k
wacht niet met vervangen tot ik een ODB code krijg.
coilpacks zien er slecht uit? vervangen
water pomp unknown leeftijd ? vervangen
etc etc
krijgt enkel vpower 98 want die is ethanol vrij (bevestigt Shell zelf)
en doe km registratie op mijn tankbeurten, als er plots hoger verbruik is zal ik het langs die kant al meteen zien…tja, misschien overdrijf ik, maar preventie is goedkoper dan een moteur die in de soep draait.
Gewoon onderhoud is goed om de garantie periode te overleven… Ik ben daar al lang voorbij met de mijne… dus ik wil meer.[quote=”vandamme” post=277872][quote=”Yellow Submarine” post=252083]
Qua olieverbruik heeft mijne gele absoluut geen enkele issue, btw. :sleep:
[/quote]
Ik controlleer ook dat er geen koelwater of benzine in zit met een test strip, want uiteraard zou dat de peiling beinvloeden.
[/quote]
Ik vraag me af: als je koelwater en/of benzine in je olie zou hebben, zou je dan ook geen andere ‘symptomen’ hebben? Oliedruk te hoog/laag, olietemperatuur te hoog/laag, onregelmatig draaien…nu ja, het is maar basis test hoor
Benzine in je olie kun je meestal gewoon ruiken…op lucht koeler zou ik het persoonlijk de moeite niet vinden want je hebt geen koppakking en koel vloeistof.Hey Vandamme,
teststrip om olie te checken op benzine…heb je ergens een ‘quick link’ waar je wat koopt aub ?
[quote=”Yellow Submarine” post=252083]
Qua olieverbruik heeft mijne gele absoluut geen enkele issue, btw. :sleep:
[/quote]
Olie peilstok zou ik ook wel apprecieren, maar de electronische, als hij werkt kun je ook zien of je olie verbruik hebt.
Maar dan moet je hem wel eerst zelf vullen zodat je het heel exact kan doen.
uiteraard op perfect vlakke vloer.Dit is van 987, maar ik vermoed zelfde systeem op 981, weliswaar met andere display icoontjes.
bovenste streepje magt niet inkleuren, das overfill
1e blokje is te weinig olie
2e blok je is “minimum” stelt 250ml voor
Het derde blokje van onder is “ok, genoeg olie”
het 4e blokje is max filled… En het stelt maar 250ml voorDus bij het vullen van de olie na olie verversen, is het de bedoeling om min of meer genoeg olie in de kappen dat je 2e blokje zeker gevuld is
Om dat 3de blokje in te vullen, kap ik telkens een 500 ml in
Vervolgens vul ik met tussen posen 2-300 ml bij tot het 4e blokje opkomt.Op dat moment ga ik er eens goed mee rijden
en nachtje afkoelen..
‘s morgens opnieuw meten en je ziet dat 4e blokje niet meer ingevuld is, omdat de olie na de change gecirculeerd heeft, en je het geen je langs de olie filter kwijt bent heeft aangevuld… dus je carter niveau zakt iets.Op dit moment vul ik hem per 100 ml bij topt 4e blokje terug opkomt
rijden
afkoelen
nog eens kijken.. soms moet je nog eens wat bijvullen, soms niet.Klinkt omslachtig, maar als je het zo doet heb je het niveau tot op exact het maximum gezet
En als je motor olie verbruikt zul je het zo ook meteen zien.
100 ml verbruik? 4e blokje valt uit.De mijne heeft na 5000 km nog altijd zijn 4e blokje staan als ik mijn olie opnieuw ververs..
En zo weet ik dus ook dat de mijne gewoon geen noemenswaardig olie verbruik heeft.Ik controlleer ook dat er geen koelwater of benzine in zit met een test strip, want uiteraard zou dat de peiling beinvloeden.
Het geen ik wel mis op de 987 die wat wel op de 981 te vinden is, is de olie druk meter.
Maar op zich is dat zoiets dat heel erg dynamisch is tijdens het rijden…kun je iets teveel druk over maken.
Het is wel een goeie indicatie om te zien of je motor goed warm is, en dat mis ik een beetje.Nu rij ik tot 3000 toeren tot ik de wijzer zie bewegen, dan tot 4000 tot hij op 40C staat, dan 5000 tot hij op 80 staat
Wel belasten want zonder belasting warmt niks op. Beter gestaag/vlot opwarmen dan traag. Ik krijg ze op 5km tot 80C.,
En dan nog een 10 minuten max 6000 rpm voor ik echt door trek. Das redelijk geleidelijk aan, en das redelijk gepamperd dus.Als je je motor goed gevuld hebt, en je weet dat ie op max normal fill stond.
Dan is die spook melding ook niet te erg, want om van max normal fill naar leeg te komen… zou je aan de onderkant al veel vettigheid moeten zien druppen.. of heel veel rook uit je uitlaat moeten zien komen.Deze ochtend weer ‘spookmelding'(?) dashbord van C981.
! oliepeil te laag ! Direct stoppen. (groot onderhoud 3.500km geleden).
Vervolgens op display volg. melding: i:Op dit moment geen weergave van oliemeten mogelijk…
op de display blijft staan: meten & weergave oliestanden…
Een paar minuten gewacht en nadien geen melding meer.
Op dat moment kan ik terug via info wagen naar ‘oliepeil controleren’ gaan en kon ik het oliepeil via het groene oliereservoir icoontje bekijken en daaruit blijkt de carter tot het bovenste max. lijntje vol zit.
( Bij de eerste melding: direct stoppen kon ik geen verdere wageninfo opvragen want ik kon niet verder in het menu scrollen en zo het oliecarter icoontje oproepen).
Ik heb 2 jaar geleden een dergelijk probleem gehad en dan heeft men de oliepeilsensor vervangen.
Ik heb tijdens het starten een paar keer een licht zoemend geluid gehoord dat precies vanuit het voorste gedeelte (waar batterij zit) van de wagen kwam.
(Ben geen technieker maar zou dit een sensor; relais; of contact kunnen zijn..?)Deze Cayman bewijst dat veel km geen probleem zijn. Te koop in Duitsland voor net geen 40K€
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.