Sport uitlaat

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 996 Sport uitlaat

• Maker
    Discussie

• Mik

Gents,

Ik ben sinds kort de eigenaar van een 996 mk2 cabrio van 2002. Prachtige wagen en heel leuk om mee te rijden.
      Moet er nog foto’s van maken, maar dit komt nog.

Nu ben ik zoals zo velen op zoek naar een iets sportiever geluid.
      Heb alvast wat liggen zoeken maar kan niet vinden welke wel en niet door de keuring gereaken (homologatie)

Eisenmann PSE geraakt er zeker door. Mag trouwens een 3.4 uitlaat op een 3.6?
      Carnewal GT in theorie ook

Wat met Dansk en andere?

Als ik echt mocht kiezen zou het een PSE worden maar aan 4000€ of 1600€ 2dehands is dit teveel voor mijn budget.
      Liefst zou ik een valve uitlaat hebben omdat de kleine spruit (18maand) af en toe mee in de auto zit en ik wil zijn gehoor nog wat sparen 🙂

Nu nog een vraag, stel ik koop een PSE, dan heb ik nodige kabels niet om het te installeren, gaan ze,bij de keuring, lastig doen als je bij Carnewal zo een kit laat steken met afstandsbediening?

Alvast bedankt voor de info

6 reacties aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
    • Mik

Als ik een afgedankte kan vinden doe ik dit zeker, maar onmogelijk te vinden.
        Heb zelf een zoekertje staan op 2dehands zeggende dat ik PSE zoek 🙂

Had een 3.4 PSE gevonden in de UK dat in “slechte” staat was voor 15€+verz.
        maar kerel wou niet verzenden naar België 🙁

oké, idd wat kort omschreven als “wat extra moeten betalen voor een tuning keuring” 😳

[hide]als een dansk, fabspeed, Cargraphic, … je echt interesseert zonder rompslomp, zet dan een gillet of eisenmann chassisplaatje over van een afgedankte originele :sleep: [/hide]

Mik

Ik bedoel de jaarlijkse keuring.
            Mijn ervaring met sportuitlaten is dat je een gehomologeerde uitlaat nodig hebt. Alvast was zo op mijn vorige sportwagen (lancia delta)
            waar ik elke jaar de pot er van onder mocht halen om de originele terug te steken. Er was volgens de keuring zoveel fout aan de wagen dat ik elk jaar dag bezig was om alles origineel te steken (uitlaat, veren, wielen, polyester motorkap,…)
            Om dezelfde miserie niet elk jaar mee te maken zoek ik dus de beste oplossing.
            Die van carnewal geraakt er door, want ze maken de pot open en doen de bypass intern, hetgeen eigenlijk ook niet mag, even terzijde.
            Echte PSE is duur, of je moet geluk hebben op de 2dehands markt. En dansk heeft ook zo een valve uitlaat, maar weet niet of dansk door de jaarlijkse keuring geraakt.
            En misschien is de wetgeving zo aangepast dat zelf een inox uitlaat er door geraakt maar als ik kijk naar de goca site
            Link
            lees ik dat je een validatieverslag nodig hebt voor een niet-originele uitlaat.

Heb geen zin om een uitlaat te kopen, tot de constatie te komen dat hij niet door de jaarlijkse keuring geraakt wegen geen validatieverslag, dan proberen te homologeren en dan deze er terug onderuit moeten halen omdat vadertje staat dit weigerde.

Zomaar eender welke uitlaat kan niet denk ik Deepee.
              Bij een niet Porsche uitlaat zal je vrees ik nog een papiertje nodig hebben van de fabrikant van de uitlaat dat zegt dat die uitlaat oké is op uw wagen.

bedoel je nu eigenlijk 1) de jaarlijkse keuring of 2) de eenmalige homologatiekeuring bij de invoerder.
                voor de eerste geraak je met elke uitlaat erdoor zolang je geen katalysatoren in bypass zet of weglaat waardoor je emissies buiten de normen vallen. je zal wss wel wat extra moeten betalen voor een tuning keuring.
                voor de tweede zal enkel de originele of PSE volstaan (ja die past zowel op de 3.4 als de 3.6), maar voor een auto uit 2002 kan elk europees land een COC afleveren wat geldig is voor de jaarlijkse autokeuring en hoeft je 996 geen homologatiekeuring te ondergaan in anderlecht.

Ive

Ik ben alvast heel tevreden van de sound en ook van de service van Carnewall.

6 reacties aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.