Sportuitlaat

  • Maker
    Discussie

  • Matthys Tim
    Deelnemer

      Hallo Porsche liefhebbers

      Ik heb zonet een 991 3.4 van 2012 aangekocht.

      Dit is reeds mijn 2de 991 maar deze heeft geen originele sportuitlaat 🙁

      Wat of wie raden jullie aan om deze Porsche toch ook leuk te laten klinken tegen een betaalbare prijs natuurlijk….

      Bedankt!

    8 reacties aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
      • Soms moet je iemand in zijn wijsheid laten , :drink:

        Prettig weekend Stijn

        123

          een volledig open uitlaat maakt meer power op hoge toeren. gelijkhoe.

          maar als je een gewone motor pakt. met nokkenas voor gewoon rijden. dus optimaal bij lagere toeren kun je idd absolutr pks verliezen.

          echter zijn we niet over pk bezig of ovet gewone motoren.

          maar over koppel en porsche motoren die nokkenassen voor hogere toeren hebben.

          backpressure weghalen is slecht voor low end koppel. niet voor high end toerentallen. fact.

          de standaard uitlaat en primaire kat geeft genoeg backpressure op een moderne Porsche. we zijn niet bezig over gewone autos van vroeger op school. kweenie hoelang geleden torn er hadden ze volgens mij nog geneens primaire en secundaire kats.

          en aub dat internet preekje van je mag je houden hoor.
          heb al genoeg motoren gebouwd en op de dynomometer zelf zitten tunen. mfi en efi.

            ik zou mijn licht eens opsteken bij Porsche zelf, want de PSE kan ook achteraf ingebouwd worden zoals ik verleden week nog zag bij de Tequipment accessoires, dacht iets van rond de 2500.-€ :salut:

              Maar gedeeltelijk akkoord met deze uitleg hier
              Hoe verklaar je vermogen verlies en temp verhoging in uitlaatsysteem als je de laatste demper wegneemt en de kat laat zitten
              We hebben vroeger die testen op school gedaan met 2 verschillende types vermogen banken
              Deze testen deden we met gewone motoren met injectie motorsturing en directe injectie : met kats , zonder kats

              De laatste demper na de kat heeft wel degelijk een functie tot het goed functioneren van de motor hoor !

              Ik spreek niet over race motoren met speciale uitlaten ; wel over gewone motoren voor rijden op de weg en standaard uitlaat ,zonder speciale spruitstukken of headers.

              Ik probeer het in verstaanbare taal uit te leggen voor een leek; niet enkel iets kopiëren wat je vindt op Google en You tube; het is iets complexer dan dat .,
              Slik niet alles als zoete koek wat je kan terugvinden op internet: 😀

              Conclusie ; wees voorzichtig met goedkopere sportuitlaten :coolness: Thats is all !

              123

                backpressure is echt geen probleem zolang je de primaire en secundaire katalysator laat zitten, zoals Carnewal doet. en zelfs met de secundaire weg heb je nog meer dan genoeg backpressure van de primaire kat.

                Backpressure is niet specifiek een noodzaak voor DFI motoren, het altijd al een punt geweest voor koppel in lagere toeren..

                En dempings materiaal is een wel echt slechte manier om aan backpressure te komen… das veel te ver neerwaarts in het uitlaat kanaal.

                Backpressure moet je veel dichter van de uitlaat poort vinden en moet gecontroleerd worden met design van de uitlaat headers/primaire kat… Omdat je met het samen komen van de 3 uitlaat poorten en pulsen de backpressure kan tunen…

                Een beetje groteren uitleg hier

                je zal zien dat het niet over dempings materiaal gaat.

                  Wat ik wil zeggen , een goede Aftermarket sportuitlaat kost minstens evenveel als een originele uitlaat.
                  Uitlaatdempers van gemidd 700-800€ laat ik aan mijn neus voorbijgaan 8)

                    Dit vind ik één van de mooist klinkende uitlaten ( samen met Fabspeed )

                    Met bedrijven die enkel dempingsmateraal verwijderen uit de demper, moet je toch voorzichtig zijn; Bij enkel het verwijderen van materiaal , valt je tegendruk weg in de uitlaat en met motoren met direkte injektie , is een bepaalde tegendruk in het uitlaatsysteem een belangrijke parameter
                    https://asg-sound.de/
                    ASG verwijdert ook enkel dempingsmateriaal ; is goedkoper uiteraard dan een compleet nieuw ontwikkelde demper , maar ik heb daar mijn eeuwige twijfels over.

                    https://www.fvd.net/de-de/BES99115000S/sport-endschalldaempfer-991-12-brombacher-4x90mm-endrohre-export.html

                      Eén adres: 997-2 Carnewal GT Exhaust

                      Ik weet dat het voor een 991 moet zijn dus je zal eens moeten informeren. In grote lijnen dezelfde motor dacht ik.

                      Verder denk ik dat Remus wel wat betaalbaar spul zal hebben. Zit onder mijn 968.

                    8 reacties aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.