stabilisatorstang achterwielen: foto graag van luchtgekoeld exemplaar

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 stabilisatorstang achterwielen: foto graag van luchtgekoeld exemplaar

  • Maker
    Discussie
  • Hallo, kan iemand me eens een detailfoto posten van de gemonteerde rubbers waar de stabilisatorstang in roteert op het chassis ?

    Ik heb het scheurtje in de beugel op kunnen lassen, heb ze daarna in Brunox gezet, morgen gaat de lak erover.
    Stabilisatorstang was volledig roest, na afschuren ook die in Brunox gezet (roestomvormer én primer, topproduct !) met zwarte lak gespoten.
    Komen er super fraai uit…

     

     

    Nieuwe rubbers gekocht, maar ben vergeten foto nemen van het gemonteerde boeltje, weet niet goed of de opschroefbare beugel (die de rubber die om de stang zit, aan het chassis bevestigt) echt ook tot tegen de chassisbeugel vastgezet wordt…

    of kortom : rechts op onderstaande foto graag detailfoto van de beugel en de rubber die op het chassis zitten, en waar de stabilisatorstang doorloopt…
    staat er bij mij net niet op, en dan nog een deeltje in schaduw…

     

     

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
    • als je ooit voorkant zou vervangen, dan hoor ik het wel of je nóg een handiger manier hebt gevonden…

      of je mag ook gewoon de stukken lenen die ik heb gebruikt…that’s what the forum is all about

        moet nog eerste keer rijden…heb ook die stang vooraan gedaan (andere post) en aangezien wiel er af moest, maar meteen ook allebei de remklauwen aan het reviseren, eens alles proper zetten van dempers etc…maar ben zeer benieuwd naar het resultaat !

        en weer veel geleerd ondertussen…!

          Ik heb die van 20 mm nergens gevonden. De 21mm staan er nu op en blijven mooi gesloten. Wel heel groot verschil met vorige rubbers, meer body-rol maar veel aangenamer over slecht wegdek. Wat een groot verschil (enkel achterkant vervangen).

            De voorkant zit erin…toch inderdaad minder evident dan de achterkant…

            toegepast truukje ? voorgespannen stang…dmv 2 metalen gebogen klemmen (eentje links en eentje rechts)
            verbonden met elkaar door een ketting en een spanner (linkse/rechtse draad) de stang mooi kunnen voorspannen tot de gepaste positie…

             

            daarna met een spanriem, rond de stang rechts gedeelte, en verbonden met de voorkant van de wagen (oog aan voorste stuk van de torsiebar) de stang mooi in rubber kunnen intrekken, terwijl aan de linkse kant, waar de stabilisatorstang te diep geduwd zat bij montage, de stang er wat uitgetrokken werd door een spanriem die met de achterkant van de autobrug verbonden was.

            Daarna was het beetje wrikken om alle bouten mooi uitgelijnd te krijgen…best tevreden met het eindresultaat…

             

            uiteraard zijn de ketting, spanner en klemmen ter beschikking mocht iemand zelfde klusje voor ogen hebben…want inderdaad…
            achterkant veel makkelijker dan voorkant
            montage moeilijker dan demontage…

             

              Dat ziet er netjes uit , nu de voorkant nog . dan pas zal je merken dat uw elfje minder zal rollen in de bochtjes .

                de gedemonteerde onderdelen ‘voorkant’ zijn ‘work in progress’ (ben ze aan het lakken – nog geen duidelijke foto) maar de achterkant is goed gelukt…
                wat een piece of mind als je weet dat je terug paar jaar daar toch geen zorgen moet over maken…

                 

                  truuk met de spanriemen is gelukt, auto staat op brug, heb spanriem rond stang en achterkant brug gespannen totdat de stang er aan één zijde uit schoot…dan andere kant wat moeten wrikken, want de roest had de stang goed te pakken…

                  volledig afgeschuurd tot bloot ijzer, en dan mijn favoriete Brunox erop losgelaten. Vanavond 2de laag en dan de lak erop.

                  Het plaatsen van de nieuwe rubbers was geen lachertje…gelukkig hoeft dit niet al te regelmatig te gebeuren…je krijgt de rubbers er volgens mij slechts in als je die wat ‘verfrommeld’ induwt, maar dan moet je ter plaatse er terug de goede vorm in krijgen…en het was net dat wat heel wat tijd en gevloek heeft gekost…
                  wordt vervolgd wanneer ik aan de montage kan starten…

                   

                    denk je dat die stabilisatorstang te verwijderen valt, mocht de wagen gewoon op de brug laten staan en vooraan NIET opkrikken ?

                      Super Bompa ! exact waar ik naar op zoek was – maar ‘mijn’ standaard kanalen (Heidi & Franny, of Greasy Fingers) hadden nog zo geen post…
                      nu durf ik er met een hamer op te slaan, op die front bar, want zit beetje vast en geen ambitie om gans de voortrein te gaan demonteren…
                       

                        Het verwijderen is vrij simpel , monteren is een ander paar mouwen vandaar volg ff op min 2 het demonteren en op min 19 het monteren van dit filmpje You tube misschien word je al wat wijzer .
                        Indien je over een brug beschikt is dit veel makkelijker en trek je de draagarm links of rechts naar beneden met spanriem . en duw de bussen er in met vaseline veel vaseline en niet met een of ander zuurhoudend vet . 
                        Word je er niet wijzer van geef maar een gil dan leg ik het stap voor stap uit .

                        @ FrankM ,ik meet bij mij 18.7 a 19.5 mm . begin met het zuiver schuren van de plaatsen waar de rubbers zitten alle verf weg en meet nog eens !! het kan zijn dat de bar ingesleten is door de jaren , maar dan zou ik voor 20 mm gaan 21 lijkt mij net iets te veel.
                        Geef nog een tip mee schuur de stabilisator stangen volledig af bloot ijzer en spuit ze dan met remklauw ver 2 lagen in alle kleuren , dit is bijna zo goed als poedercoating . 

                         

                          voor de wijziging vooraan: zijn die even makkelijk te plaatsen ? daar lees ik dat de beugels vastgelast zijn…kan je de rubbers er dan langs de zijkant makkelijk tussen duwen ?
                          is dat de manier ?

                            Tja,

                            Ik meet bij mij 18.7 a 19.5 mm op de stabilisatorstang. De rubbers erin zijn de std 18mm en staan idd wat open maar om 21 mm blocs te steken lijkt me dan ook niet correct ?

                               Zijn ook voor de 3.2 beschikbaar bij Rose P in de 3 maten .
                              Geef dan het juiste type in van je elfje .Klik 911 G50
                              Auto gedraagt zich beter in het bochten werk , en zeker als je vooraan die Uruthaan bussen heb zitten .
                              Je zal ook merken dat die Uruthaan bussen voor achter onder een plat vlak hebben om tegen het frame gedrukt te worden .
                              Onderstaande setje heb ik op mijn elfje met regelbare draagarmen 
                               

                                Zijn ook voor de 3.2 beschikbaar bij RP in de 3 maten .
                                Geef dan het juiste type in van je elfje .
                                Auto gedraagt zich beter in het bochten werk , en zeker als je vooraan die Uruthaan bussen heb zitten 

                                  I rest my case, bestaan blijkbaar bij RosePassion ook in 21mm uitvoering voor de 3.2.

                                  Besteld !

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.