Standlicht zekering

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Standlicht zekering

• Maker
    Discussie
  • All,

Ik heb gemerkt dat het standlicht en het achterlicht links niet branden.
    Rechts brandt alles wel, dus ben ik gaan zoeken…
    Indien ik zonder contact mijn lichten aansteek op standlicht piept de indicator. Links brandt er niks en recht wel. Met contact aan stopt het gepiep maar blijft het licht links uit en rechts nog steeds aan.

De zekering 4 ( front and rear parking lights ) is kapot.
    Indien ik deze vervang en mijn lichten aansteek springt deze onmiddellijk.
    Indien ik mijn parkeerlicht naar links opzet springt ze ook onmiddellijk.
    Vermoedelijk is dit ook de oorzaak dat de linker lichten niet branden op standlicht.
    Zekering voor low and high beam links zijn ok !

Iemand een idee wat er zou kunnen zijn ?

thanx !

Geert.

5 reacties aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Wim

En nu weer genieten Geert. 8)

Gevonden !

Achterin het dashboard ( onzichtbaar langs onder ) zat een verklikker die piept als de lichten nog branden. Spul toevallig gevonden door 2 onbekende draden te volgen die volledig in de originele kabelboom waren ingetaped. Dat spul zat geschakeld tussen de linker lampkabels en gaf dus kortsluiting in de kabels naar de linker lampen. Op 2 plaatsen was de isolatie weggebrand en gaven de kabels kortsluiting ! Dat elektronisch spulletje moet blijkbaar redelijk wat stroom kunnen verdragen 👿
        Kabelboom naar achterlicht is opnieuw getrokken en met de nieuwe schakelaar geen probleem meer.

Bedankt voor de info Wim !

Geert.

Wim

@Geert, zou ik toch even alles nalopen en de massa goed controleren, want verbrande draden in de knop van verlichting, duidt op kortsluiting ergens in circuit of lampen. 💡

Gevonden wat er zo rookte en stinkt! De trekknop van de lichten is volledig verbrand!

De koper wikkelingen (de regeling van de dash. verlichting) zijn verbrand, maar de dash verlichting brandt nog wel. Ga vrijdag nieuwe knop halen, maar zou graag weten waarom dit zover is kunnen komen. Als test de kabel van het linker parkeerlicht losgemaakt en direct aan de 12V gehangen, zekering blijft OK en de lichten branden.
            Als ik de pinker naar links op zet brandt het parkeerlicht ook normaal.
            Vermoedelijk dus toch een kortsluiting in de knop zelf.

Iemand nog een idee ?

Btw. In de zekeringkast vooraan is er een voedingsdraad voor linkerkant low and high beam. Rechts zit er wel en kabel naar de lampen en een zekering in maar komt er geen voedingsdraad toe aan die zekering, wat links wel het geval is. Toch branden de 2 koplampen zowel low als high beam. Is er intern in de kabelboom ergens een aftakking gemaakt of zo ?

Thanx

Geert.

Wim

Ik denk sluiting in uw linker koplamp behuizing,
              Zit een ijzertje wat de draden vasthoud, en dit durft wel eens tegen de behuizing te komen.
              Dus even checken, en doe dat ook gelijk even met de massa. 💡

5 reacties aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.