startprobleem, hendeltje naast handrem?

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 startprobleem, hendeltje naast handrem?

  • Maker
    Discussie
  • hallo,

    heb zopas een targa uit 74 aangeschaft en heb soms problemen bij het koud starten. nu heb ik in een ‘manual’ op internet gezien dat het hendeltje naast de handrem een soort starter is. ik wist dat niet en heb dat maar naar beneden gedaan, gezien ik dacht dat dit met de verwarming te maken had… zoals bij de kever, mijn eerste liefde.
    ik zal vanavond als ik thuis kom nu wel eens proberen met dat hendeltje omhoog, zal dit verschil uitmaken. zijn er trucs bij het starten?

    de mijne is al met het CIS systeem. beter niet op gaspedaal te drukken bij starten, of wel?

    eens de wagen gestart , dan heb ik geen probleem meer : ik mag hem dan zoveel keer afleggen en starten als ik wil, hij is steeds bij de eerste trek weg. warm of koud maakt dan niet meer uit. het is enkel die eerste keer na een paar uur stil gestaan te hebben…

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)
    • ok, alvast bedankt voor de tips

        [quote=”flat64ever”:1nr2vxs0]

        nog een detail : ik woon in lanzarote, dus echt koud is het hier nooit. ‘s morgensvroeg in de garage is het mss 20º wanneer hij niet wil starten. en trouwens, hetzelfde gebeurt als hij 5 uur buiten staat in 40º warmte.
        eens hij gestart heeft, dan is er geen enkel probleem meer. als je hem aflegt na 1 minuut gedraaid te hebben, dan heeft hij met 1 tik aan de sleutel genoeg om weer weg te zijn, dus met de motor nog koud.[/quote]

        40 graden is nog altijd koud voor een motor
        nu ja, het zal wel helpen, maar het blijft een koude start situatie

        ik kan me gaan inbeelden, dat ie dan bij koudere klimaat helemaal moeilijk zou starten

        een warme motor betekent dat alle olie is opgewarmd
        dat het ganse blok op bedrijfs temperatuur zit

        na 1 minuut her starten maakt al een verschil, de cyllinder wanden en de kop zijn al redelijk warm op dat moment, wat al een gigantische effect heeft op het ontbrandings process, + dat er al benzine en dergelijke in het systeem zit van toen je contact (ontsteking) aflegde

        in Belgie is het bij vriesweer niet anders met problematische auto’s
        paar keer contact, niks, maar zodra ie 1 keer aanslaat en autonoom draait, dan zal ie na 1 minuut eveneens terug na 1 klik aanslaan

        die thermotime switch werkt overigens ook op een hete motor die wordt afgezet en na 10 minuten wordt gestart… motor is wel warm maar dan nog moet dat activeren, weliswaar minder lang extra injecteren, maar toch

          oei, oei, dat lijkt me allemaal nog veel moeilijker dan chinees. 😕

          hier hebben we niet echt mecaniciens die iets van deze wagens afweten en zelf aan injectie prutsen, lijkt me gewaagd. ik zal maar eerst proberen zo’n flesje injectie-cleaner erdoor te mengen, als je zegt dat het vrij goede resultaten geeft.

          let’s try, kwaad kan het niet.
          eerst nog wachten totdat ik hem terugkrijg van de electriciteitsgarage, zien hoe hij loopt, de fuelfilter eens vervangen en zo’n flesje erdoor. mss is het euveltje vlug opgelost met zo een noeste bak als een porsche.

          nog een detail : ik woon in lanzarote, dus echt koud is het hier nooit. ‘s morgensvroeg in de garage is het mss 20º wanneer hij niet wil starten. en trouwens, hetzelfde gebeurt als hij 5 uur buiten staat in 40º warmte.
          eens hij gestart heeft, dan is er geen enkel probleem meer. als je hem aflegt na 1 minuut gedraaid te hebben, dan heeft hij met 1 tik aan de sleutel genoeg om weer weg te zijn, dus met de motor nog koud.

            een CIS auto, moet in principe zonder enig gefoefel aan gaspedaal starten

            zal dus iets in die koudestart toestanden niet kloppen

            meest voor de hand liggende verdachte is de thermo-time switch

            die moet bij koude temperatuur, kortstondig de koude start injector aansturen… kun je uitmeten

            als die wel werkt, dan ist mogelijk de koude start injector zelf
            samen met de benzine druk nagaan (meten op de CIS verdeler, niet op de hoofd/pomp leidingen)

            CIS reageert enorm goed op fuel cleaner spul, Porsche US adviseerde in de ouden tijd al om regelmatig es een fles techron er door te kappen

            maar ik weet niet of het iets zal uitmaken in dit geval…
            t kan in ieder geval geen kwaad op CIS

            je zegt dat ie tijdens rijden soms schokt
            nu , koude motor, warme motor ?
            als ie dat bij warm ook doet, dan is er waarschijnlijk te arm mengsel

            dit zou dan eventueel wel met fuel cleaner kunnen verbeteren
            kan ook koude start problemen veroorzaken.. je kan eens voorzichtig de verdeler ietsje rijker zetten en verifieren

            GOED NOTEREN HOEVEEL JE BIJSTELD!!!
            zodat je desnoods ongedaan kan maken als het niet beterd of verergerd

              [quote=”svandamme”:72y674er]koude start benzine injector
              benzine druk, thermo-time switch

              start ie dan ook moeilijk als em helegans koud is
              oeveel keer moei contact geven voor ie aanslaat?[/quote]

              als hij helemaal koud is en zonder op gaspedaal te duwen, start hij niet. de starter trekt, hij slaat een slag of twee en dan weer af. duw je het pedaal lichtjes is, dan is hij bij de eerste trek weg. ik hou dan een beetje vast, gedurende een minuutje en als ik dan loslaat, houd hij hem zelf op een 1000 toeren. je hoort dan dat hij precies bijgeeft om de toeren te behouden.
              als de wagen warm is, moet ik enkel maar aan de sleutel draaien en hij is weg.

              mss heeft het wel iets te maken met het volgende : als ik rij, dan schokt hij soms een beetje. niet als ik doorduw, alleen maar als ik op het gemak rij.

              hij is nu binnen om de electriciteit volledig te vernieuwen. mss wordt het euvel daar wel opgelost.

              anders ga ik ook nog de benzinefilter vervangen, want die blijkt er al redelijk lang op te zitten.

              en die flesjes om in de benzinetank te keilen, om je injectie systeem te reinigen, werkt dit?

              alvast bedankt

                koude start benzine injector
                benzine druk, thermo-time switch

                start ie dan ook moeilijk als em helegans koud is
                oeveel keer moei contact geven voor ie aanslaat?

                  wagen start perfect als ik gaspedaal lichtjes ingedrukt houd. zonder dit te doen, no way. waaraan kan het probleem liggen?

                  bij warm starten, geen enkel probleem

                    Op mijn 2.7 S van ’76 is het rechtse rood voor de verwarming dus ( dat trouwens nooit omhoog blijft staan ), en het linkse een zwart voor de handgas natuurlijk.

                      heb op de S wel twee hendeltjes maar beiden voor de verwarming (Links – rechts)

                        [quote=”carrera 3.0″:3kgi5n20][quote=”RSR”:3kgi5n20]SC is dit voor de verwarming
                        2.7 en de voorgangers is dit om beter te starten[/quote]

                        … én Carrera 3.0 [size=59:3kgi5n20](alhoewel ik dit hendeltje nooit gebruik bij koudstart)[/size][/quote]

                        De eerste 3.0 hebben dit ook soms zitten maar dit is dan vervangen door een warm draai regeling.

                          [quote=”svandamme”:1ozjxrei][quote=”RSR”:1ozjxrei]SC is dit voor de verwarming
                          2.7 en de voorgangers is dit om beter te starten[/quote]

                          tis te zeggen, 2.7 en voorgangers hebben 2 hendeltjes naast de handrem
                          eentje voor verwarming, eentje voor handgas[/quote]

                          Idd maar ik dacht dat ik duidelijk was maar zo te zien niet.

                            Zal van model afhangen. Mijn 2.7 heeft dit hendeltje niet.

                            Nog nooit startproblemen gehad…

                              [quote=”RSR”:iirr96aa]SC is dit voor de verwarming
                              2.7 en de voorgangers is dit om beter te starten[/quote]

                              … én Carrera 3.0 [size=59:iirr96aa](alhoewel ik dit hendeltje nooit gebruik bij koudstart)[/size]

                                [quote=”RSR”:q3z1mu2c]SC is dit voor de verwarming
                                2.7 en de voorgangers is dit om beter te starten[/quote]

                                tis te zeggen, 2.7 en voorgangers hebben 2 hendeltjes naast de handrem
                                eentje voor verwarming, eentje voor handgas

                                  SC is dit voor de verwarming
                                  2.7 en de voorgangers is dit om beter te starten

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.